EDPRO РЕКОМЕНДУЄ

Підбірка ліцензійного контенту для проведення онлайн-уроків

Поради для учителів на дистанційному навчанні.

Зібрали підбірку програм, які допомагають створювати онлайн-уроки та налаштовувати навчання під час переходу на дистанційний формат викладання. Також ми поспілкувалися з учителькою львівського ліцею імені Івана Пулюя Людмилою Сакович, у якої успішний досвід викладання підходів в онлайн-навчанні колегам, сама Людмила навчається в естонських та канадських колег.

Платформи для проведення онлайн-уроків

Сервіси Google: Classroom, Docs, Forms, Slides, Jamboard, MeetУсі сервіси є безплатними або мають версію з вільним доступом. Також створено чимало навчальних відео про те, як працювати з різними сервісами Google й поєднувати їх: вебінар для вчителів та відеоінструкції для учнів, як провести урок в Google Meet, як розмістити навчальні матеріали в Google Classroom, онлайн-дошка в Google Meet. Google Classroom, як створити клас та отримати КОД для запрошення учасників?Можна додавати матеріали з різних навчальних програм, налагодити обмін домашніми завданнями та виконаними завданнями.
 Microsoft TeamsМожна користуватися платною та безплатною версіями. Інструментарій широкий: трансляція навчальних матеріалів, дошка для записів, функція “підняти руку”, чат, створення мініконспекту з уроку, Тут можна створити групу класу, через яку можна підтримувати зв’язок з учнями та поширювати домашні завдання.
HUMANСистема платна (підключення зі знижками пропонують переможцям конкурсів і олімпіад). Її розробили спеціально для українського ринку та потреб Нової української школи. Тож персональні дані користувачів зберігаються на серверах в Україні. Система об’єднує цифрові інструменти, які допомагають вести електронний документообіг, проводити онлайн-уроки, здавати та перевіряти домашні завдання, збирати зворотний зв’язок від учнів та спілкуватися. Доступне автоматизоване виставлення поточних та річної оцінки.

Інструменти для відеотрансляцій

ZoomЄ платна та безплатна версії програми: онлайн-конференції з відео високої якості та запрошувати до 100 учасників, платна дозволяє збільшувати кількість учасників і спікерів, доступний функціонал: дошка для записів, можливість трансляції презентаційного матеріалу та завдань, чат, емоджі підняти руку” та “поплескати”, можливість змінити фон та записати урок на відео. Також вчитель може самостійно вимикати звук конкретному учаснику уроку або усім, коли потрібно мінімізувати зайві звуки.
Google MeetОдин з сервісів Google, який дозволяє працювати з безплатною або платною версією сервісу. Щоб використовувати Google Meet, потрібно мати обліковий запис Google. Можна працювати з комп’ютера та зі смартфона, для закладу освіти створюється обліковий запис Google Workspace, де є адміністратор та учасники. До Google Meet можна під'єднати більшість сервісів для відео трансляцій. Про них розповімо далі.
Google HangoutsПрограма для відеотрансляції матеріалів та чат з можливістю надсилання фото, документів. Вільний доступ для завантаження на смартфон або комп’ютер.
WebexПрограма з можливістю безплатного використання функцій: трансляція матеріалів, переписка, можливість змінити фон, записати урок.
SkypeІнструментарій платформи безплатний: трансляція матеріалів, чат, в який можна надсилати завдання, відео- та фотоматеріали, можливість змінювати свій фон, субтитри, які дозволять працювати в умовах, коли вчителя погано чути або коли в класі є дитина з порушенням слуху.
DING TALKCервіс для відеозв’язку та дистанційного навчання, увесь функціонал безплатний. Програму можна завантажити на смартфон, планшет чи ПК. Інтерфейс простий, інтуїтивно зрозумілий, мова користування – англійська. Можна спілкуватися в особистому чи груповому чаті письмово або створювати відеодзвінки, завдання, додавати файли з комп’ютера або створювати відразу на платформі з доступом для всіх учасників групового чату.
CLASSDOJOСервіс для відтворення шкільного середовища вдома зробили для кращої комунікації батьків, вчителів та дітей. Сервіс простий у користуванні, безплатний, містить описи до кожної функції. Реєстрація для учителів та батьків, а учні отримують запрошення на електронну адресу чи в чаті, учні обирають собі аватарів. Учитель може створювати класні кімнати, надсилати домашні завдання, Оцінки оновлюють в акаунтах учнів та батьків. Батьки можуть переглядати інформацію про успіхи дитини, коментувати загальну інформацію або надсилати повідомлення учителеві.

