Юлія Гвоздович: “Я дуже чекаю, коли у нас запуститься профілізація старшої школи.”

Рубрика #theОсвітняки — тут історії від найкращих, хто творить сучасну освіту.

У гостях рубрики #theОсвітянки Юлія Гвоздович — пластунка, співзасновниця та голова ГО “Батьки в дії”, депутатка Львівської міської ради 7 скликання. Говоримо про можливості національної скаутської організації України “Пласт”, про активне залучення молоді та батьків до впливу на найближче середовище, про важливі потреби українських школярів. 

блог EdPro, #theОсвітянки, Юлія Гвоздович

Створення ГО «Батьки в дії», НСОУ «Пласт», депутатська діяльність, сім’я, діти, дошкільна освіта, громадянська освіта… Юліє, розкажи, звідки у тебе ця проактивність?Кожну людину перш за все формує її оточення та сімейне виховання. У мене дуже проактивна мама, яка для мене є прикладом. Вона у будь-яких життєвих обставинах продовжує працювати й творити нові ідеї для своїх учнів, тому що моя мама також працює в освітньому процесі, назву це так, оскільки це позашкілля та приватна освіта. Звісно, що це моє соціальне оточення, в якому я з 11 років. «Пласт» мені прищепив навичку, що постійно потрібно до чогось прагнути. Вся система виховання у «Пласті» побудована на тому, що потрібно здобувати нові навички, ступені чи відзнаки — рости. І, мабуть, те, що я у «Пласті» уже 25 років, цілеспрямовано веде мене у житті.Чималу роль для мене зіграла постать Богдана Гаврилишина — відомого економіста, мецената, засновника економічного форуму в Давосі. Я мала змогу познайомитися з ним та відвідати програму “Молодь змінить Україну”. Це було стажування в Норвегії 10 років тому. У нас якраз починалася Революція Гідності, й ми поїхали не просто подивитися на красиві міста Норвегії, ми спілкувалися з посадовцями, з муніципалітетами, і бачили зовсім інший світ управління громадами. Ми побачили зовсім інший рівень громадської культури. Коли люди були дуже активно залучені у співтворення простору, в якому вони живуть. Мене у той час дуже вразила прозорість і відкритість норвезьких органів влади різного рівня. А також залучення дітей і молоді, зокрема ми мали зустріч з дитячою дорадчою владою міста Тронгейма. Мене вразило, що вони залучають дітей до управління містом. У них навіть є дитяча дорадча рада, яка затверджувала міський бюджет, а потім вже переходило на розгляд міської сесії. Повернувшись, я також організувала дитячу дорадчу раду, звісно, що вона ще не досягла такого рівня у Львові. Але це саме такі приклади, яких хочеться досягати.Звісно, що мої троє дітей, з яких почалася моя громадська діяльність як мами, бо Львів для мене дуже змінився в той час. Те, що я хочу для них зробити місто та Україну кращою, це хороший драйвер, аби не сидіти вдома, а працювати.

Хто підтримує тебе у цьому бажанні змінювати середовище життя в Україні? Основна підтримка — це моя сім’я. Мій чоловік, наші батьки. Адже дуже часто це допомагає з менеджментом трьох дітей. Допомагають зробити уроки, відвезти на заняття, а головне, що у всіх є розуміння, чому я це все роблю. І буває, що вони самі мені кажуть — ось тут треба втрутитися, а тут погано відремонтована дорога, то напиши на гарячу лінію міста. Тому вони усі в мене також активні.Однодумцями та підтримкою переважно є жінки, оскільки моїми професійними напрямками є прозорість та відкритість органів влади, а друга важлива тема — це батьківство та дружні до батьківства та дітей напрямки політики. Тут важливе місце займають жіночі організації Львова. Зокрема, є така коаліція 1325 — “Жінки, мир, безпека” називається. Її очолює відома львів’янка Любов Максимович — натхненниця для великої кількості молодих дівчат. Вона постійно каже: “Потрібно щось робити, жінкам потрібна допомога.” У цю коаліцію входить 86 жінок. Така група взаємопідтримки один одного дуже важлива, адже інколи проста реакція на повідомлення, якесь сердечко, — і вже стає легше, що ти рухаєшся у правильному напрямку. Бо кожній людині чи дитині важливо розуміти, що ти на своєму шляху дотримуєшся правил розмітки на дорозі:). І такі спільноти однодумців дають це розуміння.”

