#EDPROРЕКОМЕНДУЄ
Що потрібно знати, якщо хочеш купити інтерактивну панель у 2020-му через тендерні закупівлі?
Стаття про зміни в процедурі проведення тендерів, які набрали чинності 19 квітня 2020 року. Це важливо!
Зважаючи на те, що 19 квітня 2020 року вступив в дію Закон України «Про публічні закупівлі» в новій редакції, хочемо ознайомити вас з найважливішими нововведеннями саме для управлінь та закладів освіти, які планують цьогоріч закуповувати обладнання для освіти. Юрисконсульт EdPro Софія Маланчук поділилася рекомендаціями, щоб закупівлі для вас стали ще простішими.
Ми рекомендуємо звертатись до постачальників та консультуватись щодо обладнання, яке присутнє на ринку. Обирайте та купуйте найкраще!
1
Консультації з постачальниками дозволені?
Так. Тепер законом передбачено, що для планування і підготовки до проведення закупівель замовники можуть проводити попередні консультації з потенційними постачальниками з метою аналізу ринку. Таке нововведення вважаємо позитивним, оскільки часто особа, яка займається закупівлями в організації усього: від картоплі й паперу до інтерактивного обладнання та новітньої техніки, не завжди знає характеристики товарів, які є на ринку, та які вимоги прописати до товару, щоб він був якісним, довго служив та за розумні гроші. Отож, тепер все у ваших руках, вибирати вам, а ми завжди відкриті до таких консультацій та раді запропонувати найкраще!
2
Нові процедури та межі
  • Замовник відтепер зобов’язаний опублікувати звіт договорів про закупівлю, якщо вартість предмета закупівлі складає від 1 копійки до 50 тисяч гривень.
  • Замовник зобов’язаний купувати за допомогою "спрощеної процедури закупівлі", якщо вартість предмета закупівлі складає від 50 до 200 тис. гривень. Спрощена закупівля, по суті, нова назва для допорогової процедури закупівлі. Тобто, буде застосовуватись аукціон на пониження ціни, але зі спрощеним порядком оприлюднення та документування інформації, більшою кількістю винятків та можливістю укладати угоду, якщо на тендер подався лише один учасник, який і буде переможцем. Це як було у допорогах, але тепер процедура проведення чітко передбачена ЗУ «Про публічні закупівлі».
  • Замовник зобов’язаний купувати за процедурою відкритих торгів, якщо вартість предмета закупівлі складає від 200 тис. гривень.
Варто звернути увагу, що до річного плану потрібно вносити інформацію про всі закупівлі незалежно від вартості предмета закупівлі. Також передбачена нова процедура це торги з обмеженою участю та оновлена переговорна процедура. Але такі процедури застосовуються у виняткових, передбачених законом випадках, тому детально зупинятись на них не будемо.
3
Зміни у кваліфікаційних критеріях
Запроваджено новий кваліфікаційний критерій наявність фінансової спроможності. Тепер замовник може прописувати у тендерній документації вимогу надати учасником фінансову звітність про обсяг річного доходу (виручки), але у розмірі не більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі.
4
Нові підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тепер замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника, якщо:
  • до учасника застосовано санкцію відповідно до Закону України “Про санкції”;
  • притягнення до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми;
  • наявність заборгованості зі сплати податків і зборів.
Чітко підстави прописані у ч.1 ст.17 Закону.
Тож не забувайте тепер ці підстави прописувати у тендерній документації, яку готуєте.
Водночас, замовник може прийняти рішення про відмову, якщо учасник не виконав свої зобов'язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим Замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору.

На нашу думку, ця норма захищає замовника в тих випадках, коли учасник прописує у своїй тендерній документації, що у нього все відповідає вимогам замовника, технічні характеристики обладнання не гірші, а насправді постачає інтерактивне обладнання, яке зовсім не відповідає тому, що хотів придбати замовник. Але бувають і випадки, коли замовник некомпетентний, щоб при прийнятті обладнання самотужки перевірити відповідність всіх його характеристик, у такому випадку рекомендуємо залучати сторонніх технічних спеціалістів та не підписувати накладні, доки не встановлено, що товар відповідає заявленим характеристикам.
5
Зміни в критеріях оцінки пропозицій
Окрім ціни, передбачено новий критерій оцінки це вартість життєвого циклу обладнання.
До вартості життєвого циклу обладнання можуть включатися, крім вартості обладнання, витрати замовника, пов’язані з: використанням товару, зокрема споживання енергії та інших ресурсів; технічним обслуговуванням; збором та утилізацією товару; впливом зовнішніх екологічних чинників.
6
Можливість відхилення пропозиції з аномально низькою ціною
Це ціна переможної пропозиції, що:
  • на 40% відрізняється від середнього значення тендерних пропозицій на початковому етапі аукціону або
  • на 30% менша від наступної пропозиції.
