НАШІ ПРОДУКТИ


Конструктор EdPro Amperia в дії

Інтерв'ю з учителями про уроки фізики з набором EdPro Amperia.

Сьогодні героями нашої статті є учителі фізики з різним педагогічним досвідом, з різних навчальних закладів та куточків України. Що їх об’єднує? Це досвід користування набором EdPro Amperia разом з учнями на уроках. І вони не поскупилися розповісти про усе — враження дітей від роботи з обладнанням, нюанси у практичному використанні, зміни на уроках та власну оцінку набору Amperia.

  • Illustration

    Пауль Пшенічкавикладач фізики й астрономії Чернівецького міського ліцею №1 математичного та економічного профілів, у 2004 р. визнаний найкращим учителем фізики світу, за версією Intel, заслужений учитель України, почесний член Лондонського інституту фізики, президент Чернівецького молодіжного наукового товариства "Квазар", один із засновників методу проєктно-орієнтованого навчання у школах.

    Там все дуже компактно складено, я просто даю цей ящик учням. Обладнання технологічно дуже зручне — легко складати та під’єднувати всі частини набору. І з цими складовими можна проводити різні досліди.

Пане Паулю, розкажіть, як ви користувалися набором EdPro Amperia. Підходить таке обладнання для ваших методик викладання фізики?Звичайно, що підходить. Там все дуже компактно складено, я просто даю цей ящик учням. Обладнання технологічно дуже зручне — легко складати та під’єднувати всі частини набору. І з цими складовими можна проводити різні досліди. Тепер біда в тому, що мені таких наборів штук 10 треба, а у нас є один. Щоправда, зараз набори з фізики нам надходять від інших виробників з Житомира, Рівного. Також непогані, але у Табачина, я це помітив, ще на презентації у Львові, оригінальні рішення в наборі. Наприклад, це магнітні з’єднання на провідниках. І це виключає проблему, яка є у наборах, в яких з’єднання на штекерах, що швидко псуються, рвуться і їх потрібно часто ремонтувати. Це раніше у школах були лаборанти, зараз їх немає, а вчитель просто не в стані цим займатися і відповідно, набором довго не покористуєшся. А у наборі Amperia ніби такий простий метод — розклеїв усе магнітами — і готово, це сучасні технології. Зараз виготовляють дуже сильні магніти. І тому легко складати різні схеми. Мені це дуже сподобалося.А ще такі маленькі дисплейчики цифрові на приладах у вигляді кубиків. Це також оригінально.
Скільки часу користувалися набором?Кілька місяців користувалися з учнями, а потім почався карантин. З весни спілкуємося за допомогою інтернету, тому ніяких дослідів не можемо робити.До речі, коли ваші учні почали вивчати фізику з набором EdPro Amperia, якими відгуками з вами ділилися?Та це видно з того, як вони працюють — захоплено. Швидко орієнтуються і на уроці просто граються, щось своє придумують. Є інструкція, але вони й без неї здогадуються, як все з’єднувати. Для них — це велика радість — дістати такі іграшки в руки. Мало того, що виконували лабораторні за програмою, ще й придумували свої варіанти того всього.
Яку оцінку ви б поставили набору EdPro Amperia з 10 балів максимум? Я б 9 балів поставив з 10. Є певний недолік, до речі, він є у всіх наборах, які випускають у коробках. Треба ці коробки робити трохи більшими. Це от як ви запакували валізу і їдете за кордон. А на митниці її потрібно відкрити та потім з усім вмістом знов закрити. Тут так само. Тому варто, щоб коробка була просторіша. Я розумію, що заощаджують на матеріали на цих ящиках. Але я б зробив таке зауваження, що треба більше місця у ящиках. Бо важко потім усе до купи зібрати, особливо такі штуки, як дроти. Щоб їх не згинати часто і не ламати.Знаєте, у Чернівцях є школи з австрійських та румунських часів. Вони побудовані дуже правильно. Це просторі приміщення з високими стелями, щоб було чим дихати. Великі підсобки для кабінетів, а полиці такі, що всі прилади стоять і не заважають один одному, тому добре зберігаються. Я буваю у школах за кордоном. Ну там таке вже обладнання і все так просторо! У Туреччині багато вкладають в шкільне обладнання й там багато приватних шкіл. Мене запитували місцеві: чому в нас багаті люди вкладають у школи гроші, а у вас — у футбольні клуби?Повну версію розмови з Паулем Пшенічкою читайте тут

  • Illustration

    Анатолій Василюк
    директор центру ОРТ Сімха, куди входить НВК "Щастя" і СШ 325 "Щастя", учитель фізики

    Мене ця мобільність, коли я можу принести набір з собою і зібрати й показати усе, а потім знову скласти й забрати дуже підкуповує. Також електронні компоненти добре служать, нічого не стирається. Для мене дуже важливо, що навіть в умовах карантину я можу не втрачати якості викладання на уроках.

