Дякуємо за підписку!
Ми надішлемо вам оновлення сайту листом
Львівські старшокласники вивчають предмет "Захист України" у центрах патріотично-національного виховання.
У лютому 2024 року Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий відвідав один з центрів патріотично-національного виховання у Львові, щоб зрозуміти його принцип роботи та масштабувати цей досвід на всю країну. Ми вирішили дослідити, як викладають предмет «Захист України» за новими стандартами.
Наталя Табачин поспілкувалася з начальником управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради Андрієм Закалюком та начальником відділу освіти Сихівського та Личаківського районів управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради Віктором Давнюком.
Також досвідом поділилися керівництво школи, очільник й інструктори з Центру національно-патріотичного виховання школярів — директор Середньої загальноосвітньої школи №13 Мирослав Гіль, керівник Центру національно-патріотичного виховання Олег Поліщук, інструктор з домедичної підготовки Ігор Скульський та інструктор з кульової стрільби Володимир Пастухов.
Наталя Табачин з керівництвом школи та представниками центру патріотично-національного виховання
У Львові міське управління освіти ініціювало повне переформатування роботи та викладання предмета «Захист України». Львівські старшокласники вивчають предмет "Захист України" у центрах патріотично-національного виховання, де працюють психологи та фахові інструктори з кульової стрільби, домедичної й тактичної підготовки. На початку травня 2024 року відкрили 9-й Центр національно-патріотичного виховання школярів (ЦНПВ). Загалом, за словами керівника управління освіти Львова Андрія Закалюка, заплановано створення 12 центрів при опорних закладах освіти.
Розмова з представниками управління освіти
Відомо, що Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий навів Львів у приклад іншим громадам щодо оновлення предмета «Захист України». Розкажіть, хто над цим напрямком працює у Львові?
Андрій Закалюк: «Про те, що підходи у вивчені предмети «Захист України» потрібно змінювати мова йшла давно. Але про кардинальне оновлення цього предмета ми у Львові почали говорити у квітні 2023 року. Тому виникла ідея створити Центри національно-патріотичного виховання при закладах освіти. Опорні заклади обиралися за принципом територіального розміщення зі школами, учні яких відвідуватимуть той чи інший Центр. Ще одним нововведенням було те, що на вивчення цього предмета у навчальних планах старшої школи відводиться 1,5 години на тиждень. Ми розуміли, що цього недостатньо і шляхом варіативної складової навчального плану вирішили збільшити кількість годин для вивчення «Захисту України» хоча б до двох годин на тиждень. Окрім цього, проводити ці два уроки не щотижня, а один раз на 4 тижні у форматі пар. Учні один раз на місяць приходять згідно з розкладом занять у Центр і цілий день присвячують вивченню предмета з різних напрямків: тактична, домедична, вогнева підготовка, цивільний захист, топографія, прикладна фізична підготовка та інші. Ще одна відмінність полягає в тому, вивчаємо предмет «Захист України» не окремо з дівчатами та окремо з хлопцями, а навпаки, разом у перемішаних групах».
Начальник управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради Андрій Закалюк
Хто приїжджає обмінюватися досвідом та вивчати, як працюють класи "Захисту України" у Львові?
Віктор Давнюк: «Під час візиту на Львівщину мали можливість запросити в один із наших Центрів Міністра освіти і науки України Оксена Лісового та розповісти йому про організацію вивчення предмета «Захист України» для школярів львівських шкіл. Пан Міністр виклав у соціальній мережі пост і поставив роботу наших освітян за приклад. Після цього багато міст України захотіли побачити наживо як це працює. Приїжджають у Львів переймати наш досвід. Географія міст на цей час є різноманітною. Були колеги з Вінниці, з Дніпра, з Одеси, з Києва, з Чернівців, з Харкова, з різних куточків України».
Наскільки укомплектовані класи із "Захисту України" у школах міста?
Андрій Закалюк: «Оскільки у Львові 128 шкіл, то забезпечити матеріально-технічною базою усі заклади освіти фінансово затратно. Проте це набагато легше зробити у закладах, при яких функціонують Центри національно-патріотичного виховання. Їх у нас уже дев'ять і до 1 вересня ми плануємо відкрити ще чотири Центри. Усі наші Центри забезпечені усім необхідним матеріалом як для наочного використання, так і для практичного застосування. У розпорядженні кожного Центру є по дві інтерактивні панелі, сім комплектів (комп’ютер, джойстик, програмне забезпечення) для авіасимулятора, інтерактивний лазерний тир, пневматичний тир і все потрібне для його функціонування обладнання. Сміливо можемо сказати, що Центри укомплектовані належно. Проте досконалості немає меж».
Як проводиться навчання та підвищення кваліфікації учителів цього предмета?
Віктор Давнюк: «Не зважаючи на те, що переважно у Центрах національно-патріотичного виховання інструкторами працюють військові й вони не мають педагогічної освіти, але кожен є спеціалістом у своїй галузі. Також наші інструктори навчаються на різних освітніх платформах, проходять онлайн-курси. Також організовуємо для них навчання офлайново невеличкими групами. Щоб можна було зустрічатися, отримати нові знання, попрактикувати вивчене, поспілкуватися наживо та обмінятися досвідом. Як приклад, спільно з Victory Drones провели навчання на курсі «Безпекові технології».
Наскільки важливими є центри національно-патріотичного виховання у навчанні школярів?
Віктор Давнюк: «Щоб мати можливість захистити себе, треба вміти це зробити. Сьогодні кожна людина повинна вміти захистити свій дім, свою країну, вміти надавати першу медичну допомогу, орієнтуватися на місцевості, володіти навичками самозахисту. Саме цього ми навчаємо наших учнів у Центрах. Готуємо наших дітей до дорослого життя».
Чи допомагають військові у створенні уроків для учнів? Або чи отримують запрошення на проведення уроків?
Андрій Закалюк: «Хочемо акцентувати на тому, що у всіх Центрах національно-патріотичного виховання працюють колишні військові. Це ті люди, які мають бойовий досвід, які знають, що саме необхідно знати дітям і можуть їх цьому навчити. Саме вони спільно зі спеціалістами управління освіти та представниками Національної академії сухопутних військ адаптовували освітню програму з вивчення предмета «Захист України» під умови реальності. Окрім цього, на уроки до учнів запрошуємо військових; для дітей організовуємо екскурсії у військові частини, музей Збройних Сил України; часто відбуваються зустрічі з ветеранами».
Які цілі загалом виділяє перед собою управління освіти Львівської міської ради на цей рік?
Андрій Закалюк: «Зараз маємо заклади освіти, у яких учні вивчають предмет «Захист України» ще за «старою системою». Проте плануємо з нового навчального року «покрити» всі школи Львова Центрами національно-патріотичного виховання, щоб усі старшокласники мали однакові умови для вивчення предмета «Захист України». До 1 вересня у планах ще є відкриття мінімум чотирьох Центрів. Також плануємо протягом літнього періоду проаналізувати пророблену роботу, виділити «плюси» та «мінуси», доопрацювати програми, дообладнати наявні Центри необхідним матеріалом. І, у перспективі, розглядатимемо питання вивчення курсу «Захист України» не тільки у старшій школі».