Майстерка амбасадора mozaBook Максима Рудича «Біологія борщу»



Завдяки mozaBook учнівство не просто вивчає біологію, а проживають її, відкривають для себе нові горизонти.





 

На Фестивалі освіти відбулася майстерка для освітян, про яку хочеться розповісти усім. Адже це справжня детективна історія й авторська розробка вчителя біології Максима Рудича. Розпиталися про це дійство у самого автора, який є тренером НУШ, співавтором підручників «Біологія», "Природничі науки", автором уроків Всеукраїнської школи онлайн, півфіналістом національної премії «Global Teacher Prize Ukraine 2024», телерадіоведучим та амбасадором mozaBook.

Максиме, розкажіть як працювали над створенням «Біологія борщу: гастрономічна детективна історія травною системою»?Створив її як інтерактивну гру в форматі детективного розслідування. Учнівство стають гастрослідчими, які розсекречують шлях інгредієнтів борщу в травній системі, аналізують молекулярний склад та їхній вплив на власне здоров’я. В основі цієї ідеї лежить інтеграція природничої та соціальної й здоров'язбережувальної освітніх галузей. Мав на меті показати, що біологія може бути не лише про підручники й теорію, а про життя, про наші щоденні рутини на кухні та й за столом також. Бо борщ — це не лише гастрономічний символ, а й приклад системності. Як і в навчанні: потрібна структура, логіка й уважність до деталей.
Кожен інгредієнт борщу стає своєрідним «підозрюваним» у великому гастрономічному розслідуванні. Діти вивчають, як він розщеплюється, які поживні речовини містить, як впливає на організм. Також досліджують етикетки продуктів, зокрема заправок до борщу, приправ, дізнаються про харчові добавки, проводять мініексперименти з кислотністю, спостерігають, як змінюється колір буряка, коли додаємо оцет або лимонний сік.
Джерелом натхнення для мене стали рецепти борщу Євгена Клопотенка — його підхід до осмислення української кухні, популяризація борщу як частини культурної спадщини й заклики мислити нестандартно навіть на кухні. Я переконаний, що завдяки таким людям, як Євген, діти ще більше відчувають, що традиційні страви можуть бути не тільки смачними, а й науково цікавими, сучасними, глибоко змістовними. Завдяки таланту й наполегливості Євгена Клопотенка наш борщ увійшов до переліку нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.
Тож прагнув створити не просто урок, а справжнє гастрослідство, яке розвиває дослідницькі вміння, формує культуру здорового харчування та підсилює нашу національну ідентичність через знайомство з борщем — стравою, яка об'єднує нас культурно й історично. Було людно, було живо, і здається — все успішно вийшло!

Максим Рудич, "Біологія борщу", Мозабук, mozaBook

ПЗ mozaBook стало для мене справжньою мультимедійною лабораторією, яка оживила кожен етап майстерки. Програма допомогла створити не просто урок, а повне занурення в гастрослідство. 

Максим Рудич
Амбасадор mozaBook

Чим з вами ділилися учасники на фестивалі освіти? Як учителі можуть працювати з учнями в такому форматі на уроках?Учасники ділилися тим, що під час майстерки вони не лише згадали смак борщу, а й повторили й закріпили знання з уроків біології. Відгуки були наповнені словами про натхнення, енергію, професіоналізм та бажання впроваджувати подібні ідеї у своїх школах. Багато хто казав, що хотів би ще більше часу, щоб продовжити експерименти та дискусії.
Учительська спільнота може працювати в такому форматі на уроках, поєднуючи науку, креатив і практику. Можна використовувати модель «слідства» для будь-яких тем: від будови клітини до екологічних проблем. Такий підхід розвиває критичне мислення, командну роботу та здатність аналізувати, адже діти самостійно шукають «докази», аналізують «досьє», роблять власні висновки. Завдання вчителя — вміло модерувати роботу команд. 
Особливою родзинкою майстерки стало відеопривітання для учасників та учасниць від самого Євгена Клопотенка. Це був дуже теплий момент, який ще більше підкреслив ідею, що борщ — це не просто страва, а символ культури і єдності. Я вдячний кожному й кожній, хто був поряд, хто пробував на смак знання. Було наваристо! Було науково! Було смачно!