Уже 2-й рік ви маєте змогу навчати дітей та навіть вчителів за допомогою набору EdPro Amperia. З чого усе почалося і які ваші враження?Так, торік я побачив набір на одному з EdCamp. Вперше за багато років мене здивували, бо загалом таке обладнання робили за певними кліше. До нас багато приладів привозять з Польщі, Італії. Але воно усе таке однотипно стандартне. Коли вперше побачив рекламу від EdPro, я не потрапив на презентацію набору на EdCamp. Але там були мої друзі, вони скинули мені фото: ти бачив? Я усе переглянув на сайті EdPro та EdCamp, почав досліджувати, але інформації на той час було ще мало. І я зателефонував на пряму в компанію. Вийшов на Ігоря, кажу, цікаво було б спробувати, бо одразу взяти й купити не вийде — треба краще ознайомитися з рішенням. Ми з ним домовилися й на одній з освітніх виставок у Києві зустрілися, підписали договір. Я взяв на тестування набір.Ще до того, як він потрапив мені в руки, вразив мене яскравістю. Бо до написаного, але не випробуваного, я ставлюся нейтрально. А коли я почав з ним працювати, я оцінив магнітні контакти. Бо буває ж таке, що склали на уроці якесь коло, а діти є діти, зачепили, потягнули і якщо контакти міцні, вся конструкція тягнеться за провідниками й падає зі столу. А тут роз’єднується магніт і все. Це така позитивна штука при використанні набору.
Далі, якщо прочитати вимоги до кабінету фізики, в якому вивчають класичну електрику та магнетизм, то обов’язковим є підведення до столів напруги 36 Вт. Тобто, має бути трансформатор-стабілізатор, який видає ці необхідні 36 Вт. Потрібно, щоб були стаціонарні парти або під стінами столи, біля них розетки, куди можна вмикати джерело струму, щоб потім збирати схеми. У школі, де я працюю, так обладнати звичайний кабінет зараз немає змоги. І Amperia, до речі, — це єдиний продукт на ринку України, який повністю автономний та розв'язує цю проблему. Ти заряджаєш мультиметр, джерело живлення, — і не паришся, береш набір і переходиш з одного кабінету в інший.
Зараз під час карантину у нас вчителі йдуть до учнів у клас. І у мене з цим немає проблем, але є учителі, які потерпають, якщо їхнє обладнання не можна переносити. Тому мобільність набору — це перевага зі знаком оклику, яку потрібно пояснити й показати людям. Із заряджанням також ніяких проблем. Окрім дослідів, як лабораторна робота “Визначення електрохімічного еквівалента”, де за допомогою набору можна проводити дослід з електролізом, заряду джерела струму вистачає на довго. Тільки на електролізі швидше розряджається. Мене ця мобільність, коли я можу принести набір з собою і зібрати й показати усе, а потім знову скласти й забрати дуже підкуповує. Також електронні компоненти добре служать, нічого не стирається. Для мене дуже важливо, що навіть в умовах карантину я можу не втрачати якості викладання на уроках.
Використовуєте набір для дистанційного навчання?Зараз у мене немає класів на дистанційному. Але я пробував навесні, тоді у мене був один набір. Ми все протестували, записали Вебінар для наших учителів спільноти ORT з України, з країн Балтії, з Молдови та з Киргизстану. Потім повернули набір, а вчителька фізики Олена Олександрівна запитала, як же тепер йти на уроки, якщо нічого з електрики та магнетизму немає, а діти ж уже звикли до практики. І там якраз так виходить, що у 8, 10 та 11 класах у другому семестрі починаються ці роботи згідно з календарним плануванням. Завдяки організації «Благодійна установа «Освітні ресурси та технологічний тренінг» ми отримали один набір для нашої школи. Ним я й користувався під час карантину. Наводив камеру на набір й збирав у режимі реального часу демонстраційні досліди. Коли у мене було 2 камери, то одну виставляв на себе, а іншу — на демонстрацію набору. І це дітям також було цікаво. Учні мені казали: а поміняйте там і там, а перемикніть тут і приєднайте інший компонент. Як мінімум, дітям треба знати правильні назви усіх приладів :)
Наскільки зручно дітям користуватися на живих уроках набором?Зізнаюся, що відчуваю себе мажором :) Кілька тижнів тому Благодійна організація «Благодійна установа «Освітні ресурси та технологічний тренінг» закупила нам партію з 8-ми наборів EdPro Amperia. У нас є 9 наборів — мабуть, стільки ще ні у кого в Україні немає. Тепер у нас буває, що є такі уроки, коли тема не складна, діти це швидко проходять, а далі ми беремо Amperia і вже зовсім іншими темами з фізики займаємося. Для чого я так роблю? Раніше діти працювали зовсім без обладнання. А мені хочеться їм показати, що уроки можуть бути практичними, де вони будуть збирати схеми руками. У дітей абсолютний вау-ефект від роботи з набором! Купа зацікавлення. Коли спочатку приносив для ознайомлення, вони самі розбиралися. Часто мені кажуть, давайте ми швидко задачі розв'яжемо і ще на 20 хв витягнемо Amperia. У мене на уроках це як стимул для дітей. Єдине, що коли вони вже починають експерименти, то їм уже не хочеться заповнювати таблиці, щось писати. Але лабораторну потрібно виконати, бо це оцінка. Зібрали попрактикували, записали, а тоді йдемо далі.

