Дистанційна школа «Оптіма»: «Це перший історичний досвід у світі, коли громадяни покидають свою державу, але можуть не зупиняти освітній процес для своїх дітей, який відбувається саме за програмою рідної країни».

Розмова з керівниками найбільшої дистанційної школи в Україні «Центр освіти «Оптіма».

Протягом весни 2022-го року найбільша дистанційна школа в Україні «Центр освіти «Оптіма» допомогла понад 100 тисячам дітей продовжити навчання під час війни. Влітку школа допомагає дітям, які не мали змоги вчасно завершити навчальний рік, підтягнути знання та отримати документи.Про використання освітніх матеріалів з mozaBook та mozaWeb вже писали у статті "Дистанційна школа Оптіма School вибирає mozaWeb" на нашому блозі кілька років тому. Тепер розпитали про новий навчальний рік, болючі точки освіти зараз і варіанти подолання викликів, щоб діти з України могли не втрачати час і навчатися рідною мовою як в Україні, так і за її межами. 

У засновниці дистанційної школи «Центр освіти «Оптіма» Марії Мілецької дізнаємося про умови роботи вчителів. Інформують, що 43 тисячі вчителів залишили територію України. Учителі дистанційної школи «Оптіма» мають можливість працювати з будь-якої точки світу?Так, де б не були наші співробітники, вони можуть працювати. У нас є колеги, які виїхали далеко, у нас із ними серйозна різниця в часі, але їм це не заважає. Також, якщо до вересня люди не повернуться, ми будемо підлаштовувати онлайн-консультування. Такий синхронний режим роботи підлаштований до реалій, адже школа зорієнтована на велику кількість дітей, які перебувають за кордоном і мають зобов’язання ходити на навчання в першій половині дня. І для вчителів, які живуть в інших країнах зараз, буде зручно проводити консультації в другій половині дня. Тому в «Оптімі» зможуть працювати та вчитися з усього світу.
‒ Маріє, як загалом змінилася географія користувачів навчання із лютого, адже у вас завжди були учні з усіх континентів?‒ Зараз також з усіх континентів, але більшість діток з України, тому що частина сімей, які з дітьми переїхали з окупованих територій, залишилися все ж таки в Україні. І більшість дітей-екстернів також проживають на території України, навіть якщо і не в себе вдома.Збільшилася частка Європи, на інші континенти виїхало значно менше дітей. Тому на першому місці у нас Україна, а на другому – різні країни Європи.

Illustration

Марія МілецькаЗасновниця дистанційної школи «Центр освіти «Оптіма»

Цієї весни школа «Оптіма» надавала можливість українським дітям навчатися на безоплатній основі.Так, за спільним рішенням засновників школи пільгові категорії дітей навчаються на оплатній основі, але мають знижку. Проте через початок повномасштабної війни, буквально з 1 березня, засновники школи відкрили доступ для всіх, хто потребував навчання, ‒ зазначила Марія Мілецька. ‒ Якщо діти з родинами виїхали, потрапили у скрутні обставини та не могли навчатися з різних причин, вони могли бути офіційно до нас зарахованими, щоб отримати документи про освіту, і просто як користувачі платформи, а оцінювання проходили вже у своїх закладах. Це була безоплатна послуга для всіх дітей, незалежно від того, чи належали вони до пільгових категорій.
Скільки дітей змогли у вас навчатися навесні за цією програмою?Багато. Приблизно 100 тисяч дітей скористалося такою можливістю доступу до навчання. До лютого у нас було понад 10 тисяч дітей, зарахованих до школи. Це учні та екстерни. А закінчували ми навчальний рік із більш як 102 тисячами дітей.
Чи зростає зараз кількість тих, хто бажає у вас навчатися?Зараз дуже потужний запит як на зарахування до школи, так і на навчання в літній період, тому що ми запросили ті родини, діти яких не встигли вчасно завершити навчальний рік, не отримали документів про освіту або бажають підтягнути знання під час канікул. Ці дітки навчаються влітку, а в серпні отримають документи: табелі та свідоцтва. Запит на зарахування з нового навчального року десь удвічі більший за аналогічний період минулого року. Це буде навчання вже на платній основі.

