Зміни в публічних закупівлях у 2022 році

Зміни в публічних закупівлях у 2022 році

З першого січня 2022 року відповідальними за організацію та проведення всіх процедур закупівель є виключно уповноважені особи. Всі тендерні комітети опинилися поза законом, організацією процедур закупівлі та спрощених закупівель зможуть займатися лише уповноважені особи, котрі успішно склали онлайн-тестування та підтвердили свій рівень знань.

Важливо: всі процедури, які будуть оголошені тендерним комітетом та будуть завершені вже у 2022 році, будуть вважатися такими, які пройшли з порушенням.
Наш юрисконсульт надає консультування під час планування чи на одному з етапів публічних закупівель, адже освітянам необхідно зорієнтуватися у виборі якісного та сучасного обладнання, щоб користуватися не застарілими засобами, а оптимальними варіантами, з найкращими можливостями.
Сьогодні для освітян актуальними є роз’яснення — хто може стати уповноваженою особою, як здійснити процедуру оформлення та як підтвердити свої компетенції.
Переглянути відповідне роз'яснення Мінекономрозвитку можна за посиланням.

Хто може стати уповноваженою особою?
Уповноважена особа — це службова (посадова) чи інша особа, що є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі / спрощених закупівель згідно з Законом № 922 «Про публічні закупівлі» на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту).

Процедура оформлення уповноваженої особи
На початку визначають: скільки осіб необхідно для ефективної та якісної організації закупівель.
Обмежень щодо кількості уповноважених осіб в одній організації законодавством не встановлено. Замовник самостійно визначає це питання зважаючи на обсяги закупівель та обсяг робіт, який буде покладено на уповноважену особу. Якщо необхідно призначити декілька уповноважених осіб, одразу ж необхідно чітко розділити обов’язки та визначити порядок їхньої взаємодії шляхом внесення відповідних пунктів в Положення про уповноважену особу (надалі Положення).

Наступним кроком є розроблення Положення. Ним уповноважені особи керуватимуться у своїй діяльності та затверджуватимуть порядок роботи. У цьому документі вказують такі характеристики роботи компанії:

  • сфера діяльності,
  • обсяг закупівель,
  • кількість закупівель.

Замовник може скористатись Примірним положенням про уповноважену особу (затверджене Наказом Міністерства економіки від 08.06.2021 № 40 Про затвердження Примірного положення про уповноважену особу) чи розробити самостійно.

Далі визначаємось зі способом оформлення юридичного статусу уповноваженої особи в установі. Статтею 11 Закону передбачено декілька способів призначення уповноваженої особи. Замовники самостійно можуть вибрати, котрий для них найвигідніший:

  • Варіант для невеликих установ, де організація закупівель не вимагає повної зайнятості працівника протягом дня — призначення цих обов’язків одного з працівників, який вже є в штатній чисельності. При цьому оплачуватись це повинно як додаткова робота. Розмір доплат визначатиметься керівником згідно із законодавством.
  • Варіант для компаній, де закупівлі мають постійний та циклічний характер — допускається введення до штатного розпису окремої посади, на яку буде покладено обов’язки виконання функцій уповноваженої особи. Варто звернути увагу, що на такого співробітника не можна покладати будь-які інші обов’язки, окрім організації та проведення закупівель.
  • Варіант для випадків, коли для проведення певної закупівлі необхідно залучити працівника, який має спеціальні знання в певній галузі — це укладення трудового договору (контракту).

Щоб здійснювати свої функції, визначені Законом № 922, уповноважена особа підтверджує свій рівень володіння необхідними (базовими) знаннями у сфері публічних закупівель на вебпорталі Уповноваженого органу шляхом проходження безплатного тестування (абз. 2 ч. 8 ст. 11 Закону № 922). Порядок організації тестування уповноважених осіб визначається Уповноваженим органом.

Як підготуватися до тестування?
Перелік тестових питань затверджений Наказом № 873-21 та розміщений на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу.
Замовники можуть використовувати інформацію про відкриті джерела та матеріали, які допоможуть в отриманні необхідних знань, що розміщені на офіційному сайті Уповноваженого органу.

Яким чином здійснюється тестування уповноважених осіб?
Тестування уповноважених осіб здійснюється
відповідно до Порядку № 376-21 на Вебпорталі.

Уповноважена особа на Вебпорталі застосовує електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги" (КЕП / УЕП / будь-якого АКСЦ / особистий чи службовий) та ознайомлюється з Порядком № 376-21. Після цього можна розпочинати тестування. На проходження тестування виділяють 60 хвилин. У тесті міститься 50 запитань з чотирма варіантами відповіді, один з яких є правильним. Відповідати можна послідовно або в довільному порядку. 

Щоб скласти тест, необхідно надати правильні відповіді на 30 та більше питань. Результати тестування уповноважених осіб зберігаються в електронному вигляді адміністратором електронної системи закупівель. У випадку надання правильних відповідей на 29 і менше питань вважається, що уповноважена особа не склала тест.

Якщо не вдалося пройти тестування з першої спроби, уповноважена особа має право на повторну спробу для проходження тестування не раніше ніж через три дні з дня завершення попередньої спроби.

Важливо: особам, які будуть виконувати обов'язки уповноваженої особи у разі її тимчасової відсутності необхідно проходити тестування.
Не обов’язковим є проходження тестування для осіб, які є відповідальними виключно за закупівлі, вартістю менш як 50 тисяч гривень, однак для них функціонал в електронній системі закупівель буде обмежений.
З інформацією стосовно технічної реалізації проходження тестування та функціонування кабінету замовника можна ознайомитися за посиланням.

Нагадуємо, що Ви завжди можете звертатися до юристів EdPro під час планування чи на одному з етапів публічних закупівель:

  • телефоном: (032) 249 20 29
  • на електронну скриньку: info@edpro.ua
  • у месенджер: EdPro.ua

Проведення попередніх ринкових консультацій замовником не вважається участю постачальників у підготовці тендерної документації замовнику. Тому замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з потенційними постачальниками, зокрема запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від виробників освітнього обладнання про актуальні товари на ринку.

Такі рекомендації та інформація істотно допомагають замовникам під час підготовки до проведення закупівлі, формування технічних вимог у тендерній документації. Адже освітянам необхідно зорієнтуватися у виборі якісного та сучасного обладнання, щоб користуватися не застарілими засобами, а оптимальними варіантами, з найкращими можливостями.

Консультації з ринком можуть проводитися через електронну систему закупівель шляхом надсилання запитань замовником та отримання відповідей від виробників або на зустрічах з потенційними постачальниками освітнього обладнання.