Програми з наповненням та навчальними іграми

mozaBookПрограма, у якій вчитель може створювати авторський контент і користуватися величезною базою готового матеріалу: понад 1176 3D презентацій, 1162 відео, 5303 фото, 120 інструментів. Є 30-денна безплатна версія. Загалом підписка платна.У зошити та інтерактивні книги можна додавати потрібні 3D-відео, фото, тести чи завдання і ділитись зі своїми колегами в межах програми. За 2 години базового навчання учитель встигає ознайомитись з програмою, самостійне закріплення навичок у користуванні — індивідуальне.У цій програмі учитель може створити віртуальний клас і приєднати учнів, також є можливість відправляти відразу ж на мобільні пристрої школярів сторінки підручників, ілюстрації, домашні завдання, відео, інтерактивні листи завдань. Зі свого комп'ютера педагог зможе відстежувати й перевіряти результати учнів. Система повідомляє учнів про нові домашні завдання, які можна виконати та повернути вчителеві.
KahootЧудова програма для гейміфікації навчання — дозволяє створювати інтерактивні тести, опитування, завдання для практики та перевірки вивченого матеріалу. Учитель може оформлювати різні питання, підбирати під них відео чи картинки з різними варіантами відповідей. Під час гри додаток створює рейтинг гравців, який базується на кількості правильних відповідей.
QuizletПлатна гра, для перевірки розуміння школярами термінів з вашого предмета. Нову гру створити досить зручно — необхідно написати терміни та означення до них, а потім розпочати дійство в класі.
LearningApps.orgБезплатний сервіс з навчальними інтерактивними модулями та можливістю створювати власні вправи з різних предметів. Після реєстрації на сайті можна користуватись навчальним наповненням, створювати тести й відправляти учням посилання.
WordwallВікторини, вправи на зіставлення, ігри зі словами та багато простих інструментів.

У розмові з Людмилою Сакович дізналися про особливості проведення онлайн-уроків у різних класах та з позиції як окремого учителя, так і усього закладу освіти. Зібрали підбірку програм, які допомагають створювати онлайн-уроки та налаштовувати навчання під час переходу на дистанційний формат викладання.

У 2020 році, коли почався перший карантин, усі освітяни під егідою управління освіти міста Львова об’єдналися та прийняли рішення, як виявилося, воно було дуже слушним, бо пізніше вийшли рекомендації ВООЗ, де також зазначали, що для закладу має бути єдина платформа, аби було зручно з позиції учня, учителя та батьків. У Львові більшість закладів працює на додатках Google. Ми в ліцеї працюємо в корпоративній хмарі Workspace — це безпечне та захищене середовище. Ніхто ззовні не може зайти.Отож, платформа для школи має бути одна, до того ж зручна у використанні. Бо їх є багато, але не всі є простими в навігації. Додатки Google — знайомі багатьом, адже більшість користується поштою на gmail і розуміє, що робити. Якщо говорити про відеозв’язок, то звичайно що це є Zoom та Google Meet, який у нас використовується від 3 до 11 класу і покликання на який згенероване в кожному нашому Classroom, та Zoom, який ми використовуємо в 1-2 класах, тому що ним простіше користуватися батькам, а відтак легше технічно допомогти дітям налагодити комунікацію з учителем.

