Електронні додатки підручників в освітній системі Mozaik

У програмі mozaBook та на сайті ua.mozaweb.com для освітян є чимало можливостей саме в електронному додатку.






 

Компанія EdPro співпрацює з видавництвом «Літера ЛТД» та видавничим домом «Освіта» у напрямку створення е-додатків, які стануть важливими помічниками під час навчання для вчителів та українських дітей у різних куточках світу. Електронні додатки — це електронні навчальні видання, що розширюють можливості паперового підручника завдяки мультимедійному вмісту та інтерактивним функціям, які зручно демонструвати на екрані персонального комп'ютера, інтерактивної дошки чи панелі.

Конкурс підручників НУШ 2025 для 1 та 2 класів триває до 22 березня, ви можете ознайомитися у програмі mozaBook або на сайті ua.mozaweb.com з підручниками, які створені за програмами МОН України та мають гриф «Рекомендовано МОН України» (наказ МОН України від 21.02.2025 № 345). Також в підручниках містяться мультимедіа, інтерактивні вправи, ігри, вікторини, 3D-моделі, аудіо, анімації, довідники й усе, що потрібно для сучасного уроку!Переглядайте й обирайте, аби мати можливість користуватися підручниками наступного року. Пропонуємо ознайомитися з версіями підручників саме в програмі mozaBook або на сайті ua.mozaweb.com, адже тут вони збагачені інтерактивом, у вільному доступі онлайн та офлайн для користувачів.

конкурс

Підручники видавничого дому «Освіта», які проходять конкурс НУШ. 1 клас. Українська мова. Буквар. Частина 1НУШ. 1 клас. Українська мова. Буквар. Частина 2НУШ. 1 клас. МатематикаНУШ. 2 клас. МатематикаНУШ. 2 клас. Українська мова та читання. Частина 1НУШ. 2 клас. Українська мова та читання. Частина 2

Підручники видавництва «Літера ЛТД», які проходять конкурс НУШ. 1 клас. Математика. 1 частинаНУШ. 1 клас. Математика. 2 частинаНУШ. 1 клас. Математика. 3 частинаНУШ. 1 клас. Українська мова. Буквар. 1 частинаНУШ. 1 клас. Українська мова. Буквар. 2 частинаНУШ. 1 клас. Українська мова. Буквар. 3 частинаНУШ. 1 клас. Українська мова. Буквар. 4 частинаНУШ. 1 клас. Українська мова. Буквар. 5 частинаНУШ. 1 клас. Українська мова. Буквар. 6 частинаНУШ. 2 клас. Математика. 1 частинаНУШ. 2 клас. Математика. 2 частинаНУШ. 2 клас. Математика. 3 частинаНУШ. 2 клас. Українська мова та читання. 1 частинаНУШ. 2 клас. Українська мова та читання. 2 частина 

ВАЖЛИВО! Для перегляду підручників на сайті ua.mozaweb.com необхідно зареєструватися в системі.

В Україні активно розвивається створення е-додатків до підручників для школярів. Вимоги до е-додатків МОН України затвердило відповідно до нового Закону України «Про освіту»:● доступність контенту онлайн та офлайн із можливістю його повного або часткового завантаження на пристрій користувача і роботи без подальшого доступу до мережі Інтернет, за винятком контенту, що міститься на зовнішніх ресурсах за покликаннями в е-додатку;● можливість перегляду відео, зображень та прослуховування аудіофайлів без потреби встановлення додаткових плагінів (додатків);● можливість доступу до контенту на пристроях, що працюють під керуванням усіх поширених операційних систем Windows, Android, iOS, ChromeOS тощо за допомогою браузера чи іншого безоплатного клієнта;● доступність вмісту та інтерактивних функцій через вебдоступ у безоплатному браузері;● адаптацію вмісту та інтерфейсу до розміру та роздільної здатності екрана пристрою;● зберігання облікових даних у сховищі, що має сертифікат КСЗІ, на серверах, які розташовані в Україні.

блог Едпро, блог EdPro, mozaBook, е-додатки, едектронний додаток, ЗУ «Про освіту», Закон України, е-додаток до підручника, видавництво "Літера", "Освіта", блог Едпро, блог EdPro

Довідка. Наказ розробили на виконання вимог пункту 51 частини першої статті 1 Закону України «Про освіту», що введено в дію з 1 січня 2024 року відповідно до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури» № 1951-IX від 14.12.2021 року. Пунктом 51 частини першої статті 1 Закону України «Про освіту» передбачено, що вимоги до інтерактивного електронного додатка до підручника встановлює Міністерство освіти і науки України.