Хто визначає, яке обладнання закуповують для школи? Наша школа входить у міжнародну мережу ORT. Ця організація піклується про реалізацію якісних освітніх проєктів. У нашій школі часто подаю ініціативу я, звісно, за підтримки директора школи. Постійно досліджую ринок сучасних освітніх продуктів. Намагаюсь домовитись з компаніями та взяти обладнання на тестування. Знайомлюсь з обладнанням, потім максимально залучаю вчителя-предметника. У випадку з Amperia спочатку ми спробували на вашому орендованому обладнанні — зробили Вебінар, пару постів у Фейсбуці, показали, як класно можна працювати й давати дітям знання. Відповідно ORT знайшли можливість придбати нам 1 набір. А оскільки ми на цьому наборі продовжували “творити чудеса” і доводити ефективність, нам купили ще 8 наборів. Усе це, звичайно, не відбувається так легко і швидко, як на словах. І я спочатку, щоб підкріпити свою віру, підтягую до себе учителів, однодумців, тоді є результати, на основі яких і приймають рішення. Довелось цілий рік працювати над тим, щоб отримати 9 наборів, і це вдалося!Але я знаю, що є вчителі, які намагаються шукати джерела фінансування, кудись звернулися, наприклад, але їм відмовили. Вчитель розчаровується і більше нікуди не звертається. Відгук, який я чую від учителів найчастіше: а де взяти гроші? Проте, в моєму випадку, здатися — це залишити дітей без можливості якісно вчитися.
Невже ніколи не чули негативних відгуків?Було й таке. Наприклад, є люди, які звикли до класичного обладнання. Вони бачать елементи у вигляді Лего, сприймають, що це іграшка. І саме такі люди не намагаються розібратися, наприклад, сів і день попрацював. Вони побачили й так: а, це дурниці. Мені інколи в особисті повідомлення пишуть після публікації постів: що ти там бавишся. Але вони просто не розуміють силу інструменту! Є ще одна категорія людей, які віддані цифровим лабораторіям. І вони одразу: ой, та там нічого зробити не можна. Кажу, як не можна? Мультиметр підключаєш до wi-fi, виводиш покази на екран, аналізуй дані, експортуй в Excel і роби з ними далі необхідні операції. У чомусь я їх розумію, але я їм пояснюю: ти ж не будеш на кожному уроці цифрову лабораторію використовувати. А проводити лабораторні з дітьми потрібно регулярно. Адже у дітей також має бути й класичне обладнання. Крім того, “розвідка донесла”, для Amperia планують розширити спектр сенсорів. Тому цифрова лабораторія не за горами.
Який бал з 10 ви б поставили набору?Мені складно робити якісь рейтинги. Я б поставив 9 балів, але це суто моя індивідуальна оцінка. Я працюю з Лего уже 15 років і маю свої критерії щодо кріплення та елементів. Але насправді кріплення може бути яке завгодно.

