Як програма Мозабук допомагає навчати дітей у перших класах 

Розмова про те, що дає дітям та вчителю на уроках навчальна програма Мозабук.

Знайомимо спільноту читачів EdPro з вчителем початкових класів Тетяною Лучкань з міста Києва. Розмова про те, що дає дітям та вчителю на уроках навчальна програма Мозабук торкається аспектів мотивації та підготовки дітей до навчання, необхідність введення нових методик, можливість працювати з сучасними інструментами та навички здобувати гарні результати разом з учнями. Тетяна поділилась своєю історією становлення у професійній сфері та розповіла, що важливо для дітей за шкільною партою.

блог EdPro, Тетяна Лучкань, вчитель початкових класів, Мозабук у початковій школі

Тетяно, розкажіть про свій шлях до педагогічної діяльності. З чого все починалося і як ви обирали професію?Завжди хотіла бути вчителем, навіть не розглядала інших варіантів. Після 9 класу вступила в педагогічне училище, після закінчення училища, одразу ж вступила в університет на заочне відділення й почала працювати у школі. Коли ж закінчила університет, отримала диплом про вищу освіту, тоді переїхала до Києва і почала працювати вчителем в початкових класах. Можливо, мене надихнула перша вчителька. Її любив увесь клас, у нас було 5 дівчат та 15 хлопців. Пізніше моя класна керівниця також дуже мотивувала, постійно з нами щось проводила, хотіла з нас щось “зліпити”. Вчителька української мови у нас була пречудова. Мені траплялися такі вчителі, що ще більше хотілося й мені стати педагогом.
Скільки часу навчаєте дітей? Навчаю дітей уже 14 років. З 2014 року працюю у початковій школі. До того я працювала педагогом-організатором, вчителем інформатики, вчителем історії. Де були години, там і працювала, поки навчалася. Починала із сільської школи у Полтавській області, потім стала педагогом-організатором, а коли переїхала до Києва, почала навчати дітей початкових класів. 
Тетяно, легше навчити свою дитину чи дітей у школі?Мені простіше зі своєю дитиною, у нас з сином все чітко сплановано. Я його розумію, а він мене. Коли мій син йшов у перший клас, він умів досить гарно читати й рахувати. Звісно, я заохочую дитину до навчання, але також він постійно бачить роботу мами — як я навчаю дітей. Та й так сталося з трирічного віку син був присутній на моїх онлайн уроках. Він у садочок не ходив, бо був карантин, потім війна. Увесь цей час хлопчик бачив, як я навчаю дітей. І йому також дуже подобається вивчати щось нове. Я буду заохочувати та підтримувати, щоб так і далі було. 

  • блог EdPro, Тетяна Лучкань, вчитель початкових класів, Мозабук у початковій школі

    Тетяна ЛучканьУчителька початкових класів

    А як давно користуєтеся навчальною програмою Мозабук?Уже понад рік :) Тут є все необхідне, зручно користуватися. І звикла до Мозабук. Єдине, що хочеться ще якихось курсів, навчитися ще чогось. Бо настільки ця програма величезна, що її можна вивчати й вивчати. Я б хотіла дізнатися, як створювати більше адаптованих під навчальний процес ігор. Я пройшла базовий курс “Основи роботи з mozaBook та mozaWeb” та курс для вчителів НУШ, навчання дуже сподобалося і якось відзначила собі, що пройшла його дуже легко. Тут є пояснення, поставлене завдання і нічого зайвого...Ми порахували, що на один день користування програмою витратимо орієнтовно 40 грн, то це виходить менше, ніж ми витрачаємо на друк матеріалів для ігор і так далі.
    Як ви оцінюєте навантаження у школі на дітей? Адже батьки скаржаться, що діти не встигають робити домашні завдання. Навантаження може бути велике, але якщо немає навантаження, то немає прогресу. Для того, щоб дитина розвивалася, щоб у неї щось виходило, потрібно читати, писати, працювати над основами емоційно вольової сфери, головне, щоб дитина сама цього хотіла. Учні, які готові вчитися, не відчувають навантаження. Завдання вони роблять швидко, із задоволенням. 

Але приходять дітки, які не розуміють, що таке навчання, як це вчитися. Дитина не знає, як вчитися, як співпрацювати з дітьми, з учителем. Таким дітям надскладно. На них і навантаження більше. Для того, щоб було легше вчитися, потрібна якась підготовка у плані розуміння — що означає вчитися, як це робити, що потрібно розмежовувати ігрову та навчальну діяльність у 6-7 років. Тоді діткам-першокласникам стає простіше. У мене в одному класі є діти, які просять дати ще завдання, а інші діти та батьки кажуть: “А чому так багато?” Тому тут вже йде диференціація навчання. Сильнішим дітям я даю більше завдань, а тим, хто тільки починає вчитися, трохи менше. Щоб було посильно для виконання. А тоді вже розвиваємо усі їхні здібності.

