Дистанційне навчання в умовах карантину

Рекомендації вчителям, дирекції шкіл та батькам школярів.

Опитали представників п'яти різних шкіл, як вони адаптовуються до онлайн-навчання школярів, коли діти через карантин мають перебувати вдома. Отож, рекомендації, методики, назви сервісів від практиків, які змогли швидко забезпечити безперебійні уроки своїм учням. Також в кінці статті ви знайдете посилання на пов'язані за тематикою публікації та відео, якими поділилися різні педагоги.

Ми зупинили навчання у школі 13-го березня. Школа Вільних і небайдужих працює третій рік, далеко не все з онлайн-новинок ми зуміли опанувати і у нас було 2 дні, щоб стартанути з нуля невідомий раніше процес — дистанційне навчання. Ми, до речі, звернулися до Андрія Табачина, щоб він порадив, які онлайн-платформи нам підійдуть у цих реаліях, які зараз склалися.Наша школа має 18 класів в одній школі та 6 класів у інші, у кожному класі по 20 дітей, 24 ментори та 24 тьютори і ще майже 30 предметників, які викладають дизайн, театр, музику, інформатику, англійську мову, танці. Необхідно було забезпечити усім вчителям можливість викладати свій предмет онлайн.

Illustration

Вікторія Христенко
проєктний менеджер школи Вільних і небайдужих

Вікторіє, розкажіть, які інструменти для дистанційного навчання обрали у вашій школі?Після перегляду різних сервісів обрали для онлайн-навчання платформу GoToMeeting, а для завдань та зворотного зв'язку в нас є з першого дня працює система SMLS — це електронний щоденник. Багато викладачів ним успішно користувалися. Ця ланка з видачі та обробки інформації працювала уже непогано, просто ми її не використовували в повному обсязі — користувалися кабінетами вчителів, а кабінети учнів були не задіяні. У нас школа повного дня, раніше всі домашні завдання діти робили у стінах школи.Ми дослідили можливості SMLS, роздали всім учням персональні паролі, щоб у них були свої кабінети та відпрацьований зворотний зв'язок — вчитель тобі дає завдання, ти його там гарно бачиш, виконуєш і повертаєш вчителю. Діти опановують зовсім нові для них історії. У нас школа була без гаджетів, навіть годинники з GPS були заборонені. Наші діти навчалися офлайн та без батьків. Тому ми розуміли, що для нашої школи виклик буде для всіх — для вчителів, які ніколи не працювали онлайн, для учнів, які не звикли до використання гаджетів, і для батьків, які ніколи не робили з дітьми домашні завдання, а повірте, це ще той челендж. Особливо, якщо у тебе дві дитини у молодшій школі. Ми починаємо онлайн-заняття о 11:00, мої діти мають сісти в різних кімнатах і мати різні гаджети з великим екраном — це планшет або комп'ютер. І це ще питання в тому, щоб у всіх вдома були ці пристрої, і щоб батьки могли їх надати. Я от, наприклад, поки молодша працює за моїм комп'ютером, користуюся комп'ютером старшої доньки, бо маю зробити свою роботу.
Скільки часу триває онлайн-навчання протягом дня?З 11:00 до 14:00 діти на онлайн-заняттях, але плануємо починати з 10:00, бо багатьом так зручніше. У дітей є досить довга перерва після обіду, десь півтори години. Вони не можуть так довго сидіти за комп'ютерами. Ми й так перевищуємо зараз дозволену норму, але у цій ситуації вже нікуди не дінешся. У другій половині дня ми маємо уроки у записі. Для кожного класу зробили закритий канал на ютубі. Наприклад, вчитель записує різні уроки з шахів для паралельних перших, других класів і викладає на їхні канали. Ми забезпечили онлайн-заняття з усіх предметів, крім плавання, які у нас є в програмі.Зранку маємо записану від вчителя попередньо руханку, бо онлайн-руханка буде з затримками, — це не ефективно. На кожен тиждень записуємо іншу розминку. Потім у нас є ранкова зустріч, де вчителі та учні можуть на платформі GoToMeeting поспілкуватися перед уроками. Далі починаються заняття. Спочатку ті, які потребують більшого зосередження: математика, англійська, читання, письмо. Абсолютно спокійно вдається навіть диктанти робити з дітьми.Перші дні було сумбурно, бо діти вчилися дисципліни в нових умовах. Якщо не буде порядку на уроках онлайн, нічого не вийде. Вчитель має можливості у програмі GoToMeeting усім вимкнути мікрофон. Але діти можуть його включати знову. І спочатку вони вчилися, що учень вмикає свій мікрофон тоді, коли вчитель називає його ім'я. А коли вчитель пояснює тему, то діти взагалі не вмикають мікрофонів. За 2 дні навчилися, що до обіду навчаються, потім відпочивають, їдять, гуляють, якраз ще була гарна погода. А після обіду у дітей — записи уроків на творчість, рух, театральні постановки: Урок музики, Музика для Небайдужиків, Урок театру, Урок театру, Урок музики.Учням дають цікаві завдання, а для батьків це також економить час, щоб не шукати щось в інтернеті, чим забавити дітей. От ми з донькою, хоча я й паралельно працюю, о 20:00 це все закінчували. І батьки дуже включаються в роботу, виходять дуже гарні записи з домашніми завданнями. Цей тиждень вдався на славу.