Illustration

Людмила Сакович
учителька львівського ліцею імені Івана Пулюя

Illustration

Я спостерігаю на уроках за дітьми у 1-х класах — вони уміють зайти, увімкнути та вимкнути звук, камери, вміють поставити реакцію, про яку просить вчитель. Основна позиція — ​рухатися маленькими кроками. Адже ми повернемося до очного навчання й наздоженемо те, що десь не встигли зараз. Ми не намагаємося дати весь обсяг інформації, ми вчимо дітей вчитися. На допомогу вчителю є велике розмаїття опцій та сервісів. Якщо говорити про початкові класи, то з іноземної мови використовуємо додатки до підручників. Це є відеоролик, інтерактивна вправа — те, що вони робили й у школі. Дітям подобається сервіс LearningApps, вони його сприймають не стільки як завдання, а як гру. Колегам подобається ​​Wordwall, застосунок з простою навігацією, де все очевидно, просто й легко. Дуже люблять діти грати в Kahoot. Звичайно, що кожен учитель обирає, що йому до смаку, Але ми ставимо на те, що забагато сервісів — це недобре. Дитина має розуміти, що від неї вимагається і це відразу видно. Однозначно, що ми продовжуємо роботу з mozaBook — діти програму знають і у нас вона активно використовується. Дуже гарні приклади створених зошитів мають не лише природничники, а й учителі української мови. Є свої нюанси, але наразі всього вистачає, і якщо говорити про безплатну версію, якою вчителі з дому користуються, то їм цього абсолютно достатньо. Однозначно все це даємо дозовано.Важлива робота в групах, і таку можливість дає ZOOM, де учнів можна запросити групами в сесійні зали. Також для групової роботи використовуємо безплатні додатки Google. Це Jamboard та Slides, також допомагають дошки Padlet, Miro, Linoіt, які дозволяють учням виконувати спільну роботу. Звичайно, що від 5 класу вчителі застосовують на уроках значно більше сервісів. Ми знімаємо відеоролики, щоб вчителі могли обрати той застосунок, який їм найбільше подобається. Цього року проводили Вебінар для учителів, які працюють в перших класах. Це найбільший виклик — буквально початок листопада, діти малесенькі, але й тут ми маємо також дуже гарні результати.

В одній з презентацій ми прописували, що це була чітка позиція керівника щодо дистанційного навчання: розумний розподіл обов’язків, одна платформа, єдині вимоги до всіх та наявність комунікації з батьками, коли один одного чують.

Людмила Сакович
учителька львівського ліцею імені Івана Пулюя


Illustration

Як робити оцінювання — це також вибір кожного закладу. Ми з 2020 року користуємося електронним журналом. Побачили за перших пів року, наскільки це є позитивно, наскільки це дає гарний ефект. До речі, в очному навчанні це також дуже добре працює. Ми вже не будемо говорити про екосвідомість — скільки паперу переводиться, а в частині класів третина журналів залишається просто чистими. А ще це дає надійну комунікацію з батьками. У нас бували випадки, коли батьки зовсім не перевіряли щоденника або анекдотичні ситуації, коли у дітей було 2 щоденники) Зараз до електронного щоденника долучені батьки та зі свого боку діти. Вчитель комунікує, батьки можуть одразу ставити питання. Виставлені оцінки чи "енки", зауваження чи похвала — інформація у режимі реального часу потрапляє до батьків та до дитини. І важливий момент — ніхто не може побачити оцінку іншої дитини. У паперовому журналі та чи так усі оцінки разом, то тут це виключено.
Я знаю, що велика кількість шкіл у Львові використовує електронний журнал. І його також можна використовувати як платформу для дистанційного навчання. Тут є можливість долучати відеоролики, додати алгоритм виконання завдань. Тому є школи, які відмовилися від будь-якої платформи й повністю перейшли на електронний журнал. Там є вкладка “тема уроку”, ти прописуєш зміст, далі ти долучаєш матеріали (аналогічно як в Classroom) — запитання, документи, відеоролики, також є вкладка для домашніх завдань. Це абсолютно рівносильно до платформи для дистанційного навчання.