  • Illustration

    Олена Вронська
    вчитель фізики НВК "Щастя" і СШ №325 "Щастя" міста Києва

    Фізика — це не історія, на щастя. І закони Ома не переписують після зміни кожної влади. Час від часу програма може змінюватися — один розділ перенесли туди, інший — сюди. Але фундаментальні закони ще будуть років 100, а то й 200 показувати. І Amperia для електрики та магнетизму дозволяє демонструвати майже усе.

Олено Олександрівно, чим корисний для учителів набір?Більшість обладнання, яке у нас було, уже вийшло з ладу, тому, по-перше, для нас це можливість експериментально показувати те, про що ми говоримо з дітьми на уроках. Фізика без експерименту — мертва наука. Зважаючи на те, що електрика та магнетизм — це дуже великий розділ у шкільній програмі, мати обладнання для досліджень — це надзвичайно добре для роботи учителя.
Як ваші учні реагують на таке обладнання?Наприклад, я щось на дошці показую або відеодослід вмикаю, збираю все цікаве, що у мене є — все одно це не те, що ти даєш прилади дітям і вони мають можливість дослідити це між собою, тоді урок стає живим, чого прагне кожен учитель. І для мене це дуже приємно.  Користуюся наборами на уроках при першій нагоді. Розглядаємо просте електричне коло, одразу ж його складаємо. Вивчаємо, як вмикати амперметр чи вольтметр, одразу ж це робимо. Я видаю набори учням на усі уроки, де ми розглядаємо дотичні теми. Розглядаємо досліди Фарадея, вони приєднують цю котушку до гальванометра, починають рухати магніти й уже це все їм видно.  
Як би ви описали уроки до користування набором EdPro Amperia та уже з таким обладнанням?Це сучасні діти. Їм приєднувати ці провідники, що відпадають, з затискачами, які я сама заточую лезом, або прошу когось мені спаяти, це одна робота. А коли діти отримують сучасне обладнання, де мультиметри не старого зразка прилади зі стрілками, які уже не відомо чи десь побачать, бо їх уже ніде й не використовують. А тут для хлопців цікаво розібратися, як працює електронний мультиметр. Їм цікаво це вмикати — режим постійного та змінного струму. Це також важливо. Ми кажемо, що вдома у нас змінний струм. І мої учні це дуже люблять вмикати та досліджувати.