Невже все вдалося на 100% і всі задоволені?Звичайно, що є незадоволення. І я як батьки це відчуваю, і я як організатор процесу. Хоча є один майданчик на GoToMeeting, і закриті канали на ютубі, які не змінюються, все одно йде розфокусування — зайшли у закриту групу на Фейсбук (тут ми давали інформацію раніше), потім в GoToMeeting, потім в SMLS за домашніми завданнями, а якщо це завдання велике, то відписуєш викладачеві у месенджер.Але ми знаємо, як це можна виправити та вже з вересня працюємо з групою батьків, які розробляють таку платформу для адміністрування школи й там передбачається дистанційне онлайн-навчання. Наскільки я знаю, жодна програма ще не має комплексного рішення для суто дистанційного онлайн-навчання.На доступних онлайн-ресурсах та вибудуваній системі плануємо допрацювати до кінця цього навчального року, але паралельно вже починаємо тестувати нову платформу, і це дуже гарне професійне рішення, то ж це буде фантастика:)
З якими питаннями стикаються вчителі та учні зараз?Зараз в нас усі карантин тримають жорстко. Якщо треба зробити якийсь запис учителю танців? коли потрібне місце, то всі знають, що у цей час нікого іншого в школі не може бути. Фізкультурникам так само потрібно місце для запису відеоуроків. Постає питання якості записів, але ми також в цьому плані просуваємося, також реагуємо на запит від батьків. Дізналися, що в одного хлопчика на планшеті заборонений доступ до ютубу і зробили для цього класу ще доступ до відео на Google диску.Основна задача, якої нам треба досягнути за це літо, щоб діти змогли робити всі завдання без батьків повністю. Вони й зараз добре справляються. Моя дочка зараз у першому класі й вона потребує, щоб я їй о 11:00 включила комп'ютер і все. Далі вона навчається.Наші діти набагато швидше опановують технології. Ми тільки на наступний рік запланували навчання медіаграмотності, а ця ситуація наших дітей цього навчить за пару тижнів.

Illustration

Тетяна Ткаченко
вчитель інформатики та інформаційних технологій НВК "Новопечерська школа"

Новопечерська школа з моменту заснування користується різними LMS-системами для підтримки навчального процесу. Наразі це SMLS.Окрім того, вже декілька років на період травневих «свят» (1-9 травня) ми практикуємо дистанційне навчання. У цей період учні не відвідують школу, але навчальний процес не зупиняється. Тому для нас нинішній карантин приніс не так багато сюрпризів. Але виклики однозначно були і є.По-перше, ми запровадили проведення відеоконференцій в «прямому ефірі». Раніше обмежувались лише заздалегідь підготовленими відео та іншими навчальними матеріалами, які діти могли переглядати та опрацьовувати в зручний для них час.Про час та формат відеоуроку діти дізнаються з електронного щоденника.Наші учні використовують для навчання пристрої, які у звичайному режимі управляються адміністратором школи (діти мають обмеження на встановлення додатків). Тому одним з викликів було оперативно налаштувати пристрої учнів для дистанційного навчання, адже більшість сервісів потребують додатків на мобільних пристроях.