Чи є доступ до матеріалів, щоб, наприклад, завантажити й видрукувати?Так, я завжди радий ділитися матеріалами, щоб колеги й колежанки могли впроваджувати їх на своїх уроках. Завантажте презентацію та матеріали у форматі PDF, які використовував під час майстерки. Вони допоможуть візуалізувати кожен етап «гастроекспертизи». Але нагадую про академічну доброчесність: поширення матеріалів та використання їх із комерційною метою заборонено мною, як автором! Ці матеріали створені виключно для навчальних цілей та можуть використовуватись у межах шкільних занять або освітніх заходів, без будь-якої комерційної вигоди.

Як вам допомогла програма mozaBook у створенні цих навчальних матеріалів?ПЗ mozaBook стало для мене справжньою мультимедійною лабораторією, яка оживила кожен етап майстерки. Програма допомогла створити не просто урок, а повне занурення в гастрослідство. Активно використовував 3D-сцени, які особливо сподобались учнівству й учасникам майстерки:● 3D-сцена «Ротова порожнина та зуби»Дозволяє пояснити, як відбувається механічне подрібнення їжі, роль слини та зокрема її ферменту — амілази — в початковому розщепленні вуглеводів (наприклад, крохмалю з картоплі). ● 3D-сцена «Шлунок людини»Дозволяє детально показати, як відбувається розщеплення білків за участю пепсину, який склад має шлунковий сік, чому потрібне кисле середовище. Учасники й учасниці можуть буквально "зазирнути" всередину шлунка.● 3D-сцена «Тонкий і товстий кишківник»Чудово демонструє, як відбувається всмоктування поживних речовин, роль ворсинок, ферментативну дію підшлункової залози й жовчі. Це допомогло розкрити питання: де й чому засвоюється більшість нутрієнтів борщу.
А от 3D-сцена «Вегетативні органи рослин» дозволяє детально розглянути будову основних вегетативних органів рослин і показати їхні видозміни. Учні й учениці можуть буквально "розібрати" рослину на частини, побачити не лише органи (корінь, пагін, стебло, листок), але й різні видозміни, які виконують запасаючі або захисні функції.
MozaBook допоміг зробити матеріал інтерактивним і наочним. Завдяки 3D-моделям діти можуть «поблукати» органами, покрутити моделі, зазирнути всередину, що формує зовсім інший рівень залучення й розуміння. Для мене mozaBook — це ключ до уроків, після яких моє учнівство виходять не лише з новими знаннями, а й з розплющеними очима та цікавістю до свого власного тіла, харчових звичок і не тільки.

Як часто користуєтеся mozaBook загалом? Що ваші учні полюбляють найбільше з цих навчальних інструментів?Користуюся mozaBook щоуроку. Для мене це не просто інструмент — це справжня цифрова лабораторія та платформа для творчості, яка робить біологію живою, інтерактивною та захопливою.
Мої учні й учениці найбільше люблять:● 3D-сцени органів і систем організму, де можна «зазирнути всередину» людини, тварини чи рослини, роздивитися структури та процеси, які зазвичай приховані від очей.● Інтерактивні тести й вправи, що дозволяють одразу закріпити знання у формі гри, працювати над помилками й бачити результат тут і зараз.● Анімації та відеоексперименти, які показують складні біологічні процеси максимально наочно.●Цифрові уроки, готові сценарії та шаблони, які можу адаптувати під свої завдання. Це економить час на підготовку та дає ще більше можливостей для творчості.● Додаткові інтерактивні навчальні ігри, які мотивують учнівство співпрацювати в командах, мислити критично, порівнювати, аналізувати й знаходити «правильні сліди» — так само як ми робили у «Біології борщу».

Максим Рудич, "Біологія борщу", Мозабук, mozaBook

Для мене найцінніше, коли діти після уроку підходять і кажуть: «А можна ще подивитися, як працює кишечник?» або «Покажіть ще, як росте картопля під землею!». Це означає, що інструмент справді виконує свою місію — пробуджує цікавість та змушує думати. Завдяки mozaBook учнівство не просто вивчає біологію, а проживає її, відкриває для себе нові горизонти. І це найбільше надихає мене як учителя.

Максим Рудич
Амбасадор mozaBook