Illustration

Пригадай, що тебе мотивувало створити ГО «Батьки в дії» та що вдалося проактивним батькам майже за 10 років діяльності?Офіційно це 7 років діяльності, але після народження мого сина 10 років тому я задумалася про створення такої організації. Коли я вперше вийшла на вулицю з ним погуляти після пологів, зрозуміла, що місто для мене дуже змінилося — бруківка, високі бордюри тротуарів, неможливість зайти у магазин. Потрібно було докладати фізичні зусилля, щоб просто перейти дорогу або зайти в супермаркет чи поліклініку. Цей перший поштовх був пов’язаний із тим, що мені хотілося облегшити собі материнство. Все почалося зі звернення у міську раду, щоб відремонтували підземний перехід біля Підзамча, бо колеса дитячого візочка не могли проїхати. Я користувалася двічі на день цим переходом. Коли пандус трішки змінили, я побачила результат свого звернення. Це зарядило. Після цього почала більш активно комунікувати в соціальних мережах з іншими батьками. Спочатку нас називали “Група активних мам”. Наші перші проєкти стосувалися дитячих майданчиків у Львові, які в той час були геть однакові. Ми склали велику карту всіх майданчиків міста, облікували їх, зробили фото, щоб показати у міській раді. Через Фейсбук просили батьків сходити та сфотографувати й надіслати нам на сайт. Так ми змогли показати, що майданчики не тільки однакові, багато із них застаріли. Певний час ми адміністрували звернення про оновлення дитячих майданчиків. До речі, нам за 2 тижні батьки написали понад 100 звернень. Усе це ми перенаправляли у міську раду. Оскільки на той час міська рада не дуже йшла на зустріч, аби щось змінювати, то ми вирішили показати приклад. Тоді був уперше громадський бюджет у Львові, на який ми подали свій проєкт “Дитячий простір у сквері Святого Юра”. Це був перший нетиповий простір у місті. До речі, він інклюзивний — дітки з інвалідністю також можуть там бавитися з іншими дітьми, а не десь окремо й відмежовано. На щастя, проєкт був реалізований досить гарно. Туди ходить багато дітей різного віку. І цей майданчик уже впізнаваний й серед інших міст як приклад.  