Якими враженнями між собою обмінюються вчителі про роботу з таким обладнанням?Знаєте, на жаль, школи та районні відділи освіти не можуть застосовувати таких наборів у широкому використанні. Ми придбали, бо у нас є спонсори та є World ORT. Я їм дуже вдячна за те, що вони собі за мету взяли оживити природничі кабінети. І тим школам, які отримали такі нароби, звичайно ж подобається. Наш Анатолій Дмитрович перший набір придбав для тестування. Ми для вчителів проводили Вебінар, розказувала вчителям, що є у наборі. Бо фізика — це не історія, на щастя. І закони Ома не переписують після зміни кожної влади. Час від часу програма може змінюватися — один розділ перенесли туди, інший — сюди. Але фундаментальні закони ще будуть років 100, а то й 200 показувати. І Amperia для електрики та магнетизму дозволяє демонструвати майже усе. Є дещо, чого б мені хотілося, але загалом, набір усю тему охоплює.
Розкажіть, чого б вам ще хотілося? :)Для мене було б ідеально, якби було два мультиметри, щоб вмикати у режимі вольтметра та амперметра. Це більш показово. Також, як на мене, для магнетизму досліди Фарадея є на чому проводити, а от правило Лєнца… Це коромисло з 2-ма алюмінієвими кільцями. Його все ж таки не вистачає. Бо це правило ми вивчаємо і воно досить складне для розуміння. У мене є старе коромисло, вже перемотане, я його вішаю, до речі, у школі всі магніти також розмагнічені. Я беру магніти з Amperia. Так воно хоч якось взаємодіє та рухається і дітям можна щось показати. Я люблю показувати цей дослід, бо тоді дітям зрозуміло, про що я розповідаю.
У вас великий професійний досвід, як ви спостерігаєте, чи зростає зацікавленість фізикою у дітей?Фізика — наука складна. Якщо казати прямо, те, що складно, робити не хочеться. Мені б хотілося, щоб учні розв’язували задачі. Але сучасні діти не хочуть напружуватися. Але коли це експериментальна задача, тоді це інше питання. Наприклад, закон Ома. Тут можна виміряти напругу вольтметрами, можна виміряти силу струму і вже тоді розрахувати опір. Або на уроці опір якогось резистора порівняти з номінальним, що вказано, це вже викликає більшу зацікавленість. Взагалі то зацікавленість до фізики, на жаль, падає. Якщо ще їм давати ті старі прилади напівполамані, то це взагалі важкувато мотивувати, що це дітям потрібно вивчати.
Тобто, є можливість на практиці вивчати, дітям цікаво, немає обладнання — немає науки.Ну звичайно. Якщо все теорія, теорія, теорія. Або тільки на відео все показують. Вам цікаво? Якби у вас з фізики з'являлися ще якісь набори, я б із задоволенням використовувала. Взагалі я люблю експерименти. Все, що у мене є в кабінеті, що я тільки можу зробити, я усе видаю дітям.
А який бал з максимальних десяти ви б поставили набору EdPro Amperia?Я б поставила десять балів, бо він дуже гарний у всьому. Я б ще додала кілька приладів, щоб охопити увесь шкільний курс. Це суто моя особиста думка. І я дуже дякую за цей набір, бо дуже полюбляю проводити досліди. Мені особисто це дуже подобається, хоча я вже однією ногою на пенсії (сміється Олена Олександрівна - авт.), все одно з задоволенням беру ці прилади на уроки.

  • Illustration

    Микола Розбицький
    вчитель фізики ліцею «Дивосвіт» міста Львова

    Ці набори дуже зручні та компактні. Для мене вкрай важливо, що вони безпечні для дітей. Також прилади EdPro Amperia сучасні — вони максимально наближені до життя... І, якщо так подумати, коли на уроках фізики користуються старим обладнанням, які життєві компетентності можуть отримати діти?

Пане Миколо, розкажіть, скільки часу користуєтеся набором EdPro Amperia?Фактично, уже рік. Як минулого року школа закупила набори, так ми відтоді постійно працюємо на них з дітьми на уроках, де вивчаємо електричні явища та магнетизм. А ще я веду гурток «Крута наука» в ліцеї «Дивосвіт», де з учнями 5-6 класів проводимо різні досліди за допомогою Amperia. Всі знають, що фізика — складний предмет для сприйняття, але діти ще з гуртка призвичаюються і дійсно розуміють, наскільки це крута наука.До речі, ці набори дуже зручні та компактні. Для мене вкрай важливо, що вони безпечні для дітей. Також прилади EdPro Amperia сучасні — вони максимально наближені до життя. Бо ті, що були в класах раніше — ще радянські вольтметри, амперметри — уже ніхто ніде не використовує. І, якщо так подумати, коли на уроках фізики користуються старим обладнанням, які життєві компетентності можуть отримати діти?
А які відгуки від дітей після навчання з EdPro Amperia?О, я вам скину фотографії — очі дітей говорять самі за себе. Вони неймовірно задоволені. Я взагалі прихильник того, щоб фізику починали вивчати з класу 5-го, а не з 7-го. На заняттях з 5-класниками ми тільки експериментуємо і спостерігаємо. Діти аналізують те, що бачать, відчувають себе справжніми дослідниками. Використовуємо EdPro Amperia з 8-9 класами для дослідження електрики та магнетизму. У наборі є навіть таке, що ми за програмою ще не використовували. Тут є джерело живлення, мультиметр і, що важливо при роботі з дітьми, прилади захищені від перегоряння. Шансів їх спалити практично немає. Навіть і не знаю, що можна з ними таке робити, щоб вони перегоріли. При чому, вони досить точні. І якщо ми будуємо різні графіки, така точність вкрай доречна.Наразі ми працювали з двома наборами, а цьогоріч нам ще два докупили. Я дуже просив, бо це гарне обладнання. До речі, ознайомився з ним я ще на етапі тестування кілька років тому. Була така творча група вчителів Львова, ми приходили, тестували прилади, працювали. Ідея дуже всім подобалася. Потім були роки розробок… А коли я нарешті почув, що набір готовий, то вже від свого керівництва не відставав з проханнями придбати EdPro Amperia. І дуже радий, що нас забезпечили такими наборами.