Illustration

Робертс Вайшла Співзасновник дистанційної школи «Центр освіти «Оптіма»

Співзасновник дистанційної школи Робертс Вайшла зазначив, що зараз ведуться серйозні перемовини з європейськими партнерами для того, щоб залучати кошти благодійників і фонд міг би надавати підтримку для родин у скрутних обставинах – тих, хто виїхав з окупованих територій або постраждав унаслідок воєнних дій в Україні.Було б дуже добре, якби фонд міг надавати стипендію, тоді для родини це навчання було б безоплатним. Ми дуже розраховуємо на співпрацю з фондом Children Future, також залучаються кошти європейських партнерів.
На сайті МОН України бачила інформацію, що Центр освіти «Оптіма» планує надати навчання у напрямку інженерної освіти К-12 українською мовою для 100 тис. дітей, які постраждали від окупації.Ми ще не долучилися до цієї програми, поки що вивчаємо все детально і розглядаємо партнерство в цьому напрямку.
Цього року велика ймовірність, що не буде паперових підручників. Наскільки я розумію, у вашій школі працюють зовсім без паперових підручників. Як це вдається?Ми не чекаємо на нові, бо у нас на це просто немає часу. Адже щороку розробляється новий контент, в тому числі за програмою НУШ. Ось із вересня стартує 5 клас, і уроки для них ми почали розробляти ще у вересні минулого року. Тому ми на підручники не орієнтуємося, а створюємо свої уроки. Вони є унікальними. 

Звісно, що ми маємо налагоджені контакти з різними методичними центрами, тому ми зорієнтовані, в якому контексті має бути подача, але ми створюємо свій контент — це інтерактив, різні відео, анімації, мультфільми. Якщо є потреба у підручниках в інших класах, ми розміщуємо книги на сайті у pdf-форматі. Учні ними не часто користуються, бо у них є динамічні й наповнені уроки. Тому загалом ми є незалежними від підручників.

Директорка школи «Оптіми» Ольга Білодід прокоментувала запитання: чи звичайним школам до снаги звільнитися від прив’язаності до підручників?Я вважаю, що це не так просто, цьому має передувати значна підготовка кадрів, щоб учителі навчилися працювати без підручників.Адже вчителю комфортно працювати на основі книги, щоб діти мали домашні завдання, ґрунтовні пояснення теми. Це допомагає вчителю готуватися до уроку та є дуже зручним матеріалом для вчителя очної школи. Знаю це як вчитель в минулому, я викладала українську мову.Підручники для старших класів на той момент, коли я практикувала, не були якісними. Я взагалі не спиралася на підручники, а обирала потрібні вправи. Тому без підручників зможуть працювати ті, хто має напрацьовану базу для вчителя, щоб підвищувати кваліфікацію, щоб надавати ресурс, на який вчитель може спиратися. Або ж сам учитель має сформувати такий ресурс для себе. Просто так, без попередньої підготовки, пальцем у небо, без опори на підручник вчителю працювати дуже складно.

Illustration

Ольга БілодідДиректорка дистанційної школи «Центр освіти «Оптіма»

Ольго, розкажіть, чи учителі самостійно створюють та збагачують уроки, чи це відбувається у співпраці з партнерами, методичними центрами?Наші інтерактивні уроки вчителі створюють цілком самостійно, можемо використовувати матеріали наших партнерів для наповнення. «Оптіма» створює власні уроки, тому що це робота не лише одного вчителя, а цілої команди, до якої залучено багато людей. Але це точно не методичні центри, хоча ми можемо радитися з ними. Наприклад, зараз така ситуація, що для НУШ 6 класів нам із вересня потрібно розробляти нові уроки. У нас ще ніяких методичних рекомендацій, розробок чи програми немає. Тому ми можемо проситися в гості до методичних центрів, щоб подивитися, як вони спрямовують. Потрібно подивитися концепцію загалом – куди рухатися. Ось така у нас є співпраця. Зараз, наприклад, ми чекаємо, що буде здійснена серйозна робота з курсом захисту країни для 10-11 класів. Програма має бути переписана, ми це відчуваємо, і про це йде мова в міністерстві. Тому ми шукаємо методичні центри, які можуть поділитися орієнтирами та інформацією раніше, ніж вона буде опублікована.
У вас вже є бачення, як будете працювати з 5 класами НУШ цього року?Усе готове, і вже зараз можна взяти демодоступ та переглянути, як будуть виглядати уроки для всіх предметів у 5-х класах, ‒ зазначила директорка школи. ‒ Демодоступ до наших навчальних матеріалів відкритий для всіх, його можна переглядати протягом тижня безоплатно. Будь-які уроки можна прямо з сайту переглянути, як там усе організовано. Демодоступ відкритий як зараз, так і в будь-який час надалі. Реєструєтеся на нашому сайті й протягом тижня користуєтеся.

Illustration

Робертсе, ваша школа з 2018 року користується mozaBook та mozaWeb. Якими матеріалами найчастіше користуєтеся?Ми дуже потужно використовуємо 3D-моделі, наситили ними уроки з 1 до 11 класу, тому що вважаємо цей контент дуже якісним, цікавим, і взагалі він не має аналогів. Якщо не в кожному, то через один урок є ці моделі, десь 15% наповнення уроку пов’язане з матеріалом наших партнерів.
Як вважаєте, які саме потреби дітей і вчителів закриває цей навчальний продукт?Насамперед це візуалізація. Учитель не може описати словами ту чи іншу складову освітньої програми так, як це може подати візуальний контент. Також дуже-дуже важливо, що діти можуть декількома мовами прослухати цю інформацію. Зрозуміло, що не всі вчителі поліглоти. Як правило, вони володіють однією, двома, трьома мовами, але не двадцятьма, як це можуть подати 3D-моделі з mozaBook.Поза тим, в одній моделі зібрано все, що може знадобитися для вивчення того чи іншого об’єкта. Там є і тест, який перевірить знання, там є й анімація, яка подає усе в розповіді. І можна самому доторкнутися до різних складових, покрутити, роздивитися, вивчити. Це корисно, адже вербально вчитель не може цього зробити або показати на пальцях.