блог EdPro, Тетяна Лучкань, вчитель початкових класів, Мозабук у початковій школі

Ви працюєте за освітньою педагогічною технологією “Росток”. Що вам найбільше подобається у цій навчальній системі?Я тільки перший рік почала за нею працювати. Мені дуже подобається взяти щось і починати досліджувати. І разом з дітьми ми дуже добре працюємо. Річ у тім, що зараз я працюю тільки з математикою. Але розумію, що наступного року буду брати всю систему, їхні зошити. У мене буде дуже хороший клас, з яким можна буде працювати. Ця освітня технологія спрямована на розвиток логічних здібностей дітей. Спостерігаю, що дітям навчатися легко та цікаво. Завдання продумані дуже класно.
У навчальній системі “Росток” не такі підручники, як ми звикли бачити у школі…Так, це спеціальні зошити-підручники. Тут є і завдання, які можемо проговорити, а також завдання для написання. Діти не носять з собою ще окремо підручників. Усе разом в зошиті-підручнику, за яким ми працюємо. 
Додатково збагачуєте ці зошити? Звичайно, я збагачую, тому що це перший клас. І тут я використовую майже усі інструменти та ігри з програми Мозабук, які я можу подавати на різних етапах уроку, бо це підвищує інтерес дітей до навчання. 
Тетяно, чи може сучасний вчитель працювати без підручників? Яким є ваш досвід?Ми у 21 столітті маємо дуже багато інформації поза межами того підручника, який нам уклали й за яким ми маємо працювати. Але можна працювати й без підручника. Єдине, що я завжди показую учням, як навчатися за підручником. Я хочу, щоб діти вміли користуватися книгою, тобто вміли читати, аналізувати, думати.Знаю, що ми з колегами використовуємо дуже багато додаткових матеріалів і є підручники, якими ми не користуємося взагалі. Ми уже будуємо урок, спрямований на сучасних дітей, те що їх більше зацікавить. Ми не можемо працювати так, як навіть 10 років тому. Це вже інші діти, їм потрібно зовсім інше. Це цифрові діти, під них потрібно також підлаштовуватися. 

Розкажіть, як ви обрали програму Мозабук? Як усе починалося?Ой, це все дуже банально. Я побачила рекламу, здається, що на сторінці Фейсбуку. Відкрила і думаю, подивлюся, що ж там є. У мене в класі була гарна яскрава панель. Я відкрила програму на великому екрані, а там такий класний шаблон клітинки та косої лінії. Для дітей дуже важливо побачити якісну картинку. Часто вчитель шукає, як і де це розграфити… А тут ти відкриваєш і усім, особливо дітям з останньою партою, все добре видно. Потім побачила, що є каліграфічне перо з вибором різних кольорів. Можна відкрити програму і тут вже є шаблони, де ми можемо створювати зошити, і працювати разом з дітьми на уроці або офлайн, або онлайн, коли я дітям показую і пишу одночасно разом із ними. Вдома користуюся графічним планшетом, у школі — інтерактивною панеллю. Після перших знахідок в програмі пройшла Освітні курси від компанії EdPro, які тільки можна було :) Уже втягнулася в роботу з програмою. Зрозуміла, що це набагато простіше, ніж шукати по багатьох платформах, робити презентації у power point і так далі. Тут все що потрібно на урок закинув у підручник, і матеріал до уроку вже готовий. Важливо, що так я заощаджую свій час на підготовку до уроків.У програмі величезна кількість інструментів, наприклад, для математики — це і циркуль, і лінійки, і різні геометричні фігури, 3D-фігури. А 3D-сцени — це взагалі постійно такий потужний від дітей запит подивитися ще. Підходять, шукають і просять відкрити на різні теми різні 3D. 

блог EdPro, Тетяна Лучкань, вчитель початкових класів, Мозабук у початковій школі

Тетяно, ваші колеги також користуються Мозабук на уроках? Одна моя колега користується активно на уроках, а інших колег ми навчаємо. Різні люди по-різному знайомляться з системою. Хтось це робить швидко, а декому потрібен час, вони проходять курси та потихеньку собі розбираються. Але всі відзначають перевагу у використанні програми на уроці. Помітно, що коли вчителі заходять у клас і бачать у нас на уроці косу лінійку, клітинку, їм дуже хочеться також і собі. Будь-який вчитель початкових класів може відзначити якісний шаблон клітинки та косої лінії.Під час онлайн-навчання це також є перевагою, бо діти усе чітко бачать на екрані й можуть відтворити у себе в зошиті чи знайти в підручнику завдання. На екрані я можу демонструвати підручник, щоб діти бачили, де знайти всі ці завдання, і листочок зошита, де я могла показати дітям, що писати, де писати і як писати, щоб ми могли разом працювати. Від батьків учнів я отримувала відгуки, навіть від першокласників, що дітям усе зрозуміло. 