Розкажіть, як змінилися уроки з набором від EdPro?От із 8 класом ми кожного уроку, вивчаючи розділ «Електрика» ним користувалися. Наприклад, вивчаючи закон Ома, я не давав одразу готову формулу. Діти малювали таблицю, складали відповідно електричне коло, знімали покази приладів, будували графік залежності сили струму від напруги. І експериментальним способом виводили цей закон. Чи це було послідовне та паралельне з’єднання... Ми експериментально досягали результатів, які були найкращим аргументом у дослідженні теми. І це дуже круто! Я казав, що якби на кожній парті був такий набір, то було б дуже класно. Діти складають схеми досить швидко. Одразу розуміють, як і що працює. А те, що вони вчаться працювати з приладами — це окрема справа. Я — фанат фізики. Мені дуже хочеться, щоб у нашій країні було якомога більше інженерів і тих, хто розуміє Науку. Хочу, щоб діти відчували любов до вивчення нового, вміння працювати з приладами. І я вам скажу, що діти реально фанатіють від цього.
Пригадуєте, коли навчалися у школі, на якому обладнанні працювали?Це були громіздкі радянські прилади, яких я в житті більше, крім як на уроках фізики, й не бачив. Адже в житті ми користувалися, і тоді, і тепер, мультиметрами (тестерами).
Якщо переводимо фокус на такого плану обладнання як EdPro Amperia, то які конкретно навички отримує дитина від користування такими приладами, якщо розглядати це з перспективи формування любові до точних наук, інженерії.
Зараз діти живуть у високотехнологічному суспільстві, оточені різними ґаджетами в побуті. Ви не повірите, але у мене на гуртку всі діти — хлопці та дівчата — на рівних навчилися паяти. Понакуповували собі мультиметрів і паяльників та вміють працювати з ними. Якщо в них вдома поламається якийсь пристрій, вони з часом зможуть його відремонтувати власноруч. Оце уже є практичні навички для життя.
Пригадую, як колись працював у школі зі старими приладами, то учні періодично їх спалювали. У дітей, на жаль, тоді не було можливості повчитися, поекспериментувати, помилитися… Якщо немає можливості показати наживо дослід, то можна на комп’ютерному симуляторі — це також крута річ. Але це не в порівнянні, якщо ти можеш складати руками схеми, проводити дослідження, або коли ти бачиш, як працює реальний електромагніт. Коли ти можеш змінювати силу струму, збільшити чи зменшити кількість витків, тоді йде експериментальне дослідження, а не просто — як книжка пише.

Мабуть, тоді й зароджується в дітей цей імпульс до наукових досліджень та роботи з приладами?Повірте мені, наші інженери — одні з найкращих у світі. Це реальна правда. Вони працюють у різних країнах, у високотехнологічних сферах. І мені дуже хочеться, щоб сучасні діти йшли слідом за кращими. В цьому також полягає вчительське щастя, коли твої вихованці обирають саме ті професії, в яких вони використовують отримані знання з фізики, реалізовуючи сповна свій розумовий потенціал.