Гвоздович Юля, блог Едпро

Це дало поштовх! Основна функція цього майданчика — не просто виконати функцію, а задати моду на творення інших типів дитячого простору. Зараз їх у Львові є більше десятка, скоро оновимо нашу карту дитячих майданчиків, тож будемо знати точно. Також ми ініціювали у Львові створення дитячої дорадчої ради для того, щоб більше навчати дітей громадської активності, показати, що вони щось можуть. І важливо, щоб думка дітей була врахована у тих рішеннях міста, які стосуються дітей. Адже часто, коли ставлять спортивні чи дитячі майданчики, не враховують думку тих, хто буде ними користуватися. Зрештою, це стосується усіх політик міста, і не тільки такої цільової аудиторії як діти. Все ж вдалося змінити управлінську культуру молодіжної та соціальної політики у нашому місті. Спільно з депутаткою міськради Уляною Пак ми ініціювали проєкт “Львів дружній до дітей”, отримали статус ЮНІСЕФ, після цього було багато проєктів, де у фокусі міста з’явилися діти. Почав враховуватися аспект безпеки дітей, дизайн для дітей, думка дітей. Звісно, що партнерство міста з ЮНІСЕФ (Дитячого фонду ООН) — це дуже круто. І Львів тут вийшов на мапу світу як одне з трьох міст України, які є дружніми до дітей. У нас є проєкти “Простори дружні до сімей”, адже виникла потреба десь збиратися із батьками, проводити тренінги й навчання для жінок, які у декреті. Тому що це така особлива аудиторія людей, які потребують взаємопідтримки та часткового навчання, щоб повернутися впевнено у соціально активне життя, знайти роботу.Також ми зробили реєстр закладів дружніх до сімей та дітей, які мають обладнання, щоб батьки могли до них прийти з дітьми. Ми спілкувалися, пояснювали, як можна долучатися, давали таким компаніям наліпки на двері. На початку було тільки 18 таких закладів. А коли ми почали розповідати про такі кафе, то за пів року кампанії у нас було 60 таких закладів у місті. Цього року ми хочемо розширити географію цього проєкту на всю Львівщину та обладнати за допомогою Українського жіночого фонду 6 таких просторів в області. Щоб жінки й чоловіки в декреті могли поєднувати догляд за дитиною й роботу та працювати на перемогу.Ще один із найбільших проєктів, який називався “Я — країна”, стосується громадянської освіти. Бо ми хотіли плекати відчуття відповідальності за те, в якій країні, в якому місті, у якій школі дитина вчиться. Ми розробили певну серію таких вебінарів. Провели відеокурс про інструменти впливу дітей та молоді на те, що відбувається у їхній громаді. Ми розробили спільно з нашою активною мамою Анастасією Карп’як онлайн-гру, яку можна використовувати на уроках. Також зробили у зручному форматі довідник для вчителів громадянської освіти. Підійшли до цього комплексно, але не встигли запровадити у школах Львова через початок повномасштабного вторгнення.  Також ми ініціювали створення молодіжної ради у Львові, щоб мотивувати молодь, адже поза школою чи університетом чимось займається лише 20% молоді. Також ініціювали у Львові шкільний громадський бюджет. Але знову ж таки через наших недобросовісних сусідів це все відкладається. 
З батьківського погляду, наскільки шкільна освіта справляється зараз із поставленими завданнями?
Мені важко загалом оцінювати шкільну освіту в Україні, бо як мінімум вона буде відрізнятися в обласному центрі та сільській громаді. Йдеться про можливості, кваліфікацію та мотивацію вчителів, думаю, що буде доволі великий розрив. Але уся шкільна освіта зараз проходить змістовну трансформацію. Я дуже чекаю, коли у нас запуститься профілізація старшої школи. Бо це дуже суттєво вплине на мотивацію старшокласників і на вищу освіту. На мою суб’єктивну думку, те, що у нас більшість випускників потім не працює за спеціальністю, то точно одним із факторів буде шкільна освіта. Тому що основне з її основних завдань — допомогти дитині розкритися, спрямувати її в якусь сферу.

  • Марія Лукашенко Координатор навчання від Коломийського педагогічного фахового коледжу

    Юлія ГвоздовичПластунка, співзасновниця та голова ГО “Батьки в дії”, депутатка Львівської міської ради 7 скликання

    Якщо школа демотивує і не забезпечує нормального середовища для ментального й фізичного здоров’я, то ця дитина потім відповідно себе не може знайти. Попри те, що наша освіта трансформується, у кожній школі є своє певна культура, у кожному класі є вчитель, який по-різному веде той чи інший урок. І не завжди, якщо є навіть найкращі наміри МОН України, це означає що все буде коректно та успішно реалізовано. Мені дуже бракує у шкільній освіті більшого занурення зараз у контекст воєнного стану. Мені б хотілося, щоб школа допомагала пояснювати, що зараз відбувається, хто наш ворог, як потрібно далі діяти і як це все розуміти? Мені бракує сучасного підходу до Захисту України. Я дуже сподіваюся, що там не буде ніяких гендерних розмежувань, коли хлопчики стріляють, а дівчатка роблять перев’язки чи їсти варять. Я сподіваюся, що ми будемо переходити до цієї строкової служби, коли дівчата будуть проходити певну підготовку. У мене і сини, і донька, тому я б усіх готова віддати, і мабуть, сама б пройшла військовий вишкіл. 

Illustration

Від себе та від своїх подруг, з ким ми обговорюємо справи дітей у школі, скажу, що батькам бракує розуміння від учителів, якою є зайнятість батьків. Важливо, щоб учителі не перекладали ту роботу, яку вони мають здійснювати у школі, на батьків. Часто трапляється, коли вдома батьки перепояснюють усі предмети та домашні завдання або змушені поруч з дитиною робити домашні завдання, бо вони так прописані, що дитина не розуміє, як це зробити. І збирається цілий колегіум батьків й дідусів, щоби вирішити завдання. То кому це потрібно? Якщо ми говоримо про інші моменти, які є актуальними в країні, зокрема це демографічний аспект, коли у нас, за останніми даними, в Україні проживає 23 млн людей. І це насправді біда. Нам потрібно підтримувати сім’ї, адже коли обоє батьків працюють, вони не можуть потім ще виконувати роботу вчителя, навіть, якщо вони дуже люблять своїх дітей, навіть якщо вони хочуть бути включеними у навчальний процес, вони не повинні цього всього робити за когось. Бо це один з факторів, чому батьки народжують тільки одну дитину. Ми скоро будемо проводити дослідження на цю тему. Але власне чому в нас така низька народжуваність? Батьки зупиняються на одній дитині. Вони розуміють, як важко поставити на ноги та вивчити одну дитину. А ситуація зараз така, що працювати мають зараз усі, хто може це фізично робити. 