Illustration

Інколи нам пишуть, що програма платна і це є мінусом. Як ви та ваші колеги оцінюєте вартість програми Мозабук та ті можливості, які вона дає педагогам?Ми з колегами це обговорювали. Порахували, скільки матеріалів нам потрібно підготувати, щоб провести урок. Адже часто потрібно видрукувати, а це кольоровий друк, листочки, фарба. Також потрібні різні допоміжні матеріали. Ми порахували, що на один день користування програмою витратимо орієнтовно 40 грн, то це виходить менше, ніж ми витрачаємо на друк матеріалів для ігор і так далі. 
Яким методам взаємодії з учнями надаєте перевагу? Що для вас є важливим у роботі з дітьми, щоб поєднати навчальну та ігрову компоненти?У своїй роботі використовую інтерактивні методи навчання, роботу у групах, рольові ігри. А також - діалог. Ми спілкуємося, домовляємося, працюємо на результат. Вводимо заохочення. Минулого року (з попереднім класом) ми збирали грошики за виконання завдань, які можна було в кінці тижня обміняти. І тут вже спрацьовувала практичність кожної дитини. Можна було вибрати один раз не виконати домашнє завдання або не відповідати на одному з уроків або ж можна було вибрати з нашого призового фонду іграшку, ручку, лінійку. Дітям було цікаво. І з першокласниками спробую запровадити таку ж систему мотивації. 

блог EdPro, Тетяна Лучкань, вчитель початкових класів, Мозабук у початковій школі

Як щодо самоосвіти? Як ви орієнтуєтеся у виборі ресурсів та доцільності конкретних освітніх курсів?
Інформації дуже багато. На що я звертаю увагу? Насамперед на те, що мені для підвищення кваліфікації потрібний відповідний Сертифікат, бо я витратила свій час, отримала знання, але для атестації мені ще потрібне підтвердження того факту. А по-друге, щоб мені було цікаво цей матеріал досліджувати. Звичайно, що з 2021 року ми проходили різні навчальні програми онлайн і зараз дуже хочеться більше офлайн, коли вчителі можуть познайомитися, обмінятися досвідом, а сам процес навчання стає насиченішим. 

Мозабук у початковій школі

Що вас надихає у роботі вчителя, що дає ресурс? Приходиш зранку, а на столі — малюнок: школа, над школою сердечко, з верху веселка. Діти люблять робити маленькі подаруночки, які самі малюють чи роблять з паперу. Вчора ми у класі ліпили з пластиліну льодяники. Дивлюся, а діти роблять ще й ще :) і так намагаються встигнути до кінця уроку. А потім приносять і мені дарують :) Надихає, коли діти приходять з радістю до школи, коли вони хочуть йти на уроки, щоб вчитися. І мене найбільше мотивує результат, який я бачу. За першу четверть мої першокласники вже почали складати слова, читати те, що ми вивчили, уже почали писати й поєднувати літери.Надзвичайно приємно, коли я пояснила й показала як виконувати завдання, а діти все чітко повторюють, у них все виходить. 

Тетяно, що вважаєте найважливішим у своєму житті?Зараз для нас усіх найважливіше — перемогти. У цьому майбутнє наших дітей. Тих першокласників, які пішли у школу й готові навчатися, які щасливі, що вони можуть вчитися, сидіти за партами. Перемога нашої країни зараз найважливіша. Щоб потім ці хлопчики та дівчатка, коли повиростають, не йшли на фронт, а жили щасливо в мирній країні. 

Дякуємо Тетяні Лучкань за участь в проєкті "Уроки з Мозабук від вчителів-практиків", у соцмережах шукайте за хештегом #УрокЗmozaBook. Такі уроки для вчителів розкривають секрети та уміння якнайкращого застосування інструментів mozaBook. Усі вже знають про величезну кількість освітніх матеріалів: 3D-сцени, відео, Цифрові уроки, ігри, вікторини, підручники, посібники, фото... Але як саме це все використати на своєму уроці? Тетяна поділилася знаннями для вчителів початкових класів. Хай приносять користь спільноті українських освітян.