Дякуємо за підписку!
Ми надішлемо вам оновлення сайту листом
Фінляндія вже багато років входить до ТОП-10 країн світу за якістю освіти, а у 2023 році посіла перше місце за Індексом щастя ООН. Вражаючі досягнення країни не обмежуються лише освітою: тут функціонує якісна безкоштовна медицина, розвинута соціальна підтримка, високий рівень гендерної рівності та інноваційна економіка. Усе це стало можливим завдяки прозорості уряду, цифровізації та довірі між громадянами й владою.Однією з головних причин успіху є система освіти. Вона є не просто елементом соціальної політики, а й справжньою національною гордістю, фундаментом для стабільності та інновацій.
У складі освітянської поїздки від Освіторії співзасновниця компанії EdPro Наталя Табачин відвідала Національне агентство з освіти Фінляндії, Гельсінський університет, Видавничий дім “Otava”, дитячі садки, школи, центральну бібліотеку Oodi у Фінляндії та поділилася своїми спостереженнями.
Три дні, які я провела у Фінляндії, відкрили для мене новий підхід до освіти. Відвідавши Національне агентство з питань освіти, школи та бібліотеки, я побачила, як довіра стає рушієм змін.
Наталя ТабачинСпівзасновниця компанії EdPro
Освіта у Фінляндії: довіра замість контролю
Фінська освітня система ґрунтується на довірі до вчителів і учнів. Учителі — це еліта суспільства, яку ретельно готують до роботи. Кожен із них має магістерський ступінь, а конкурс на одне місце у школі складає троє кандидатів. Програма підготовки включає обов’язкову практику під наставництвом досвідчених педагогів, що дозволяє вчителям глибше зрозуміти свою роль.Цікаво, що у Фінляндії немає стандартних перевірок шкіл чи уроків. Натомість учителі мають повну автономію у виборі методів викладання та матеріалів. Це не лише знижує тиск, а й дозволяє педагогам зосередитися на індивідуальних потребах кожного учня. Як результат, освітній процес стає ефективним і орієнтованим на розвиток критичного мислення.
Інклюзія, рівність та інновації
Система освіти Фінляндії є прикладом рівності: кожна дитина, незалежно від соціального статусу, отримує доступ до якісного навчання. Інклюзія тут не просто слово — це частина національної культури. Діти з особливими потребами інтегровані у загальні класи й отримують необхідну підтримку.Фінські школи активно впроваджують міждисциплінарні проєкти, які розвивають творчість і критичне мислення. Наприклад, учні можуть досліджувати екологію через будівництво мініатюрних архітектурних об’єктів. Домашніх завдань мінімум, адже головний акцент робиться на якості навчання в школі, а не на кількості годин, проведених за підручниками.
Погляд на якість: без тестів та стресу
Контроль якості освіти у Фінляндії побудований на довірі. Немає обов’язкових тестів для учнів, окрім випускного іспиту в старшій школі. Замість цього вчителі оцінюють учнів на основі їхніх індивідуальних досягнень, що дає змогу адаптувати навчання до потреб кожного.
Також важливу роль відіграють міжнародні оцінювання, наприклад, PISA, у яких Фінляндія традиційно демонструє високі результати. Це дозволяє країні залишатися лідером у сфері освіти й вчасно реагувати на глобальні виклики.
Екологічність і технології: навчання в гармонії з природою
Фінляндія активно інтегрує цифрові технології в освітній процес. У школах є сучасне обладнання, яке використовується щоденно. Учні мають доступ до електронних підручників, вивчають програмування й основи технологій із початкових класів.Водночас у країні велика увага приділяється екологічній свідомості. Приблизно 70% території вкрито лісами, і ця природна гармонія відчувається в кожній школі. Екологічні проєкти — обов’язкова частина навчального плану.
Чому це працює?
Основна причина успіху фінської моделі — довіра. Вона пронизує всі аспекти суспільного життя: від освіти до державних послуг. Люди сплачують високі податки, розуміючи, що ці кошти йдуть на створення якісної медицини, інноваційних бібліотек і комфортного життя для всіх.Ще одним важливим компонентом є спільна відповідальність. Батьки, учителі та учні працюють разом для досягнення спільної мети. Школи активно співпрацюють із громадами, створюючи середовище, яке підтримує навчання й розвиток.
Фінляндія — це не лише про освіту, це про культуру довіри, рівності та інновацій. Їхня модель доводить, що якість життя й освіти напряму залежить від того, наскільки суспільство готове інвестувати в майбутнє.
Наталя Табачин
Співзасновниця компанії EdPro
Уроки для України
Три дні, які я провела у Фінляндії, відкрили для мене новий підхід до освіти. Відвідавши Національне агентство з питань освіти, школи та бібліотеки, я побачила, як довіра стає рушієм змін.Цей досвід дає натхнення для адаптації фінських ідей в Україні. Безумовно, багато з того, що ми бачили, можна впровадити й у нас. Особливо це стосується міждисциплінарних проєктів, автономії шкіл і активної участі громад у навчальному процесі.
"Фінляндія — це не лише про освіту, це про культуру довіри, рівності та інновацій. Їхня модель доводить, що якість життя й освіти напряму залежить від того, наскільки суспільство готове інвестувати в майбутнє. Україна має всі шанси запозичити цей досвід і створити власну історію успіху. Головне — почати," — підсумувала Наталя Табачин.