Ще розкажіть відгуки ваших колег про роботу з нашим набором.Мені колеги заздрять такою хорошою українською заздрістю. Єдине, що будь-яка приватна школа може собі це дозволити, а державні школи мають інший бюджет і вчитель мало як може на це впливати. І ще часто чую, що дорого, але дуже хотілося б працювати з таким обладнанням. З ким спілкуюся в інтернеті пишуть: шкода, що у мене немає такого…
Цікаво ще як у вас дистанційні та живі уроки з Amperia виглядають?О, лабораторні усі дуже люблять. Розглянули теорію, зробили практичну. Але на дистанційці в мене виникає такий момент: як це найкраще дітям показати? Я реально приходив у школу, знімав на відео ці досліди, фотографував покази, які діти потім опрацьовували. Коли я щось дітям показую, завжди кажу: ви мені не вірте, усе перевіряйте самі!Для мене важливо бачити дітей на уроці не через екран, а дивитися у їхні очі, розуміти, наскільки вони в темі. На дистанційному — діти знаходяться наче в інших галактиках. Тому я — за очне навчання, бо тут діти реально можуть це складати, розбирати руками, вчаться щось майструвати, досліджувати, а потім використати вдома отримані знання та навички. Починаємо щось робити — у них повно запитань: а чому так? а якщо щось змінити, то який результат ми отримаємо? а як покращити ту чи іншу електричну схему?
Який бал з максимальних 10 ви б поставили наборові Amperia?Я б усі 10 поставив від щирого серця, тому що я працюю в школі уже 20 років, реально розумію, що тут є за що ставити найкращу оцінку. Там є все, що потрібно для вивчення електрики та магнетизму. Я раніше користувався і китайським обладнанням, потім в іншій школі наборами житомирського виробника, то там 2 різних набори й це все було дуже громіздке. І прилади виготовлені за радянським зразком. Треба було постійно дивитись, щоб нічого не згоріло. І тут ще такий аспект, до чого я дуже уважно ставлюся — безпека дитини. І коли я використовую набори Amperia, тут не потрібні ніякі додаткові джерела живлення, розетки, обладнання. Це цілком безпечно! І для мене це вкрай важливо.Особливо тішить, що і хлопцям, і дівчатам цікаво — у них горять очі. У ліцеї є клуб шанувальників фізики, які створили саме дівчата, вони там проводять час, щось досліджують. Знаєте, в цьому випадку фізика, як квітка, а діти, як бджоли кругом неї — їм цікаво та комфортно. Загалом, фізика — найважчий предмет у школі. Якщо не забезпечити нормального викладання, діти її або не знатимуть, або зненавидять. Буває, що люди мені пишуть: я ненавидів фізику все життя, а у 50 років вирішив зайнятися наукою. Коли починаєш з’ясовувати деталі, виявляється, у школі викладання фізики було на низькому рівні. Тобто можна подати фізику так, що в дітей залишиться захоплення нею на все життя, а можна й навпаки.Я переконаний, що для того, щоб у дітей горіли очі, потрібно (окрім особливої харизми вчителя), щоб вони працювали із сучасними приладами. І коли ми вивчаємо електрику чи магнітні явища, то кожний урок проходить з набором, можете собі уявити? Я так бачу, що готувати з таким набором майбутніх інженерів ще зі школи — цілком реально.Передайте хлопцям, які створюють набори EdPro Amperia, що вони роблять добру справу. У вас перспектива дуже велика, бажаю розвиватися. Може, крім Amperia, ще щось придумаєте. І мені дуже хочеться, щоб усі школи України мали таке обладнання, щоб вчителі користувалися саме обладнанням українського виробництва.

  • Illustration

    Лілія Козловська
    заступник директора та вчитель фізики у Львівському фізико-математичному ліцеї (ЛФМЛ) при ЛНУ ім. Івана Франка

    Мені здається, навіть сам вигляд набору налаштовує дітей на цікаву роботу. А далі вони заглиблюються в суть дослідів і виконують їх дуже добре. Для мене зручно, що мультиметри, джерело струму можна заряджати, використовувати автономно.

