Соломія Говоруха: “Ми не просто даємо знання – ми допомагаємо формувати покоління сміливих, підприємливих і самозарадних українців.”

Гостею рубрики #theОсвітянки є керівниця корпоративного благодійного фонду Кредобанк «Фундація Кредо» Соломія Говоруха.







 

Гостею рубрики #theОсвітянки є керівниця корпоративного благодійного фонду Кредобанк «Фундація Кредо» Соломія Говоруха. Ми дізналися про освітній проєкт «Сміливість бути», Всеукраїнський конкурс «Бізнес-ідей», які орієнтовані на формування покоління сміливих, підприємливих і самозарадних українців. Компанія EdPro підтримала конкурс та сприяє зі свого боку покращенню умов навчання завдяки впровадженню освітніх рішень EdPro. Радіємо, що користувачів інтерактивних панелей Едпро у закладах освіти стало більше.

Пані Соломіє, як ви розпочали свій шлях в освіті? Я закінчила школу – була учасником освітнього процесу по той бік. Згодом я закінчила економічний факультет Франка й вступила в аспірантуру. Тут я зрозуміла, що я та освіта не можуть йти разом в тому форматі, в якому це було через те, що мене збентежили три бали з екзамену з філософії. Я не могла зрозуміти, як його вивчити, як це все запам’ятати, навіщо мені це потрібно? І на тому моя аспірантура закінчилась, тому що мені було стидно і прикро, що я отримала три бали й не могла нічого зробити. А так направду це і є мій початок в освіті. Це певний досвід, який в проєкті «Сміливість Бути» ми хотіли змінити.Проєкт «Сміливість Бути» – це проєкт Благодійної Фундації Кредо, яка з’явилась за два місяці до повномасштабної війни. Спочатку реалізовували проєкти, пов’язані з банком та його працівниками, допомагаючи тим, хто критично потребує.У 2023-у році ми зрозуміли, що життя продовжується, війна не закінчиться вже, і ми маємо реалізовувати нашу соціальну відповідальність. Обрали сферу освіти, тому що це та сфера, яка перестала фінансуватися в час війни.  По-друге, ми боремося за те, щоб життя дітей було безпечним у вільній державі. Тому логічно акцентувати на їхньому навчанні та розвитку. Тим паче, що перед війною були роки ковіду, які теж змінили освітній процес. І третя причина, чому я потрапила в освіту. Через те що ми шукали поєднання експертних знань банку як носія практичного досвіду у сфері фінансової грамотності, яку ми можемо передати дітям, використовуючи якісні інструменти. Тому я в освіті.

#theОсвітянки, конкурс «Бізнес-ідей», «Сміливість бути», Соломія Говоруха, АТ «Кредобанк»

Активна освітянка сьогодення – це більше, ніж просто педагог. Це наставниця, менторка, мотиваторка, яка допомагає дітям знаходити рішення навіть у найскладніших умовах.

Соломія ГоворухаКерівниця корпоративного благодійного фонду Кредобанк «Фундація Кредо»

Пані Соломіє, на ваш погляд, активна освітянка в Україні – хто вона, як живе й працює?«Роби, що можеш, з тим, що маєш, там, де ти є». Ця цитата якнайкраще описує роль сучасної освітянки – людини, яка не просто навчає, а стає провідником змін у світі, що постійно трансформується. В умовах війни українські педагоги зіткнулися з безпрецедентними викликами: адаптація до онлайн-освіти, підтримка дітей у кризових умовах, збереження мотивації до навчання.Фундація Кредо, шукаючи нішу для створення проєкту, який би приносив цінність і користь суспільству, обрала сферу освіти. Особливо в умовах повномасштабної війни 2022 року стало зрозуміло, що діти та молодь – це найменш захищений і водночас найбільш вразливий сегмент суспільства. Вимушений перехід на дистанційне навчання призвів до втрати найважливішого – живого контакту між учнями та вчителями, який є основою освіти. А разом із цим послабилися ключові навички, такі як комунікація, критичне мислення, вміння адаптуватися до нових умов.Саме тому з’явився проєкт «Сміливість бути» – ініціатива, що стала відповіддю на потребу у безпеці, підтримці та розвитку. Активна освітянка сьогодення – це більше, ніж просто педагог. Це наставниця, менторка, мотиваторка, яка допомагає дітям знаходити рішення навіть у найскладніших умовах.Як корпоративний благодійний фонд банку, ми вирішили не створювати «третє колесо для ровера», а використати нашу експертизу, знання, досвід і потенціал працівників, які готові на волонтерських засадах ділитися своїми знаннями. Ми знайшли підтримку та відкритість у співпраці з органами місцевої влади у сфері освіти й започаткували проєкт, який має на меті не лише навчання, а й мотивацію дітей, молоді та вчителів. Саме вони стають амбасадорами фінансової грамотності та рушіями змін у суспільстві.Активна освітянка сьогодення – це людина, яка змінює майбутнє вже зараз. Це педагог, що не боїться викликів, шукає нові підходи, адаптується до реальності й допомагає дітям знайти в ній своє місце. Це лідер, що створює платформу для підприємливості та лідерства.

