Комікс про екологічні наслідки війни в Україні enWAR-mental

Освітній матеріал про вплив повномасштабного російського вторгнення на навколишнє середовище України.

 У навчальній програмі Мозабук та на освітньому сайті ua.mozaweb.com у вільному доступі для українських користувачів комікс про екологічні наслідки війни в Україні — enWAR-mental. Для перегляду коміксу на сайті мозавебу, необхідно зареєструватися.Це історія в картинках про дітей, які побачили 6 різних місцевостей України після початку повномасштабної війни. Учителі, батьки мають можливість показати дітям комікс та обговорити те, що зараз проживаємо в Україні. Про створення та відгуки читачів коміксу ми розпиталися в авторів проєкту. 

Комікс  enWAR-mental

 

  • Марія Лукашенко Координатор навчання від Коломийського педагогічного фахового коледжу

    Наталія Ярошенко, засновниця проєкту enWAR_mental

    Чим для вашої команди є “Комікс про екологічні наслідки війни в Україні”? Що для вас важливо передати своєю роботою людям?Комікс “enWAR_mental” — інструмент, який ми можемо використовувати для розмов із дітьми, підлітками, студентами 1-2 курсів. Коли ми створювали проєкт, нашою цільовою аудиторією були саме студенти, які могли б використовувати комікс для пояснення причинно-наслідкових дій російської агресії проти України. Чим більше ми переходили від одного етапу реалізації до наступного, зростало розуміння, що вчителі також потребують підтримки при проведенні класних годин з учнями. Так, розмістивши рекламу на платформі Фейсбук із посиланням на комікс, ми отримали багато слів підтримки нашої роботи, а також подяки щодо матеріалів, які ми висвітлюємо у своїх соцмережах щодо злочинів окупантів проти довкілля, які почали використовувати й учителі. Так з'явилася ідея продовження проєкту…Власне, комікс — можливість зосередити увагу тих верств населення, хто, у силу певних обставин, неготовий сприймати реальні фотографії великої війни за існування української нації.

enWAR-mental Комікс про екологічні наслідки війни в Україні
  • Марія Лукашенко Координатор навчання від Коломийського педагогічного фахового коледжу

    Дарина Линник, комунікаційна менеджерка

    Як, на вашу думку, матеріал найкраще застосовувати під час занять з дітьми? Адже хтось уже сам прочитає, а комусь підійде саме у роботі з учителем чи батьками.Метою нашого проєкту є комплексне інформування українців та іноземців про вплив російської агресії на довкілля України. Відповідно, ми випрацьовуємо індивідуальні підходи до кожної нашої цільової аудиторії, щоб якнайкраще розкрити тему та наштовхнути людей до глибоких рефлексій. Говорячи про дітей, то тут важливо зберігати баланс між кількістю інформації, простором для роздумів та іграми. При цьому не забуваючи, що говорячи про такі складні теми, ми не повинні психологічно нашкодити дитині. Тому ми рекомендуємо використовувати план уроку, який ми створюємо, де поєднані базова інформація про те, що таке довкілля, опис випадків екоциду із залученням нашого коміксу та інтерактивний квіз із цікавими фактами про екозвички та питаннями на закріплення теми. Нашим коміксом також активно користують батьки, адже він є гарним способом поговорити із дітьми про важливе – формувати для дітей інформаційну бульбашку, де все прекрасно, а нас не намагаються знищити як державу – однозначно програшний варіант. Тому ми допомагаємо батькам м’яким методом пояснювати своїм дітям цей аспект нашого життя. 

Герої коміксу мають прототипів, чи це збірний образ?Наталія Ярошенко, засновниця проєкту: Головні герої коміксу – Мирослава та Юрко – вигадані герої, які намагаються втекти від війни, минаючи 6 регіонів, які зазнали потужного впливу від російської агресії. Герої є вигаданими, але символізують усіх дітей, у яких вкрали дитинство через війну. Вони плачуть, дивуються, ставлять запитання, цікавляться, переживають… У коміксі знайшли місце і “народні” символи цієї війни – баба Надя, напис якої зустрічав окупантів на одній із зупинок Черкащини; пес Патрон, капелюх гурту Kalush, які виграли Євробачення минулого року; збірний образ працівників природоохоронних інституцій, які продовжують свою діяльність попри окупацію, терор та обстріли… Цими образами намагалися привернути увагу до всіх, хто підтримує резильєнтність під час війни.

Для тих, хто цікавиться питаннями захисту та збереження довкілля, ваш посібник, як відправна точка. Які відгуки ви отримували від читачів?Дарина Линник, комунікаційна менеджерка: Ми отримали багато позитивних відгуків від вчителів у школах. Вони відмічали, що наш готовий вже готовий матеріал для уроків вміщує ілюстрації, що гарно заходять дітям, інформацію та, що найважливіше – сенси. Нас дуже потішило, що викладачі самостійно надрукували примірники коміксу та використовували їх під час уроків навіть в укриттях. Під час “Ше.фесту” ми дарували наші комікси за вільний донат для купівлі дронів на Південь і мали змогу поговорити із “покупцями” – здебільшого це були батьки із дітьми, які читають та прагнуть пояснювати своїм дітям дійсність, яка нас оточує. Їм дуже сподобалося, що наша команда використала формат коміксу для виконання своєї місії, адже для дітей це один із найкращих методів засвоєння інформації. 

enWAR-mental Комікс про екологічні наслідки війни в Україні

Як розповідаєте про знищення природи іноземцям?Наталія Ярошенко, засновниця проєкту:
Наразі комікс перекладено англійською, німецькою та картвельською (грузинська). Саме ці переклади ми презентуємо під час міжнародних проєктів, зустрічей з іноземними партнерами. Зазвичай наша аудиторія під час таких заходів – активна молодь, студентство, учасники\ці освітніх проєктів, які недостатньо знають про поточну ситуацію в Україні, є опосередкованими жертвами локальної пропаганди, проте небайдужі до теми миру. Зазвичай під час презентацій ми наголошуємо, що Україна вимагає мир лише на справедливих умовах, а тема зруйнованих державою-агресором ландшафтів слугує одним із аргументів до дискусії. 

Наталю, яке ваше звернення до читачів коміксу в програмі Мозабук чи на освітньому порталі ua.mozaweb.com Що сьогодні важливо кожному із нас знати про екологічну ситуацію в Україні?Говоріть про злочини росії проти довкілля. Слідкуйте за ситуацією, вивчайте питання – і говоріть. Якщо людям може бути байдуже на смерті, тероризму, окупації, бо вони не мають схожого досвіду, через питання довкілля у війні ми зможемо знайти додаткових союзників.