Команда EdPro підготувала інструкцію щодо початку використання електронного додатка та відеоінструкції щодо доступу до електронного додатка в системі Mozaik, які допоможуть розібратися й зручно користуватися е-додатками у навчальній програмі mozaBook та на порталі ua.mozaweb.com Також разом з партнерами-видавництвами та ІМЗО ми регулярно проводимо вебінари, записи зустрічей доступні на Ютуб-каналі EdPro.
Авторські колективи видавництв-партнерів мають можливість додавати інструменти з освітньої системи Mozaik для збагачення цифровим контентом підручники відповідно до навчальної програми. Й дехто протягом кількох років нею користується. Наші е-додатки працюватимуть на різних пристроях: на планшетах, мобільних телефонах, великих екранах пристроїв, персональних комп'ютерах, Хромбуках чи у звичному браузері незалежно від операційної системи. Також передбачено використання офлайн версії електронного додатка, якщо немає доступу до інтернету.

ВАЖЛИВО! Для перегляду е-додатків підручників на сайті ua.mozaweb.com необхідно зареєструватися в системі.

Ми поспілкувалися з представниками видавництв про перспективи е-додатків підручників в українській системі освіти та особливості їх створення на базі освітньої платформи Mozaik.

е-додатки, едектронний додаток, ЗУ «Про освіту», Закон України, е-додаток до підручника, видавництво "Літера", "Освіта", блог Едпро, блог EdPro

Е-додатки підручників видавництва «Літера ЛТД» у навчальній програмі mozaBook

Оксана Ларіна, заступник директора видавництва "Літера ЛТД", співавторка підручників і посібників для початкової школи ділиться баченням перспектив впровадження е-додатків підручників та співпраці з EdPro.
Пані Оксано, які на ваш погляд перспективи е-додатків підручників в українській системі освіти?У цифрову добу надати електронним додаткам статусу обов’язкового доповнення друкованого підручника — логічне і правильне рішення. Основна функція таких додатків — розширити навчальні можливості книги цифровими засобами, доповнити її зміст таким е-контентом, який можна було б час від часу легко коригувати та оновлювати, оскільки кожна наукова галузь розвивається, з’являється нова інформація, з якою потрібно вчасно поділитися зі школярами. Та зауважу, що в жодному разі електронний додаток не може замінити друковане видання.

  • Оксана Ларіна, видавництво "Літера"

    Оксана ЛарінаЗаступник директора видавництва "Літера ЛТД", співавторка підручників і посібників для початкової школи

    Якщо говорити про перспективи й життєздатність е-додатків до підручників, варто було б пригадати: що було раніше? Освітній процес із застосуванням цифрових технологій триває багато років. Та масове використання електронного контентну в освітньому процесі ми спостерігаємо крайні 7–8 років. Наше видавництво також має певний досвід. Іще до реформи НУШ у 2017 році ми створили експериментальні видання для 5 і 9 класів з електронними додатками у вигляді відеоуроків, аудіодиктантів і онлайн-тестів, які мали на меті органічно підсилити методичну функцію посібників, додати динаміки в навчальний процес, мотивувати дітей вчитися. Якоюсь мірою ми випередили час, адже попит на такого типу видання був не таким великим, як ми очікували, саме через технічні можливості користувачів (будьмо відверті, навіть зараз не в усіх регіонах України доступ до мережі Інтернет на високому рівні). Однак ці видання стали надійними помічниками для учнів і вчителів під час уроків або вдома, при цьому відзначали корисність електронного доповнення книг. Тож коли розпочалося реформування початкової школи, ми вже були готові запропонувати вчителям і учням дещо більше, ніж традиційний друкований підручник. Окрім методичної підтримки підручників в електронному форматі (ми не видавали, а тим більше не продавали розробки уроків і ОКТП, а безкоштовно надали файли для вільного користування), наші кріейтори разом з авторами створювали унікальний цифровий контент саме для учнів. Видавництво «Літера» першим запропонувало школярам НУШ аудіохрестоматії (згодом і відеохрестоматії) — добірки професійно озвучених творів з підручників української мови та читання для 1-4 класів, які надали у вільний доступ. 

