Дякуємо за підписку!
Ми надішлемо вам оновлення сайту листом
#theОсвітянки
Розмова з директором ліцею імені Івана Пулюя Львівської міської ради Іриною Хміль про досвід керівництва у різних колективах та все, що стосується освіти й вибудовування комунікації всередині спільноти освітнього закладу та переваги того, коли школа не ховається у своїй мушлі. Відверта розмова про те, чому відмінники й показушність — то вчорашній день, а минулому потрібно давати спокій. Як працювати, орієнтуючись на майбутнє, надихаємося в інтерв’ю з пані Іриною у нашій рубриці #theОсвітянки.
Пані Ірино, про вас можна почути: кожна школа мріє про такого директора! Ви прагнули стати керівником? Адже очолюєте уже не першу школу.Ой, ніколи я про таке не думала, бо це доволі важка справа. І, як колись говорили, потрібно мати надійні плечі, міцну спину, що посприяло б тому, щоб ти міг стати керівником. Свого часу, крім освіти, я спробувала свої сили на телебаченні. Моя мама працювала у сфері торгівлі, була дуже знаною і якось у розмові зі знайомим сказала: “Моя мала закінчила філологічний факультет нашого університету, але їй так подобається телебачення.” Мені запропонували попрацювати, за що я дуже вдячна, бо саме там мені поставили голос, підказали, як працювати з аудиторією. І це був досить гарний досвід, але, не дивлячись ні на що, я не пішла зі школи й залишилася в освіті. Будь-який досвід стає позитивним для тебе, якщо ти береш найкраще. У одній зі шкіл я пропрацювала 20 років з директором середньої школи № 85 Ярославою Миколаївною Скоропад, яка дуже потужна як управлінець, учитель та колега. Вона випустила у світ багато поколінь. Але я завжди прагнула до новизни й не тягнулася ні до чого, що пов’язане з СССР. Я вічно кудись всіх рухала. І збитки робила, ще як сама вчилася. Завжди уміла захистити свою думку, могла посперечатися, не боялася звучати. Коли 4 роки тому я прийшла до ліцею імені Івана Пулюя, спочатку це була школа №83, поставила за ціль, щоб це був насамперед загальноосвітній заклад імені Івана Пулюя. Ми розташовані на вулиці Пулюя. І я свого часу думала: чому він, українець, не відстояв свого винаходу — ікс-променів? Він був інтелігентом, не хотів боротися із несправедливістю, можливо, вважав, що визнання приходить за докладені сили. І вже з власного досвіду та вивчення історії бачу, що неодноразово недооцінювали українців. Можливо, через якусь заздрість, адже ми завжди були інтелігентними. Ми ніколи не будемо принижувати, не будемо з піною в роті захищати, бо це було нам не властиво. Але у всіх сферах є величезний внесок саме українців. І розумом та вміннями українців користувалися на всіх етапах історичного розвитку.Сама я колись починала з піонервожатої. Мій наставник мені казала: “Ірочка, нє важно, что ти говорішь, важно, как ти говорішь”. Головне було що? Показуха! І ота показовість дратує мене досі, коли десь таке бачу. Чому мені набагато приємніше працювати з молоддю, хоча не важливо, скільки тобі років, головне, яка в тебе душа. Якщо молодь бере від мене досвід, то я тягнуся до них, бо вони зовсім по-іншому дивляться на певні речі, реагують, роблять, висловлюють свою думку. І мені це дуже пасує.
Ірина Хміль
Директор ліцею імені Івана Пулюя Львівської міської ради
На майбутнє усім керівникам — не можна одноосібно приймати рішення. Ні до чого доброго це не дійде. Адже якщо ми разом обговорюємо і приймаємо його, то й разом стараємося реалізувати. Окрім твого особистого, з колегами має обговорюватися усе те, що стосується роботи, освітнього процесу, команди. Адже у кожного своє бачення, і можна спробувати знайти варіант і зробити саме так, як буде краще для всіх.