#theОсвітянки, конкурс «Бізнес-ідей», «Сміливість бути», Соломія Говоруха, АТ «Кредобанк»

Спочатку проєкт «Сміливість Бути» був орієнтований на дітей, а потім ви зрозуміли потрібно працювати з вчителями? Ми зрозуміли, що нам потрібні партнери. Оскільки ми є поважною фінансовою організацією, тому звернулася до управління освіти міста, щоб зрозуміти, чи цей проєкт отримає відгук в адміністрації.У нас вже був досвід співпраці з управлінням освіти Львова. Коли почалося повномасштабне вторгнення, ми співпрацювали в проєкті «Сміливість Бути Поруч» та забезпечили діток внутрішньо переміщених осіб рюкзаками та всім необхідним для початку навчального року. Ми зрозуміли, що управління освіти відгукнулося, вони відкриті й шукають партнерів, які будуть разом творити щось корисне. І тому прийшли з ідеєю провести конкурс. Але співпрацюючи, опрацьовуючи цю ідею конкурсу зрозуміли, що конкурс – це буде тільки одноразова акція, а ми хочемо системної співпраці. Тому трансформували ідею з конкурсу для дітей на ідею мотивації вчителів і шкіл до розвитку, а також системних конкурсів як інструменту співпраці.У 2023 році в жовтні-листопаді ми провели 24 зустрічі в школах з підприємцями, які розказував свої життєві історії. Відповідно діти надихалися, тому що перед ними були живі люди, які створили відомі бренди Львова. Магазини, в які вони ходили, бізнеси, які вони бачили або про які чули. Це захопило дітей. І це був початок.Так ми переконалися, що це корисно й потрібно. І перший такий систематизований конкурс «Бізнес-ідей» стартував в грудні 2023-го, а фінал був в лютому 2024-го. Зголосилося 48 команд, це було понад 200 ідей, 24 команди-фіналісти, шалені емоції, 8 годин презентації бізнес-ідей наших учнів. І, мабуть, це був перший переломний момент, який показав корисність й потрібність. Тобто ми це робимо не для номінальної реалізації своєї соціальної відповідальності, а бачимо що це змінює дітей і вчителів. Ми почали думати про «Сміливість Бути» і освіту у сфері фінансів як не нішову допомогу, а системну платформу для інновацій.І тут «Сміливість Бути» трансформувалася в інноваційну платформу, яка має ряд проєктів, які надихають і дають інструменти дітям проявити себе. Мабуть, це була основна зміна в березні 2024 року після поїздки з учнями до Варшави.

Ми живемо у світі, де ти або відрізняєшся, або зникаєш з ринку. Саме тому важливо розвивати внутрішній потенціал дитини, вчити її презентувати свої сильні сторони, ідеї та бізнес-проєкти. Але щоб розвивати дітей, спочатку потрібно змінювати вчителів – тих, хто є з ними щодня. Тому ми навчаємо педагогів, даємо їм практичний досвід, формуємо нове бачення освіти.