Що для тебе Національна скаутська організація України “Пласт”? Чи рекомендувала б участь у “Пласті” сучасним дітям? Більшість свого життя я — у “Пласті”, якраз у жовтні виповнилося 25 років. Тут я пройшла всі виховні основи “Пласту”: юнацтво, старшопластунство, зараз я є сеньйоркою. І вже до кінця життя у “Пласті буду сеньйоркою.Але якщо говорити про місце “Пласту” у вихованні дітей сучасних, чи тих, що були 10 років тому залучені, зважаючи, що “Пласт” є найбільшою молодіжно-дитячою організацією України, однозначно, що виховання впливає на людей, які проходять через організацію. Дуже багато проходить дітей з 6 до 18 років, тисячі вихованців щороку. І якщо “Пласт” може прищепити важливі навички дітям, я вважаю, що це вже перемога. Бо загалом “Пластова” програма поділена на три частини: життя в суспільстві, життя в природі, життя в “Пласті”. Це однозначно корисні навички для активних громадян. Я бачу відгуки багатьох пластунів, які зараз у ЗСУ, що навички виживання у лісі, самозарадності в природних умовах, дуже їм допомагають: “Слава Богу, колись я був у “Пласті”, знаю, як оце й оце робити”.

Думаю, що “Пласт” буде також перебудовувати таку величезну структуру під нову молодь, під диджиталізацію. Я знаю, що про це йдеться, “Пласт” буде профілюватися активно, бо у нас є свої напрямки: морське пластування, летунське пластування, мистецьке пластування, етнографічне і так далі. Це теж буде посилюватися, і я думаю, що це теж буде допомагати молодій людині у 16-17 років визначатися, ким вона хоче бути. Так само військовий вишкіл. Якщо буде державна підтримка, не обов’язково фінансова, то можна було б інтегрувати частково методики й заняття “Пласту” й у школи. “Пласт” — це волонтерська організація, всі виховники — волонтери. 

  • Марія Лукашенко Координатор навчання від Коломийського педагогічного фахового коледжу

    Юлія ГвоздовичПластунка, співзасновниця та голова ГО “Батьки в дії”, депутатка Львівської міської ради 7 скликання

    Як займатися самоосвітою? Скільки й що потрібно обирати, на твій розсуд? Я нещодавно оновлювала своє резюме, і зрозуміла, що з 1991 року, коли я пішла у дошкільний заклад, постійно навчаюся. У мене не було жодного року, щоб я не проходила навчання. Після школи був університет, далі аспірантура, далі багато міжнародних програм чи короткострокових, чи дистанційних. Навіть цьогоріч я пройшла програму з краудфандингу. Зараз купила собі курс із написання текстів. Бракує часу, щоб його пройти. Я людина, яка займається різними сферами, плюс публічна діяльність. Бачу, яких умінь мені бракує. І це не соромно десь підівчитися. Якщо у тебе є амбіції робити щось добре, якщо тебе щось робить невпевненим у собі, то краще з цією навичкою пропрацювати. Зараз є безліч можливостей як це можна зробити. Є неймовірна кількість тренінгів, які організовують ГО, Міжнародні фонди, а також більшість цих навчань є безоплатними. Також можна собі знайти спільноту однодумців, з якими можна обмінюватися досвідом. Перш за все такі заходи також про підтримку, а не тільки про навички чи знання. А також зручно навчатися на Prometheus чи навіть на вашому сайті для вчителів є курси. Якщо знаєте англійську мову, можна й на ютубі знайти потрібне навчання, на освітніх сайтах. Тут питання упевненості в собі, питання в амбіціях, і чи ти хочеш чогось більшого досягати? Якщо ти дійсно цього хочеш, то в тебе сумнівів не виникатиме. А можливості точно є у сучасному світі.