Розкажіть, яким був ваш перший досвід директорства? У школі “Надія”, яка зараз є ліцеєм, я починала з 17 учнів у навчальному закладі. Це була інноваційна молодша школа, у той час ще були “Малюк”, “Світанок”, “Школа радості”, “Дивосвіт”. Це ті школи, які у Львові ще 30 років тому почали працювати за принципом “лицем до дитини” — так, як працює Нова Українська Школа. Тоді Оксана Винницька дуже долучилася, Катерина Гороховська, уже покійні Люба Чуба та Надя Оксенчук. Діти на виході з цих шкіл заходили у дорослу школу, де були ще старі підходи та правила. Тому засновники розуміли, що потрібна така школа, яка буде й далі розвивати ці методики й програми та прикладно показувати, як це працює. Ми зорганізували таку школу на базі центру професійної орієнтації, не пригадаю точної назви. А школу “Надія” зорганізувала єврейська меншина нашого міста. Я прийшла на співбесіду, мене розпитували, чи зможу я такий заклад очолити? Домовилися, що я готую заклад до початку навчального року, а вони працюють зі своєю меншиною, щоби діти з їхнього дитячого садочка мали продовження навчання у школі. І ми взяли дітей з “Джерельця” та “Школи радості” у 6 клас, тому що це є правильна початкова школа 1-6 класи. Так сьогодні й говорить нам державний стандарт НУШ. Батьки цих 17 дітей виявили бажання, щоб діти навчалися й далі у цій школі. Це є батьки, які мають власний гарний досвід, вони вчаться і розвиваються. Тому там були ціннісний та індивідуальний підхід, атмосфера і повага. Спочатку було 17 учнів, директор, 2 учителів та 10 людей обслуговуючого персоналу. Довелось попрацювати, щоб зібрати хороших учителів. Ніхто ж не хотів йти на 2 години. Це були довгі розмови. І, як правило, мені допомагали випускники, де я працювала раніше. Найчастіше спрацьовувало: добре, зробимо, бо це для дітей! Так, світ має крутитися довкола дитина, але й дитина має рухатися разом із цим світом, а не йти проти нього. Було багато суперечок із батьками. Але щороку кількість дітей у школі збільшувалася. І якось один з випускників сказав: “Іра, подивися, скільки ти створила робочих місць, і скільком дітям ти дозволила навчатися так, щоб з перших класів продовжувати рухатися у цьому напрямі. Адже це камерна школа, це як родина. І я завжди все робила з командою. Я могла приймати рішення, але ми завжди обговорювали їх. І на майбутнє усім керівникам — не можна одноосібно приймати рішення. Ні до чого доброго це не дійде. Адже якщо ми разом обговорюємо і приймаємо його, то й разом стараємося реалізувати. Окрім твого особистого, усе має обговорюватися з колегами, те, що стосується роботи, освітнього процесу, команди. Адже у кожного своє бачення, і можна спробувати знайти варіант і зробити саме так, як буде краще для всіх.
Розкажіть, як було починати роботу в ліцеї імені Івана Пулюя?У будь-якому закладі, у який би я не прийшла, одразу бачу, який процес варто організувати, що й де можна зробити. Я випускниця цього закладу, який зараз очолюю. І коли мене запросили стати директором, на той момент заклад уже років 20 не мав авторитету і не звучав. Вони сиділи у своїй закритій мушлі. Коли ми сюди зайшли, тут був такий захаращений сад. І мені так стало: ні! Тут має бути світло, просторо, затишно. І перше вересня, яке ми провели на пуфах, це було дивно для усього мікрорайону та вчителів цієї школи. Бо ж найлегше поставити дітей на палюче сонце. І ще й заставити їх, щоб вони тихо стояли, а діти не розуміють, навіщо їм кажуть ті квіти виносити зі школи, а потім назад нести в школу. До речі, коли ми робили це свято, було більше дорослих, ніж дітей. Початкова школа тут була ще чисельнішою, а в середніх та старших класах могло бути на паралелі 16-20 учнів. Спочатку у нас було по 2 класи, потім ми добрали 3-й клас. Так є, що мені довіряють багато батьків. Вони хочуть, щоб їхні діти навчалися у цій школі, у нас вже є династії.