Багато видавництв навчальної літератури також розробляли різноманітні електронні матеріали до підручників, а тому можу сміливо стверджувати, що видавнича галузь навчальної літератури доволі оперативно реагує на запити освітян, зокрема і щодо вдосконалення цифрового контенту як додаткової опції підручників.
Під час пандемії ковіду, коли на дистанційний формат навчання перейшла вся країна, попит на інтерактивні презентації до уроків, онлайн-вправи, цифрові засоби зворотного зв’язку з учнівством тощо зріс у рази. Після повномасштабного вторгнення рф в Україну цифровий освітній контент, особливо від авторів підручників, став рятівним кругом і для педагогів, і для батьків, і для дітей. Тисячі школярів виїхали за кордон, навчаються в іноземних закладах і водночас не припиняють здобувати освіту в українських школах. Тому електронний супровід і підтримка навчальної книги як ніколи актуальна і надалі зростатиме. Значної популярності в педагогів набули й освітні платформи з різноманітними пропозиціями електронного продукту. Та сьогодні є очевидним, що ринок цифрового освітнього контенту (безкоштовного і платного) сягнув піку в сенсі розмаїття і кількості пропозицій. Тож наступним, логічним на мою думку, кроком у розвитку цього напряму є перехід від кількості до якості цифрового освітнього контенту, зокрема це стосується е-додатків до підручників.
Минулого року МОН України затвердило Вимоги для інтерактивного електронного додатка підручника. Тому вже 2025 року учасниками конкурсного відбору підручників для 1, 2, 3 і 8 стали видання з е-додатками, які пройшли апробацію в школах і експертизу спеціалістів. Слід розуміти, що в кожного видавництва й авторських колективів своє бачення таких додатків і, звісно, кожен спирається на власні можливості для їх реалізації. Єдиною умовою є відповідність е-додатків Вимогам.
Прогнозувати інтенсивність використання е-додатків учнівством і вчителями наразі доволі складно, адже факторів, які впливатимуть на це, чимало: технічні можливості та рівень забезпечення ЗЗСО засобами для роботи з е-додатками, стан енергетики в країні, формат навчання тощо. Але те, що їх будуть використовувати, це безумовно! Якби учасники освітнього процесу не були зацікавлені в електронному супроводі підручників, то й не було б реакції держави, яка через МОН України відреагувала на запит суспільства відповідним наказом про інтерактивний е-додаток як важливу частину підручника.
Сьогодні перед видавцями та розробниками е-додатків ще більше викликів, проте перспективність цього напряму очевидна: ми маємо постійно працювати над підвищенням якості змісту і форм компонент е-додатків. Ми маємо не тільки спиратися на зворотний зв’язок із користувачами, а й пропонувати їм нові можливості, суголосні світовим тенденціям у сфері цифрового освітнього контенту.
Наскільки зручно створювати е-додатки в програмі mozaBook?Маючи певний досвід створення електронного супроводу навчальних видань, який ми розміщували на ресурсах видавництва, у якийсь момент команда "Літери" зрозуміла, що наступним кроком має стати співпраця з потужною платформою, яка має власні напрацювання і сучасні технічні можливості, що дозволять створити е-додаток нового покоління. Наша колаборація з компанією ЕдПро, яка є офіційним представником цифрової освітньої екосистеми Mozaik в Україні, триває вже 4 роки. Методисти «Літери» і EdPro створили вже багато е-додатків до підручників і посібників минулих років, а тому, коли електронні додатки стали обов’язковою складовою, наше рішення про продовження співпраці з Mozaik був очевидним. Адже платформа надає унікальну можливість користувачам працювати з е-додатком в онлайн і офлайн-форматах, тобто без підключення до мережі Інтернет.

е-додатки, едектронний додаток, ЗУ «Про освіту», Закон України, е-додаток до підручника, видавництво "Літера", "Освіта", блог Едпро, блог EdPro

Е-додатки підручників видавничого дому «Освіта» у навчальній програмі mozaBook

Пане Володимире, які перспективи е-додатків підручників на ваш погляд в українській системі освіти?В умовах війни електронні додатки до підручників стали не просто корисним інструментом, а необхідністю для забезпечення безперервного навчального процесу. Я окреслю важливі моменти. 