Звісно, школа розробила свої правила та рекомендації, які отримали всі батьки, учні та вчителі. Це надзвичайно важливо. Наприклад, учителі мають поінформувати учнів про формат проведення уроку напередодні, до 14:00. Завдання, які потребують на виконання не більше 15 хвилин, мають бути виконані того ж дня тощо.
Тетяно, розкажіть, чим користуються вчителі? Це безплатні чи платні програми?Загальна система управління процесом – SMLS (платний сервіс). На теренах інтернету є багато програм для проведення відеоуроків, але має бути основний набір. Тоді легше орієнтуватися батькам, учням та учителям.Ми спробували й протестували різні сервіси, але зупинились на трьох основних:● Zoom (середня та старша школи)● Hangouts (вся молодша школа та як резервний, коли раптом Zoom не працює, бо на жаль це буває зараз з багатьма онлайн-сервісами)● Вбудовані конференції в систему SMLS.ClassTime – основний сервіс для тестування та контролю знань/ Різні види спільних дошок (Padlett, Trello)Для запису відеоуроків у форматі скрінкастів активно користуємось screencast-o-matic.com, для іноземних мов Quizlet. Перелічувати можна довго, адже з кожного предмета є багато своїх власних інструментів. Багато сервісів відкрили у вільному доступі свої преміумверсії. Наприклад, для математиків наразі доступний у вільному доступі чудовий сервіс GIOS.
Що можете порадити батькам школярів для того, щоб домашнє навчання було ефективним.Дотримуватися чіткого режиму дня. Максимально наблизити його до звичайного робочого ритму. А ще важливо дати трохи більше свободи і відповідальності за навчальний процес.Насправді учні дуже гарно адаптуються до нових умов. І батькам замість того, щоб постійно перевіряти та нагадувати про завдання, краще просто більше спілкуватися з дітьми. Звісно, у вільний від навчальних годин час. Поясніть дітям, що відбувається, які нові правила гігієни варті уваги, чому не варто панікувати тощо.

Звичайно, нинішня ситуація є непростим викликом, проте всі учасники освітнього процесу намагаються знайти оптимальний спосіб підтримати навчання та один одного. Класні керівники постійно комунікують зі своїми класами, а також вчителями, які викладають різні предмети у цих класах. У ліцеї "Сихівський" було запропоновано кілька простих цифрових інструментів підтримки навчального процесу, відповідно до особливостей того чи іншого предмету. Також ведуться щоденні консультації щодо використання онлайн сервісів, як для вчителів, так і для учнів та батьків. Намагаємось пропонувати ресурси для урізноманітнення викладання, забезпечувати цікаві можливості виконання завдань. Вимушене дистанційне навчання неможливо якісно впровадити за такий короткий час. Це потребує певного періоду пошуків, експериментів та навчання для всіх учасників освітнього процесу: вчителів, учнів та їх батьків. Намагаємось розглядати цей виклик, як можливість для розвитку, зокрема цифрової компетентності, та вміння вчитися.

Illustration

Оксана Пасічник
вчителька інформатики ліцею "Сихівський", учасниця робочої групи з розробки Державного стандарту освіти для НУШ.

Якими онлайн-інструментами, програмами користуються вчителі? Це безплатні чи платні програми?Вчителі школи користуються різними цифровими інструментами. Первинна комунікація здійснюється у Viber, де учні отримують інформацію від усіх своїх вчителів. Педагоги досить часто мають власні онлайнові дошки, зокрема padlet, або блоги, наприклад, blogger – де викладають докладні вказівки щодо опрацювання тих чи інших ресурсів, та виконання певних завдань. Для проведення відеоуроків та консультацій використовується сервіс zoom. Дуже сподобалась можливість проводити онлайн-тестування в classtime – її оцінили вчителі різних предметів, адже на сайті доступна велика бібліотека вже готових тестів. Ми з приємністю дізнались про відкриття преміумдоступу до mozabook на період карантину, що дозволить продовжити користуватись можливостями, доступними раніше у класі.
Як учням надають доступ до домашніх завдань?Здебільшого це повідомлення у групу Viber, або інформація, доступна на особистому блозі чи онлайновій дошці вчителя. Для інформатики, наприклад, застосовуємо ресурс ДистОсвіта, з яким учні, переважно, працювали й на уроках. Залежно від предмета та теми уроку, використовуються й додаткові ресурси: сайти музеїв, численні відеоуроки на YouTube, інтерактивні вправи тощо.
Які варіанти побудови надійної мережі онлайн-навчання зараз доступні для державних шкіл?Системні рішення потребують часу та відповідної підтримки (як технічної, так і адміністративної). За відсутності попередньої потреби, такі системи були розгорнуті у дуже небагатьох закладах. Проте, навіть зараз можна скористатись доволі простими інструментами, такими як Google Classroom для розміщення навчальних матеріалів та завдань, асинхронного спілкування в групах за предметами та/чи класами, а також для збору та оцінювання виконаних робіт. Сервіс zoom дозволяє організувати синхронне спілкування, фактично проведення відеоуроків.
Оксано, що можете порадити батькам школярів для того, щоб домашнє навчання було ефективним.З одного боку дуже важливо забезпечити можливість й допомогти продовжити навчання, зокрема й тому, що ми наразі не знаємо, скільки часу буде порушений звичний навчальний процес. З іншого боку, пам'ятаючи про підвищений рівень тривожності у ситуації, що склалась, варто враховувати емоційний стан дитини та родини й відповідно визначати пріоритети. Загальний розпорядок дня дитини має передбачати періоди навчання, відпочинку, розваг, спілкування — і варто знайти той баланс, який дозволить врахувати потреби всіх членів родини.Дуже добре було б скористатись цим часом для того, щоб допомогти дітям набути навичок самостійного навчання, того, що називають вмінням вчитися. Це може звучати, як недосяжна ціль, але використайте цю ситуацію для того, щоб розвинути навички керування часом, побудови індивідуальної навчальної траєкторії, цілепокладання та ефективного навчання. Це достатньо прості методи, деякі з них можна знайти у книгах «Навчитися вчитися» та «Уроки без мороки» Барбари Оклі. Наприклад, робота з флешкартками, складання карт понять до теми чи використання «методу помідора» для боротьби з прокрастинацією. Ці навички, можна сказати, звички — однозначно стануть у пригоді ще багато разів у сучасному світі навчання впродовж життя.