Illustration

Основна умова успішного дистанційного навчання — бажання. Якщо воно є, то можливості знайдеш завжди. Якщо ж бажання немає, причини знайти дуже просто. Якщо говорити про моменти щодо цифрової грамотності, то у Львові створені всі умови. Проводяться постійно курси, навчання, вебінари, тренінги. Якщо говорити про технічні засоби, то, наприклад, не тільки наш ліцей, а чимало закладів у Львові мають повну комплектацію: планшети, ноутбуки. Ці всі засоби ми в ліцеї видаємо дітям додому. Батьки пишуть заяви, звертаються, що необхідна техніка, особливо це актуально для багатодітних сімей, де онлайн-уроки у дітей — одночасно. Я дізналася, що цього року соціальні служби сформували списки дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, і запропонували підтримку технічного характеру для цих сімей. Своїм учням ми самі допомогли, але приємно, що в нашому місті такий рух пішов.

Illustration

Також важливим аспектом є комунікація між учнями, вчителями та батьками. Ми робили зустрічі з батьками перед канікулами й під час канікул. Довідавшись про майбутнє дистанційне навчання, ми провели зустрічі з кожним класом. Пояснили усі причини — те, що це не є нашою забаганкою чи експериментом, що це не економія опалення, бо це абсурдно. Пояснили, що зараз виникла така потреба і ми зі свого боку робимо все! Також ми вислухали батьків. Хочу сказати, що у 2020-му році батькам багато чого не подобалося. Зараз ми створили всі умови й мені дуже приємно, що першого тижня ми отримуємо тільки вдячність. Ми зробили попередній розклад онлайн-уроків. Діти мають свій розклад, але ми пам’ятаємо, що положення про дистанційне навчання передбачає, що мінімум 30% занять має бути в асинхронному режимі. Ми зробили гугл-таблиці. Вчителі повписували, у якій формі й в який час вони проводять уроки. Порахувавши відсотки синхрону та асинхрону, бачимо, що в нас вийшло значно більш як 30%. Адже є санітарний регламент і ми знаємо, скільки часу дитина може проводити перед монітором. Тому ми прописуємо обов’язкові перерви. Дитина має відпочити в цей час, також просимо батьків, щоб під час перерви дитина не продовжувала дивитися мультики чи бавитися гру, потрібно дати відпочинок очам, краще руханку зробити чи вийти на балкон. І це все є дуже потужна співпраця батьків та вчителів. І з кожним наступним заходом на дистанційне ми все більше досвіду здобуваємо, оцінюємо ті плюси, які бачимо і підсилюємо їх. А також ми постійно спілкуємося з батьками, адже вони як отримувачі послуги знають, що тут працює, а що варто змінити. Ми пробуємо і разом приймаємо рішення. І навіть коли це не було такої вимоги в обов‘язковому дистанційному навчанні, ми все одно працювали у змішаному форматі. У нас від 5 до 11 класу однозначно змішане навчання, коли ми наступного дня можемо проконтролювати, чи долучалися учні до навчання і виконали завдання. Так ми навчаємо дітей постійно.

Illustration

А ще ми інформуємо учнів про все наперед. Не так, як пишуть в соцмережах, що дитина не знала, що має бути урок і пропустила. У нас є табличка з визначеним часом, назвою предмета і покликанням, за яким потрібно переходити. Відповідно, батькам і дітям це подобається. Звичайно, що є питання до цифрової компетентності самих батьків. Бо не для усіх це є просто. Але ми вчимося разом, надаємо підтримку, розпитуємо, що є складно, в чому є проблема. Дуже мені подобається, коли діти 2-3 класу допомагають батькам під’єднатися до зуму. Діти це вміють, вони до цього сприйнятливі, вони це розуміють і ці навики їм будуть в житті дуже потрібними. Ми не говоримо, що ставимо знак дорівнює між очним та дистанційним навчанням. Але кожен з видів навчання дає свій ефект і результат, залежно від того, яку мету ставить учитель. Якщо раніше нам просто важливо було, щоб учитель вийшов в онлайн і просто розповів тему, то зараз це вже не пройде, ми мусимо змінювати підхід. Це вже не може бути лекція та суха подача матеріалу, а обов’язково має бути інтерактив і групова робота. І це все досвід.Також керівник освітнього закладу повинен мати чітку позицію. Якщо він правильно розподілив обов’язки, якщо його чує команда, тоді все буде супер.
Сподіваємося підбірка корисних інструментів та досвід колег будуть вам корисними, на нашому блозі знайдете схожі за тематикою статті.