Пані Лілю, розкажіть, як часто користуєтеся на уроках набором EdPro Amperia?Набір для проведення лабораторних та демонстраційних робіт з курсу електрики та магнетизму закупили орієнтовно перед карантином. Тоді у 8-му класі ми завершували тему «Електричний струм», але ще встигли зробити усі лабораторні. Чому так вийшло? По-перше, у нас діти цікавляться фізикою. По-друге, цей набір дуже зручний у користуванні. Він не вимагає довгої підготовки чи включення. І діти моментально його освоїли. Почнемо з того, що їм дуже подобається візуальний вигляд приладів та комплектація набору в коробці. Прилади нагадують дітям Лего і вони до цього ставляться як до гри, але роблять усе, що заплановано навчальною програмою. Відповідно до програми у 8 класі передбачається проведення 5 лабораторних робіт на тему «Електричний струм». Мої учні зробили їх на новому обладнанні за два уроки. Значною мірою це завдяки тому, що набір зручний — тут розумний підхід до розробки елементів. А потім почався карантин. Але уже цього навчального року у першій чверті ми вивчали електромагнітні явища — проводили демонстрації та лабораторну роботу за допомогою набору EdPro Amperia. Все відбувалося просто, наочно і дітям було цікаво.
Демонстраційні роботи також проводите?Звичайно. Мені дуже сподобалося виведення даних під час досліду на монітор ноутбука або інтерактивної панелі за допомогою підключення приладів до Wi-Fi. Правда налагодження цього під’єднання мені зайняло трохи часу. Як правильно підключати, показав Андрій Табачин. Тож на уроках демонструвала вольт-амперні характеристики. Це дуже зручно, бо учні не просто бачать якусь теоретичну криву, намальовану на дошці, а реальні покази — візуалізація одразу йде на екрані. Але уже не знаю, чи повторю це зараз, через пів року. Потрібно буде пошукати свій нотатник.
Ви можете звертатися до нашої служби підтримки: au.orpde%40troppus, якщо у вас будуть виникати будь-які запитання. Адже сам набір розробляли протягом трьох років у тісній співпраці з учителями. Ми продовжуємо цікавитися у практиків, як їм набір у роботі, запитуємо про відгуки та враження.Щиро кажучи, ми використовували набір не тільки для лабораторних, передбачених програмою МОН. Коли був відбір у команду IV етапу Всеукраїнської олімпіади з фізики, ми проводили експериментальний тур з завданнями, що не входять до навчальної програми та застосовували набір Amperia. Було дуже зручно працювати зі з'єднаннями на магнітиках.
Які відгуки учнів про набір? Наскільки їм цікаво працювати з таким обладнанням?Діти просто у захваті! Запитують постійно, коли у нас лабораторна? (сміється пані Ліля — авт.) Мені здається, навіть сам вигляд набору налаштовує дітей на цікаву роботу. А далі вони заглиблюються в суть дослідів і виконують їх дуже добре.Для мене зручно, що мультиметри, джерело струму можна заряджати, використовувати автономно. Відповідно, я можу використовувати набір в різних кабінетах — взяв коробку, переніс і працюєш. Мобільність — це, безперечно, одна з переваг.
Запитуємо в усіх вчителів, наскільки ваші учні цікавляться фізикою?У Львівському фізико-математичному ліцеї учні просто не можуть не цікавитися фізикою. У нас фізика — 6 год на тиждень. Тому, якщо до фізики душа не лежить, то й навчання буде важким. Якщо учні мають нагоду експериментувати, перевірити на практиці теорію — однозначно, що матеріал засвоюється краще.
Чим корисний такий набір саме в умовах дистанційного навчання на уроках?З вересня, за рекомендацією МОН України, один день на тиждень діти мають дистанційне навчання. Я використовую ці уроки для пояснення нового матеріалу, проводжу демонстрації. Камеру ставлю близько до приладів, і, хоча вони невеликі, показники на шкалі видно добре. Якщо такі демонстрації проводяться на звичайному уроці, то я користуюся камерою та мультибордом — виводжу дані на екран. Вчителі, які працюють дистанційно, кажуть, що інтерактивні панелі — це просто супервихід. Працюючи в Google Meet, демонструємо екран. А по екрані інтерактивної панелі писати дуже зручно. Нашому ліцею дуже допомогли ці новинки від EdPro у налагодженні дистанційного навчання. Намагаємося пристосуватися до умов сьогодення.
Пані Лілю, який бал ви б поставили EdPro Amperia з максимальних 10?Десять (сміється пані Ліля — авт.) Без питань, а учні то й усі 12 з можливих 10. Кажу це не просто так. Раніше у нас було інакше обладнання: задум був непоганий, але сама реалізація — непрезентабельна і нудна для дітей. Тому я відразу побачила і відчула контраст. Бо ваш набір цікавий і робота з ним результативна, що особливо цінують вчителі. Діти проводять дослід, бачать одразу результати. Практика закріплює теоретичний матеріал. Тому це й працює.

Перелік дослідів, які можна провести за допомогою набору EdPro Amperia розміщений тут на сайті. А відеоексперименти на ютуб-каналі EdPro.
Команда EdPro продовжує готувати корисні та цікаві статті для освітян та усіх, хто цікавиться станом освіти в Україні. Знаходьте найцікавіше на нашому блозі!