Illustration

Мар'яна Дмитрів
директор у КМДШ. Львів. Школа, яка вчить думати

Карантин виявився чудовим часом для розвитку та змін. Менш ніж за 3 дні, КМДШ трансформувалася в онлайн-школу. По-новому почали навчатися 1000 дітей у трьох наших школах, їх родини та навіть домашні улюбленці, які теж фактично включилися у процес :)Новий формат ніколи не замінить живого спілкування та навчання в стінах школи, але нам усім доводиться швидко адаптуватися до нових викликів.Основною робочою платформою в нашій школі є Microsoft Teams, через неї ми проводимо зустрічі з дітьми та онлайн уроки. Ми перенесли в онлайн-простір усі заняття та тьюторський супровід, поступово додаємо студії та формаційну програму. Наші вчителі також долучають й інші платформи для урізноманітнення дистанційного навчання такі як Classtime, Kahoot, Mozaboook, Quizlet, YouTube та інші. Багато різних тематичних онлайн платформ для математиків, біологів, викладачів англійської, якими вчителі користувалися й раніше, зараз стали дуже в пригоді.Кафедра розвитку більшість своїх уроків перевела у відео формат. Такі предмети як Art Song, Творча майстерня, спортивні заняття теж проводяться і подобаються дітям та батькам.Тьютори та психологи активно підтримували як учнів, так і батьків. Кожен клас окрім навчання був занурений в формат спілкування, щоденних викликів, спільного планування дня та дозвілля, допомоги батькам тощо. Для спілкування учнів між собою та цікавих завдань тьютори та ментори обрали зручні та звичні для них канали спілкування — різноманітні месенджери, Instagram, TikTok.