Система автоматично визначає пропозицію з аномально низькою ціною. Щоправда, це право Замовника відхилити аномально низьку тендерну пропозицію і тільки у тому випадку, якщо учасник не надав належного обґрунтування своєї ціни протягом 1-го робочого дня з дня її визначення. Що вважати належним обґрунтуванням можна знайти у ч. 14 статті 29 Закону.
Таке нове положення позбавляє можливості учасника занижувати свою ціну задля виграшу в аукціоні, а потім за допомогою внесення змін в договір підвищувати ціну або поставляти гірший товар. Звичайно, якщо замовник зацікавлений купити якісне обладнання та не буде зволікати з відхиленням пропозицій з аномально низькими цінами.
7
24 години на виправлення помилок
Тепер з’явилась можливість замовнику не відхиляти учасників, які пропонують якісне обладнання, але в пропозиції яких зроблені якісь помилки через неуважність в заповненні документів. Отож, якщо замовник під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявив невідповідності в поданій інформації чи документах, замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення в електронній системі таких невідповідностей, у строк не пізніше ніж за 2 робочі дні до закінчення строку розгляду пропозицій.
Далі учасник має 24 години, щоб усунути недоліки в документах. Щоправда, варто звернути увагу на той факт, що аналізуючи положення Закону, учасник зможе виправити лише неточності у тих документах, які він подав у складі тендерної пропозиції, а до документів, які він забув долучити, правило 24-х годин не застосовується. Залишається лише слідкувати, як це буде відбуватись на практиці.
8
Вдосконалення процедури оскарження
  • Якщо закупівля відбувається за декількома лотами, то оскарження закупівлі за одним лотом відтепер не буде блокувати процедуру в цілому. Тобто, за лотами, які не були оскаржені, можна і далі проводити закупівлю та підписувати договір. Це позитивне нововведення, що дає можливість не затримувати закупівлю товарів, щодо яких немає оскарження.
  • Учасник може оскаржити рішення про відхилення всіх пропозицій та про відміну процедури закупівлі. Таке положення убезпечує учасників від зловживань з боку замовників, коли замовники просто передумали щось закуповувати, а учасники витрачали час на підготовку пропозицій та можливо навіть готували товар для поставки.
  • У період оскарження замовникові тепер також не можна буде скасовувати закупівлю.
  • А також передбачено відповідальність керівника, до речі немаленьку, про це йдеться далі у статті, за невиконання рішень АМК.
Такі нововведення оцінюємо як позитивні, оскільки у багатьох випадках учасники витрачають час та гроші на подання скарги, задля захисту своїх інтересів, а Замовники просто беруть і відхиляють пропозиції, бо передумали.
9
Зміна в організації закупівельної діяльності
Відбудеться передбачена поступова відмова від тендерних комітетів на користь уповноважених осіб (до 1 січня 2022 року).
Передбачено, що з 19 квітня 2020 проводити спрощені закупівлі має уповноважена особа, а всі інші процедури закупівлі – уповноважена особа або все ще тендерний комітет. А з 1 січня 2022 року всі процедури повинна проводити виключно уповноважена особа.
Вимоги до уповноваженої особи прописані в статті 11 Закону, рекомендуємо ознайомитись та поспішити з призначенням уповноважених осіб, хто ще цього не зробив.
10
Про відповідальність
Досить великі суми штрафів передбачені статтею 164-14 КпАП України (Кодекс України про адміністративні правопорушення).

1.Накладаються Держаудитслужбою на службових (посадових), уповноважених осіб замовника:
  • за несуттєві порушення передбачено штраф у розмірі 1 700 грн,
  • за суттєві порушення передбачено штраф від 25 500 до 51 000 грн.
2.Накладаються в судовому порядку безпосередньо на керівників:
  • за невиконання рішення Антимонопольного комітету України як органу оскарження за результатами розгляду скарг суб’єктів оскарження передбачено штраф від 34 000 до 85 000 грн,
  • за укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів до/без проведення процедур закупівель, визначених законом передбачено штраф від 34 000 до 170 000 грн.
Якщо ж ви бажаєте придбати лише ПЗ Мозабук то ви можете лише прозвітувати шляхом публікації договору в системі, адже вартість скоріш за все буде до 50 тис. грн
Якщо хочете придбати одну інтерактивну панель EdPro з ПЗ Мозабук, тоді варто йти за спрощеною процедурою, за якою відбуваються закупівлі до 200 тис. грн
А якщо ви готові придбати декілька інтерактивних панелей з ПЗ Мозабук, тоді точно необхідно застосовувати процедуру відкритих торгів.
Ці характеристики є типовими для товару, який пропонує компанія ЕdPro, проте, якщо ж ви бажаєте порад та рекомендацій щодо обладнання, яке підходить вам найкраще, ми охоче надамо консультації задля того, щоб ви могли з легкістю скласти тендерну документацію та закупити такі прилади, що є необхідними для якісної роботи у вашому закладі!
Наші контакти: +380 (32) 249-20-29, info@edpro.ua — завжди раді спілкуванню!
ПІДПИСУЙСЯ НА НОВИНИ