Соломія ГоворухаКерівниця корпоративного благодійного фонду Кредобанк «Фундація Кредо»

Розкажіть, як розпочалась робота вже безпосередньо з вчителями із конкурсу авторських лекцій?Співпраця з вчителями показала, що вони є елементом освітньої структури. Оскільки МОН України прийняло рішення, що з вересня 2025-го року фінансова грамотність обов’язкова у всіх школах у восьмих класах, то чому б не створити програму, яка базується на досвіді співпраці з вчителями? У нас на той час було понад 30 вчителів-учасників програм, досвід й експертні знання банку як фінансової установи та підприємців, учасників бізнес-спільноти, реальні приклади як ці всі знання можна інтерпретувати на практику. Тому з’явився такий своєрідний трикутник, який викристалізувався і мова йде про те що Фундація Кредо є організатором освітніх проєктів бенефіціантами яких є учні, молодь, вчителі, освітні заклади у співпраці з банком і бізнес-спільнотами. Чому? Тому що тільки в такий спосіб ми можемо поєднати теорію з практикою і зробити її цікавою, надихнути дітей застосувати знання в житті. І це був перший крок.А модульна навчальна програма — це був своєрідний мотиватор і приклад для вчителів, що навіть в достатньо бюрократичній освітній сфері можна затвердити та легалізувати продукт, який є якісно сформований. І тому станом на зараз ми маємо освітню програму, яку створили разом з вчителями. На етапі написання авторських лекцій педагоги допомогли її наситити контентом. Ця програма діє, вона об’єднує освітню частину, фінансові інструменти та банківські продукти, а також спосіб ведення бізнесу й реальні особливості його реалізації.

Соломіє, що вам допомагає підтримувати себе і як вдається взаємодіяти ефективно з педагогами?Для мене надзвичайно важливо бачити результат на кожному етапі реалізації проєкту. Основним джерелом натхнення та мотивації є зворотний зв’язок, який ми отримуємо від педагогів і учнів. Саме ця взаємодія дає розуміння, що ми рухаємося в правильному напрямку.У межах проєкту «Сміливість бути» нам уже вдалося реалізувати три види конкурсів та серію авторських лекцій, у яких взяли участь понад 50 педагогів. Те, що мене найбільше надихає, – це зміни, які відбуваються з учасниками від першої зустрічі до фінальних виступів і презентацій.Наприклад, коли ми провели нашу першу зустріч із педагогами у жовтні 2023 року, атмосфера в залі була наповнена сумнівами, недовірою, скептицизмом і певною закритістю. Це було природно, адже будь-які зміни викликають настороженість. Але вже під час третьої зустрічі, яка відбулася наприкінці 2024 року, ми побачили разючі зміни: понад 45 педагогів представили свої авторські матеріали, а атмосфера була наповнена творчим пошуком і відкритістю до зворотного зв’язку.Цей шлях трансформації учасників – від сумнівів до впевненості, від скептицизму до натхнення – і є тим, що підтримує мене та всю нашу команду. Це доводить, що кожен вкладений елемент має значення, разом створюємо середовище для якісних змін.

#theОсвітянки, конкурс «Бізнес-ідей», «Сміливість бути», Соломія Говоруха, АТ «Кредобанк»

Що дає можливість підтримувати команду?У команді нашої благодійної фундації немає випадкових людей. Кожен, хто долучився до реалізації проєкту, з’явився саме тоді, коли був найбільш потрібний. Це люди, які поділяють спільні цінності, горять ідеєю і готові вкладати свою енергію та досвід у розвиток освіти.Інструментарій, який ми використовуємо, близький до принципів бірюзових організацій. Для нас важлива не жорстка ієрархія, а довіра, співпраця та спільний пошук найкращих рішень. Основні принципи, які ми застосовуємо в роботі:• Відкритість і відвертість у дискусіях та обговореннях. Кожен голос має значення, кожна ідея – це можливість для зростання.• Пріоритетність завдань і гнучкість у реалізації рішень замість суворої вертикальної системи управління.• Творчість і сучасні технології як невіддільні частини нашої роботи. Ми активно використовуємо штучний інтелект та цифрові інструменти для підвищення ефективності.• Позитивна атмосфера, яка сприяє продуктивності, підтримує команду у моменти виснаження та допомагає зберігати натхнення навіть під час великих навантажень.Ми віримо, що успішна команда – це не про контроль, а про довіру та взаємопідтримку.