Зараз планові канікули, а у нас дуже активний час змін на коригування. Ми провели опитування і взяли зворотний зв'язок щодо такого формату у батьків, в учнів та у команди школи для чіткого розуміння, які труднощі можуть виникати під час онлайн навчання та які є рішення щодо їх усунення. Все узагальнили й зараз працюємо над удосконаленнями та покращенням технічних питань, урізноманітненням інструментів та методик навчання. Наприклад, для кафедри STEM справжнім викликом стало пояснення формул і якісної наочної подачі інформації, з якою потрібно працювати, виправляти, переносити. Відтак, ми вже знайшли відповідні планшети, які приєднуються до будь-якого гаджета і допомагають максимально зручно подавати матеріал вчителю, скоротити час дня візуалізації записів — краще ніж на звичайній дошці)
Як вчителі сприйняли цей перехід?Звичайно, що це було стресово, проте дуже мало часу на роздуми та сумніви. Такі моменти завжди призводять до якісних змін. Більшість вчителів мали перебороти внутрішній страх роботи перед камерою, переходу в онлайн-формат з першого уроку. Сьогодні вся команда почуває себе набагато впевненіше. Чимало займає саме підготовка до уроків, оскільки доводиться адаптовувати велику кількість інтерактивної взаємодії та роботи в командах в онлайн-формат, по-іншому підходити до пояснення матеріалу та оцінювання дітей.Ми намагаємося робити заняття максимально інтерактивними, для того, щоб гаджети використовувалися як інструмент. Навчання доповнюємо офлайн активностями: читаємо, пишемо, граємо шахи, щось створюємо, працюємо над різними проєктами, разом кулінаримо, плануємо бюджет, наводимо лад у домівках та думках, набуваємо нових навичок, підтримуємо батьків, беремо участь у різних челенджах, змагаємося, фотографуємо...Дуже важливо подбати, щоб команда школи була в ресурсі й не виснажилися ні фізично, ні емоційно, оскільки у кожного додаються і власні виклики: бути одночасно і вчителем, і мамою/татом власним дітям, які теж на карантині, знайти час на якісну підготовку до уроку в просторі квартири, записати відео не виходячи з дому тощо. Саме тому зараз працюємо з психологами та командою над новими ідеями підтримки один одного за таких обставин.
Мар'яно, як школа побудувала комунікацію з батьками?Батьки — це дуже потужна підтримка, а якісна комунікація з ними — це запорука ефективної роботи в трикутнику: школа — учень — батьки. Як тільки ми визначилися з навчальною платформою, відразу розробили детальні інструкції як долучити дітей до онлайн-уроків. Вони дуже якісно і швидко допомогли дітям технічно розібратися з інструментами, що дало змогу в перший день дистанційного навчання усі роки розпочати рівно о 9:00 згідно з розкладом з 80-100% присутністю дітей у кожному класі. Без допомоги батьків це зробити було б нереально. З молодшою школою технічних викликів було набагато більше, і тут опорою стали також батьки.Основними каналами зв'язку з батьками у нас є електронний щоденник, електронне листування та закриті батьківські групи класів у соціальній мережі Facebook.В комунікації з батьками надважливо вчасно надавати інформацію, брати зворотний зв'язок, висвітлювати процес, результати, перемоги та труднощі. Батькам спокійніше, якщо вони ознайомлені з усіма кроками школи наперед.Уже немає сумніву, що цей стрибок в онлайн-навчання за дуже короткий час став переконливим поштовхом до розвитку кожного учня, вчителя і школи загалом. Нова швидкість та реальність додає креативу у кожне наше рішення, а злагодженість роботи команди надихає і відкриває нові горизонти.

Як ви знаєте, карантин у львівських школах розпочався 12 березня. Львівська міська рада рекомендувала четвер та п'ятницю зробити «перехідними» днями для вчителів та батьків. Батьки мали час спланувати перебування своїх дітей під час карантину (скористатись допомогою дідусів та бабусь, відвести у село, взяти відпустку...)А для вчителів це був час для планування подальшого навчання і одночасно складний виклик... І в цій ситуації важливою була позиція директора школи. До прикладу, у ліцеї ім. І. Пулюя в ці дні відбувались навчання для вчителів. Вчителі практикували створення Гугл форм для зворотного зв'язку з учнями, а також використання додатку Google Classroom для дистанційного навчання. Пані Ірина Хміль, директор ліцею ім. І. Пулюя мотивувала своїх колег-педагогів: «Маємо розуміти, що таке навчання дистанційне — це не тільки дати номер параграфу і купу вправ, а і сама подача теми та завдання, а також зворотний зв'язок. Сьогодні буде дуже багато залежати від самих вчителів, наскільки ви будете зацікавлені у такій співпраці з учнями, як буде вами подаватися та чи інша тема». Молоді та активні вчителі об'єднались у творчі групи й навчали старших. Підтримка відчувається і зараз.

Illustration

Ольга Доскочинськаспівзасновниця ГО Гільдія вчителів, вчитель інформатикики ліцею "Сихівський", учасниця робочої групи з розробки Державного стандарту освіти для НУШ.