  • «Освіта», Володимир Марченко

    Володимир МарченкоРадіофізик, інженер-дослідник начальник відділу маркетингу, керівник напрямку STEM-освіти видавничого дому «Освіта»

    Дистанційне навчання через руйнування шкіл та евакуацію дітей. Через ракетні удари та бойові дії багато українських шкіл пошкоджені або зруйновані, що змушує учнів переходити на онлайн-навчання. Крім того, значна кількість дітей перебуває за кордоном і намагається підтримувати зв’язок з українською програмою. Е-додатки допомагають їм отримувати доступ до навчальних матеріалів незалежно від їхнього місцеперебування.Безпечний доступ до освіти. Навчання у багатьох регіонах постійно переривається повітряними тривогами та загрозами атак. Електронні підручники дозволяють школярам продовжувати навчання в укриттях або вдома, навіть якщо школа тимчасово не працює.Глобальна цифровізація освіти. Війна прискорила перехід до цифрових технологій в освіті, і ця тенденція збережеться надалі. Використання інтерактивних матеріалів, анімацій, тестів та мультимедійного контенту підвищує ефективність навчального процесу.Проблеми з доступом до інтернету. Однак варто враховувати, що не всі діти мають стабільний доступ до мережі. Електронні підручники, які працюють тільки в режимі онлайн, значно програють тим, які можна попередньо завантажити та використовувати офлайн. Важливо, щоб учні могли мати доступ до навчальних матеріалів навіть у випадку перебоїв з інтернетом або електропостачанням.

Наскільки зручно створювати е-додатки в програмі mozaBook в умовах війни?Програма mozaBook є одним із найзручніших інструментів для створення електронних додатків до підручників, особливо в кризових умовах. Оскільки ми дослідили її можливості, то можемо впевнено говорити про усі аспекти роботи.Переваги:● Інтерактивність та багатофункціональність. MozaBook дозволяє додавати до підручників 3D-моделі, відео, інтерактивні вправи, тестові завдання, що значно покращує засвоєння матеріалу.● Офлайн-доступ. Один із головних плюсів платформи – можливість завантаження підручників для використання без інтернету. Це критично важливо для дітей, які перебувають у регіонах із нестабільним зв’язком або вимушено живуть у місцях з обмеженим доступом до технологій.● Зручність для авторів. Автори підручників можуть легко інтегрувати цифрові додатки завдяки зрозумілому інтерфейсу та наявності готових шаблонів.Недоліки:● Обов’язкова реєстрація вчителів. Для ознайомлення з підручниками вчителі обов’язково повинні проходити реєстрацію, що ускладнює певні процеси. Зокрема, це створює труднощі під час конкурсу підручників, коли велику кількість освітян потрібно оперативно залучити до перегляду матеріалів.● Обмежена аналітика для вчителів. Система не надає можливості оцінювання учнів та ведення статистики їхніх результатів, що обмежує її використання як повноцінного навчального середовища.● Неочевидність окремих функцій при створенні зошитів. Деякі автори та працівники видавництва зазначили, що певні дії при створенні зошитів є неочевидними, а їхня кількість здається надмірною. Проте в процесі навчання та з набуттям досвіду ці складнощі стають менш критичними.● Обмеження у редагуванні PDF-файлів при створенні зошита. Відсутність можливості замінювати первісний PDF-файл під час створення зошита створює певні незручності для користувачів. Якщо після завантаження PDF виявляється потреба внести зміни або оновити документ, доводиться створювати зошит заново, що ускладнює робочий процес.● Якби платформа дозволяла заміну PDF-файла без необхідності переробляти зошит із нуля, це значно полегшило б редагування матеріалів, зменшило витрати часу та підвищило ефективність використання mozaBook для авторів і педагогів.Виклики● Навчання вчителів. Не всі педагоги мають достатній досвід роботи з цифровими ресурсами, тому їм потрібна додаткова підтримка, яка забезпечена на сайті EdPro.● Фінансування. Створення якісних інтерактивних додатків потребує додаткових ресурсів.● Технічна доступність. Не у всіх учнів є сучасні пристрої, які підтримують mozaBook.Попри ці виклики, mozaBook є на нашу думку одним із найефективніших рішень для створення електронних підручників, які відповідають сучасним реаліям освіти в Україні.

е-додатки, едектронний додаток, ЗУ «Про освіту», Закон України, е-додаток до підручника, видавництво "Літера", "Освіта", блог Едпро, блог EdPro