На перший дзвінок зійшовся весь мікрорайон подивитися на директорку, яка була відома тим, що прийшла і почала вимивати школу — все чистили, помили, старі меблі викинули. Це ж є внутрішній та зовнішній мотлох. Комусь подобалося це, комусь ні. Не те щоб мене зовсім не знали, бо я проживала тут раніше і зараз також мешкаю поблизу. Мені одна з мамів сказала: “Ви сюди зайшли з хорошим шлейфом.” Тобто вони чули багато відгуків зі школи “Надія”.З батьками учнів цієї школи у мене відбулася зустріч ще в серпні, щоб знати їхні запити та розуміти, що потрібно одразу зробити. Безпека дітей — це одне з найважливішого для усіх батьків. Спочатку батьки й вчителі думали, що безпека — це поставити охорону в школі. Але це не все. Безпека дитини — це здорова їжа і якісне харчування, психологічний стан та самопочуття. Як було колись у школі? “Я вчитель, ти дурак!” Була така зверхність, неповага. А ще діти мали вчитися на відмінно. Ми сьогодні бачимо: що таке вчитися на відмінно? Немає у нас відмінно! Це у людини не приживається. Або ми це робимо якісно й у міру своїх сил, або ми займаємося показухою. То не є відмінник, який сів визубрив, а за рік забув. І у звичайному побуті, соціумі він не може собі дати ради. У моєму поколінні люди мали чимало проблем у житті, і ніхто їм тоді не допомагав їх вирішувати. Зрештою, тоді й ніхто не знав, як це робити. Що б мені хто не говорив, дитина не народжується одразу такою, що не вміє, не знає, є поганою, брутальною і так далі. Я завжди запитую: якою народжується дитина? Вона народжується голою, а вже ту сорочку (мами, лікаря, вчителя), яку ми даємо, має бути для дитини комфортною. І це дуже залежить від нас, бо ми даємо дитині це “вбрання” — любов, опіку, навчання, соціум, повагу. Вчитель має бути партнером для дитини. Але не нянькою ні дітям, ні батькам. І вчитель не вчить, він разом з дитиною вчиться. Ми пробуємо, наприклад, змінювати класних керівників, щоб діти не звикали тільки до однієї людини, і це працює. Також батьки не повинні прив’язуватися до вчителя. Бо вчитель для дитини насамперед, а не для батьків. Я так і говорила, що я не буду задовольняти амбіції дорослих.
Як ви доносили своє бачення до батьків і колег?Ми разом опрацьовували правила, що стали основою діяльності та культури нашого ліцею. З ними ознайомилися і працювали як батьки та вчителі, так і всі діти. Гарний момент настав, коли в групі об’єдналися усі разом: діти, батьки та вчителі. Найбільш відчутні зміни: діти не боялися говорити про те, якими мають бути уроки, яким має бути вчитель, яка роль батьків? У 90-х у нас був хаос — хто що хотів, те й робив. І в будь-якому разі із залишками того менталітету буває важко працювати. Але зараз уже є зовсім інші методики, ресурси та підходи в тому, як батьків залучати до освітнього процесу. І вони це роблять залюбки. Найкраще відгукуються ті батьки, які своєю працею, крок за кроком досягли певного успіху. Мені так сподобалася відповідь одного з батьків на запитання про його успішність: “Я маю гарну сім’ю, дітей, власний бізнес. У нас є родинні традиції.” І такі люди будують свою сім’ю гарним прикладом, а успіх — розумом і своїми руками. Українці є інтелектуально багаті, тому вони пробиваються і досягають своїх цілей. А коли я чую: чому вона це має, а я не маю? Ну бо якщо ми будемо лежати на дивані й курити бамбук, не розвиватися і не тішитися тим, як у колеги щось виходить, то нічого не матимемо. Спробуй і ти так зробити. Як і на кухні, коли господиня пробує змінювати меню і пробувати, як у колєжанки, то у неї виходить щось смачне. Так само й працює те, щоб пробувати створювати колектив і цю атмосферність, намагатися зробити, щоби дітям було добре, щоби вони почувалися потрібними. Не штука посадити дітей за парти й усе. Або ще таке буває — робимо, щоб все багато і красиво. А то просто треба було фарбу поміняти й розставити все по своїх місцях. Стіни мають бути чистими, такими, як сьогодні диктує час. Коли є доступність, комфортність, то зовсім по-іншому розвивається й дитина. І я не погоджуся ніколи з таким підходом: що тим дітям потрібно? Їм головне — вчитися. Ні! У них має бути нормальний туалет, гарні умови, чиста вода, добре ставлення. І дитина буде віддати набагато більше.