Ольго, розкажіть, якими онлайн-інструментами, програмами користуються вчителі? Це безплатні чи платні програми?Зараз вчителі, з якими спілкуюся, також і я особисто використовуємо безплатний додаток Google Classroom (вважаю його найбільш доступним і простим у використанні). Для проведення онлайн уроків, вебінарів доречно використовувати Zoom. Він також безплатний і має простий інтерфейс. Рішення використовувати Teams у деяких класах є зручним для мене, бо два роки тому розгорнула Office 365. Вчителі природничих і гуманітарних наук можуть використовувати програмне забезпечення Mozabook, його 3D моделі, відео та інтерактивні підручники під час проведення онлайн уроків у Zoom. Безплатний доступ до програми до кінця квітня.20 березня відбулась онлайн зустріч у Zoom організована Управлінням освіти Львова та ІТ відділом Львівської міської ради для відповідальних осіб за дистанційне навчання у школах Львові. Вже з понеділка 23.03.2020 усі школи міста будуть переведені у Google Classroom. Їм нададуть доступ, будуть створені акаунти для кожної школи й дистанційно проводитимуть онлайн навчання для вчителів.У цей нелегкий час ми, педагоги, маємо обмінюватись знаннями, ділитись досвідом якнайбільше. Щовечора із колегами зустрічаємось у Zoom (це і Київ, і Мелітополь, і Краматорськ, і Хмельницький...) Зараз важливо допомагати, підтримувати один одного.
Як учням надають доступ до домашніх завдань?У Google Classroom працювати не складно. Ви «вливаєте» контент у створений клас у цьому додатку згідно з навчальною програмою, це можуть бути власні відеоуроки з YouTube каналу, посилання на документи чи презентації із вашого Гугл диска, створені вами опитування у Гугл формах чи тести у будь-якому інтерактивному сервісі (Classtime, LearningApps, Quizizz, kahoot...). Ваші учні отримують від вас код класу, відкривають на власному Gmail акаунті додаток Google Classroom, приєднуються до класу і починають опрацьовувати урок. Або ви додаєте учнів та колег до створеного класу через електронні скриньки.Та тут головне «не переборщити» з об'ємом матеріалу, зробити контент корисним та цікавим, не забувати про зворотний зв'язок, а також не перевантажити ваших учнів.
Які варіанти побудови надійної мережі онлайн-навчання зараз доступні для державних шкіл?Найдоречнішим освітнім рішенням для дистанційного навчання є розгорнути хмарні середовища GSuit чи Office 365 (для державних освітніх закладів безплатно). Використання хмарних сервісів допомагає сформувати у закладі освіти захищене інформаційно-освітнє середовище, до якого можна «завести» всіх учасників освітнього процесу - адміністрацію закладу освіти, учителів, учнів та батьків. Потрібно лише 1-2 місяці, щоб компанії Microsoft чи Google перевірили, що ваш заклад освіти є державним. До цього часу можна використовувати додаток Classroom, Zoom, а у молодшій школі середовище Class Dojo.На початку місяця я отримала ступінь магістра з «Публічного управління та адміністрування», темою моєї магістерської роботи було «Використання хмарних технологій в публічному управлінні та адмініструванні закладу освіти». Дані, отримані в результаті досліджень, дають можливість стверджувати, що використання хмарних сервісів є важливими не лише для вчителів та учнів, але й для управління закладу освіти, адже дають можливість оптимізувати процес прийняття управлінських рішень, заощадити час адміністрації закладу освіти, допомагають в організації колективної та групової роботи, оперативного інформування усіх учасників навчального процесу.
Що можете порадити батькам школярів для того, щоб домашнє навчання було ефективним.Хочу побажати здоров'я усім нам, дітям, батькам, вчительській спільноті! Дотримуємось карантину і зберігаємо спокій! Батькам бажаю активно долучатись до навчального процесу, допомагати своїм дітям зорганізуватися, адже карантин — це не канікули!Приділяйте більше часу дітям: спілкування, настільні ігри, сімейний спільний перегляд фільмів, а також залучайте їх до домашніх справ. І не забувайте про навчання: виконуйте домашні завдання за розкладом у щоденнику, не відкладайте на інший день. Це виробить систематичність у ваших чад!Полюбіть своїх дітей, приділіть їм свою увагу! Я, як мама шестикласника, скажу, що для батьків це не менш серйозний виклик) Особливо, якщо вони працюють вдома в онлайн-режимі. Але ми склали розклад, майже такий, як у щоденнику, деякі уроки вивчаємо разом, деякі самостійно, я лише перевіряю, а деякі, такі як інформатика для 6-го класу — залучаю свою дитину до запису і створення відеоуроків (вважаю, що і учням моїм буде цікаво). А як вчитель, хочу зазначити, у новому законі про освіту прописано, що батьки — повноцінні учасники освітнього процесу, тому пропоную спробувати долучитись до навчання власних дітей вже сьогодні.В цей час важливо підтримувати один одного, а не шукати недоліки! Шануйтеся і бережіть себе!

Про досвід організації дистанційної роботи ліцею ім. І. Пулюя розповіла Ольга Доскочинська. Разом зі своїми учнями вона уже кілька років працює у «хмарах».