Illustration

Чи багато компаній звертається із запитом оплачувати навчання дітей працівників?Звертаються ті компанії, які перевезли своїх працівників за кордон, – говорить Робертс. – Зокрема, у нас ведуться перемовини з компанією, де є 1500 працівників, частина із них – з сім’ями. Ми таку послугу надаємо протягом останнього року, але такого великого запиту, як зараз, ще не було. Компанії звертаються, їх немало.
Ви спілкуєтеся з колегами за кордоном, які організовують там навчання?Звичайно, адже багато наших фахівців виїхали. Це представники альтернативних чи приватних шкіл, ліцензованих закладів освіти, вони організовували очне навчання для діток з України. Маємо таких партнерів і з вересня також плануємо співпрацю з ними, щоб діти на місці відвідували навчання, щоб для них були організовані зустрічі в кабінетах певну кількість разів на тиждень. Працювати з дітьми будуть за нашим контентом. Це буде колаборація з новими альтернативними школами для дітей, які зараз перебувають за кордоном, ‒ додав Робертс Вайшла.

  • Illustration

    Марія Мілецька
    Засновниця дистанційної школи «Центр освіти «Оптіма»


    Частина наших громадян виїхала через таку серйозну небезпеку. Завдання для нас — повернути їх назад, щоб громадяни України все ж поверталися додому. І щоб цей час не був втраченим для діток. Це перший історичний досвід, коли громадяни покидають свою державу, але можуть не зупиняти освітній процес для своїх дітей, який відбувається саме за програмою рідної країни.

Війна в Україні змінила дуже багато всього. Маріє, які важливі точки в освіті, на що нам зараз потрібно звернути увагу не тільки у вашій школі, а й загалом в Україні?Як на мене, зараз ключовим є забезпечення безпеки дітей. Вибачте за тавтологію, але так це звучить. Для дітей освіта має бути безпечною перш за все. І це основне, що зараз має бути надано державою. Важко собі уявити очне навчання з першого вересня, тому що я не можу уявити, як буде функціонувати школа, немає прописаних чітких алгоритмів. У нас є різні категорії сімей, різні категорії дітей, різні категорії їхніх потреб. Відпрацьованого алгоритму, як їм вчиняти у тому чи іншому випадку, в нас немає. Як на мене, це дуже важливо для кожного закладу освіти в Україні. Адже вони повинні чітко розуміти, що їм робити, як діяти в тій чи іншій ситуації. Коли є розуміння, що безпечно, далі можна говорити про організацію освітнього процесу. Очевидно, що зараз потрібно посилити частину дистанційного навчання і врегулювання всього, що пов’язане з дистанційним навчанням. Хтось хоче прийти навчатися очно, хтось хоче прийти навчатися дистанційно. І це можуть бути учні однієї й тієї ж школи. Що робити керівнику закладу освіти, як йому організувати цей процес? Як відрегулювати ці питання? Як на мене, зараз це ключове.Рухатися в бік дистанційного навчання і посилювати його якісно. Є чим. Ми готові ділитися нашим досвідом. Ми відкрито йдемо з цим досвідом, пропонуємо співпрацю з нами. І ще важлива організація навчання українцям, які за кордоном, але в українських школах.Частина наших громадян виїхала через таку серйозну небезпеку. Завдання для нас — повернути їх назад, щоб громадяни України все ж поверталися додому. І щоб цей час не був втраченим для діток. Це перший історичний досвід, коли громадяни покидають свою державу, але можуть не зупиняти освітній процес для своїх дітей, який відбувається саме за програмою рідної країни.Ось цю категорію діток дуже б хотілося охопити освітою. Є досвідчені школи, які можуть працювати й уміють це робити, я зараз кажу не тільки про наш заклад. І можна було б цю послугу та можливість реалізувати для громадян за кордоном. У нас є відпрацьовані пропозиції для тих, хто залишається з дітьми за кордоном, щоб їхні діти не втратили освіту. Ми стежимо, щоб було помірне навантаження, щоб діти отримали все необхідне. Просто такого прецеденту ще у світі не було. Були війни, була евакуація, люди виїжджали, але навчатися там рідною мовою вони не могли, а тепер можуть. Просто треба скористатися цією послугою. У нас ці всі механізми відпрацьовані, ми знаємо та вміємо це робити.