Володимире, які відгуки від працівників видавництва та авторів підручників ви отримуєте про е-додатки підручників?Позитивні відгуки:● Забезпечення безперервного навчання – видавці та автори підручників відзначають, що е-додатки допомагають учням отримувати знання навіть у складних умовах війни.● Гнучкість та адаптивність – учні можуть навчатися як онлайн, так і офлайн, що важливо у випадках перебоїв із мережею.● Залученість учнів – інтерактивні завдання та мультимедійні матеріали роблять навчання цікавішим.● Збереження доступу до української освіти для дітей за кордоном – електронні додатки допомагають підтримувати зв’язок з рідною мовою та програмою.Негативні відгуки та виклики:● Технічні проблеми – нестабільний інтернет або відсутність необхідних пристроїв обмежує можливість використання деяких е-додатків.● Перевантаженість вчителів – педагоги часто змушені самостійно освоювати нові цифрові інструменти, що додає їм навантаження.● Недостатнє фінансування – розробка інтерактивних підручників потребує ресурсів, а в умовах війни ці ресурси обмежені.
На мій погляд, поєднання традиційного паперового підручника з його електронним доповненням є найкращим рішенням для сучасної української освіти. Такий підхід дозволяє зберегти структурованість і надійність друкованих матеріалів, водночас доповнюючи їх інтерактивними можливостями цифрових технологій.
В умовах війни, коли тисячі дітей навчаються дистанційно через руйнування шкіл, перебої з інтернетом або вимушене перебування за кордоном, електронні додатки забезпечують доступність навчального контенту незалежно від місця перебування учня. Водночас можливість працювати з паперовими підручниками дозволяє уникати технологічних бар'єрів, нестачі пристроїв чи труднощів із підключенням до мережі. Таке комбіноване рішення допомагає долати освітні виклики, спричинені війною, і сприяє розвитку більш гнучкої, стійкої та інклюзивної системи навчання. Це не лише підтримує безперервність освіти, а й відкриває нові можливості для інтеграції інноваційних методик у навчальний процес.

е-додатки, едектронний додаток, ЗУ «Про освіту», Закон України, е-додаток до підручника, видавництво "Літера", "Освіта", блог Едпро, блог EdPro

Досвідом створення е-додатків інструментами програми Mozabook поділиться методистка цифрового контенту видавництва "Літера ЛТД" Юлія Буглак.
Пані Юліє, які у вас враження від роботи з навчальною програмою mozaBook саме при створенні е-додатків підручників?Програма MozaBook надає широкий вибір шаблонів для створення різноманітних завдань: тестів, таблиць, кросвордів, вправ на виявлення помилок, установлення послідовностей, відповідностей, доповнення, вільної відповіді. Під час розробки завдання можна налаштовувати таким чином, що учень має змогу самооцінювання або ж оцінювання здійснює вчитель.Також користувачам пропонують багато готових вправ, ігор, вікторин, як, наприклад, «соробан», «практика використання грошей», «числова вісь», «знайди зайве», «послідовність», «дроби», «літерна дошка», «словникові картки», «інтерактивні карти» та безліч інших, які розвивають когнітивні навички, логіку, дають змогу закріпити знання з предмета. Медіатека дозволяє наочно за допомогою великої бібліотеки відео, зображень, 3D-сцен продемонструвати матеріали, що вивчаються на уроках. Надано можливість редагувати зображення, робити знімки екрана, вставляти різні типи файлів, користуватися вбудованим у програму браузером, що є зручним під час створення е-додатків.Програма mozaBook оснащена зручною системою навігації. Методичні рекомендації щодо використання інтерактивного контенту, розроблені компанією EdPro, пришвидшують наповнення е-додатків. Загалом програма mozaBook дає змогу створювати якісні, змістовні, цікаві інтерактивні електронні додатки з широкими можливостями.

  • «Освіта», Володимир Марченко

    Юлія БуглакМетодистка цифрового контенту видавництва "Літера ЛТД" 

    Особисто я працювала на платформі і як технічний виконавець, і як автор підручників для початкових класів, тобто суміщала ролі технічного виконавця й автора контенту, тому можу поділитися ключовими враженнями від роботи з цим ресурсом.Будь-яка якісна цифрова платформа потребує детального вивчення. Не можна сказати, що автору достатньо посерфити в системі годину-дві — і ти вже знавець усіх інструментів. Mozaik — це величезна цифрова екосистема, частиною якої є програма Mozabook, де ми й створюємо е-додатки. Потрібно досліджувати інструментарій і бібліотеку мультимедіа (для природничих наук добірка 3D-сцен — це щось неймовірне!). А ще, звісно, практикуватися. Цифрові навички формуються поступово, і що частіше ви працюватимете в програмі, то швидше створюватимете контент з технічного погляду. Аби почуватися впевненіше, правильно спланувати й організувати свою роботу над е-додатком в Mozabook, компанія ЕдПро запрошує пройти навчальні курси. Для ефективного використання е-додатків в освітньому процесі ми радимо вчителям також пройти Освітні курси EdPro, бо інакше як дізнатися про всі родзинки й можливості платформи? І за такий професійний підхід — навчання, підтримку, консультування — висловлюємо щиру подяку потужній команді компанії EdPro!