#theОсвітянки, конкурс «Бізнес-ідей», «Сміливість бути», Соломія Говоруха, АТ «Кредобанк»

Освіта – це не просто передача знань. Це потужний інструмент для створення успішного майбутнього, і саме над цим ми працюємо.

Соломія ГоворухаКерівниця корпоративного благодійного фонду Кредобанк «Фундація Кредо»

Фінансова грамотність в українських школах – що насамперед потрібно навчити дітей, щоб вони були самозарадними й успішними в житті?Наша мета – не просто навчати дітей фінансової грамотності, а надихати й мотивувати їх до розвитку підприємливості та лідерства.Протягом двох років ми напрацьовували матеріали разом із вчителями міста Львова, і тепер вони сформовані в програму для учнів 8-9 класів. Її особливість полягає в тому, що ми не просто даємо знання, а даємо відповідь на запитання «навіщо?»Ми пояснюємо, що фінансова грамотність – це не лише про гроші, а про свободу вибору, відповідальність і можливості.Ще один ключовий аспект програми – підприємливість як стиль мислення і спосіб життя, а не лише як форма ведення бізнесу. Ми розвиваємо в учнів навички, які важливі для підприємництва:• Критичне мислення• Креативність• Командну роботу• Лідерство• Уміння комунікувати свої ідеїПісля цього ми переходимо до практичних інструментів – фінансових та банківських продуктів, а також ключових тем: сімейний бюджет, соціальна відповідальність, волонтерство і благодійність та їхній вплив на суспільство.Програма передбачає не просто теорію, а реальні практичні навички, які діти можуть застосовувати вже сьогодні:• Як правильно ставити цілі за методикою SMART• Як розрізняти внутрішню і зовнішню мотивацію• Як презентувати свої ідеї лаконічно та аргументованоМи живемо у світі, де ти або відрізняєшся, або зникаєш з ринку. Саме тому важливо розвивати внутрішній потенціал дитини, вчити її презентувати свої сильні сторони, ідеї та бізнес-проєкти. Але щоб розвивати дітей, спочатку потрібно змінювати вчителів – тих, хто є з ними щодня. Тому ми навчаємо педагогів, даємо їм практичний досвід, формуємо нове бачення освіти.«Сміливість бути» – це не просто освітній проєкт. Це ініціатива, що базується на підприємницькому досвіді бізнес-спільноти, експертних знаннях банківських працівників і практичному підході до розвитку фінансової грамотності.У Всеукраїнському конкурсі «Бізнес-ідей» у 2024 році взяли участь понад 200 команд. До 2026 року наша мета – 1000+ команд, щоб кожна дитина могла представити свою ідею та бути почутою. Ми не лише навчаємо дітей створювати ідеї, а й допомагаємо реалізовувати їхні проєкти через менторство бізнес-спільноти.Освіта – це не просто передача знань. Це потужний інструмент для створення успішного майбутнього, і саме над цим ми працюємо.

#theОсвітянки, конкурс «Бізнес-ідей», «Сміливість бути», Соломія Говоруха, АТ «Кредобанк»

Які плани розвитку має проєкт «Сміливість Бути» на наступні роки?Я люблю планувати в терміні трьох років. Враховуючи, що зараз Фундації 3 роки, проєкту «Сміливість Бути» 2, то цікаво побачити як ця дитина виглядатиме у 5. Тому на найближчі 3 роки ми б хотіли, по-перше, щоб в конкурсі «Бізнес Ідей» взяли участь більше ніж 1000 команд. Потім зможемо сказати, що він є масштабований на Україну. По-друге, ми хочемо мати сет навчальних матеріалів диджиталізованих, якими може користуватися будь-який вчитель або учень, який хоче дізнатися щось про фінансову грамотність. І, по-третє, така нова сфера для «Сміливість Бути» це є навчальні відеоматеріали для наймолодших, для діток старших дошкільних груп, а також для початкової школи.