Чи це реально впровадити у кожну школу? Звісно реально. Головне навчатися і розвиватися. Директор має розуміти, як це найкраще зробити. Ми були у гарному проєкті “Школа 3.0”, такі проєкти варто впроваджувати у молоді колективи, щоби формувати цінності. Я починала у школі “Надія” з маленького колективу, і я є не фахівцем у всіх напрямках, потрібно було багато вчитися: різноманітні курси, проєкти. Мені часто говорили: що ти маєш з цих проєктів? Я маю досвід! У мене є розуміння, бачення і результат. А результатом було те, що ми у школі “Надія” здійснили енергоощадження вікон, утеплення фасаду, поставили сонячну батарею, яка підігріває воду у туалеті для людей з порушенням опорно-рухового апарату. Що ще ми отримуємо від участі у проєктах? Ти поїдеш і подивишся, як інші працюють. Це дуже змінює філософію та бачення. Беручи участь тільки у 13 міжнародних проєктах, я відвідала багато країн і побачила, як у них навчають. У нас є постійна співпраця Львівського професійного центру розвитку учителів з канадськими учителями. Ми уже 4 рік у Львові маємо літній інститут розвитку педагогічної майстерності, де ми навчаємося командами. Спеціалісти з Канади приїжджають до нас і навчають того, що ми б мали навчитися уже дуже давно. Як навчити дитину читати? Як навчити дитину математики? Виявляється, дитина може вивчати табличку множення, рахування не з-під палки. Адже у нас так багато природного лічильного матеріалу довкола. А що таке інтегрувати українську мову у різні предмети? Це треба мати розуміння. Тому що у нас не совєтські школи. Сьогодні, скажімо, українська мова, як і інформатика, STEM, мистецтво має йти наскрізно у програмі. Я пам’ятаю, як колись дорослі малювали малюнки дітям на уроки, а вчитель отримував задоволення — як гарно малюють діти. Та ж не діти малюють! А чому ж не подивитися на ці дитячі малюнки й не вчити їх правильно малювати? У арт холі ліцею Івана Пулюя я здійснила свою мрію, яку я бачила у Фінляндії, коли діти, вибираючи улюблену музику, інструменти, можуть малювати за мольбертом чи на планшеті у великому просторі. І тут можна дуже цікаво вчитися. Сьогодні ніхто не малює вдома і не приносить готове, бо вчителька сказала на урок намалювати вазочку. Щоби наука йшла добре, вона має мати підкріплення. Що то є за навчання музики, коли ми починаємо з нотного зошита? Ніколи цього не розуміла. Виявляється, у мене добрий голос та слух, але мені не закцентували на цьому увагу. І тут дуже багато залежить від того, який це вчитель. Якщо він працює учителем тільки тому, щоби десь себе подіти, тільки відходити свої години й усе, то такі й будуть результати.
З соцмереж помітно, у вас учителі постійно залучені, досі продовжують працювати з волонтерами організації “Дужа Україна Online”? Який ви побачили результат? Нам дуже допомогло онлайн-навчання. Мої заступники уже мають свої сторінки й беруть участь у конференціях, тренінгах.
Усе почалося з введення дистанційної освіти під час ковіду. Нас ця ситуація заставила подивитися зовсім з іншого боку на те, як ми маємо розвиватися і як ми маємо звучати. Чому ми завжди пасемо задніх на 10 років? А ми можемо йти на 10 років уперед! І це й зараз добре видно. Якщо ми будемо мати хороше підґрунтя, то будемо значно швидше рухатися вперед. І дистанційну освіту ми починали з чого? Ми побудували якісну роботу з учителями та батьками. Дуже багато консультацій проводили онлайн для батьків. Це ж потрібно було, щоб усі zoom встановили, а це треба з телефона мультики чи іншу програму видалити. І ми почали демонструвати, як саме буде працювати вчитель, а батьки мають лише допомогти приєднатися на початках. Для дітей початкових класів то було дуже важливо. Також ми почали популяризувати цей підхід до організації дистанційного навчання на загал, адже проводили консультації з колегами в області, і по Україні, а ще Центр професійного розвитку учителів одразу створив групи підтримки. Троє учителів з ліцею Пулюя активно працювали в цих групах практично цілодобово. Вони мали пояснити, показати, розповісти. Чому у нас немає сьогодні, щоби батьки були незадоволені дистанційним навчанням? Я запиталася у вчителів, а якби ви зараз не проводили постійно дистанційних уроків? А мені кажуть: то не ті діти, щоб із ними зустрічатися раз чи двічі на тиждень. Так, ніхто не говорить сидіти цілий день. Крім основних предметів, вони мають достатньо уроків з фізкультури та різних руханок.
Ірина ХмільДиректор ліцею імені Івана Пулюя Львівської міської ради
Дякуємо за підписку!
Ми надішлемо вам оновлення сайту листом
Can't send form.
Please try again later.
Дякуємо за підписку!
Ми надішлемо вам оновлення сайту листом
Can't send form.
Please try again later.