pixel
 
Яку роль зіграла Ліна Костенко у конкурсі #SuperUrok 2019
Розмова з переможцями та учасниками цьогорічного конкурсу в Ліцеї №51 ЛМР
"Найкраще нас прорекламувала Ліна Костенко на інстаграмі, тоді лайків під відео стало більше", — пригадують учні команди "Дикий Захід". Окрім переможців, у Ліцеї №51 ЛМР ми поспілкувалися з учителями ще двох команд, які взяли участь у конкурсі #SuperUrok 2019. Отож, змагалися три команди. Пройшла у фінал та перемогла — лише одна. Як відреагували учні інших класів? Учителі кажуть: вони втішилися, бо перемогли — наші!
Навідались до ліцею у травні. Розмова з учнями напередодні канікул зміксувалась жартами, планами на літо та враженнями від конкурсу. Починаємо з обговорення популяризації відеоуроків. "Ми просто знайомилися і писали до різних блогерів. Не усі, звичайно ж, відповідали. Але є багато профілів, які займаються підготовкою до ЗНО з української мови та літератури. Ми просили їх поширювати наше відео, тому що це — їхній контент. А найбільше нас прорекламувала Ліна Костенко. Якраз того дня, коли закінчилася реєстрація, у нас різко збільшилася кількість лайків після того, як про нас написала у профілі на інстаграмі Ліна Костенко", — радіють школярі.
Тему вибрали разом із учителькою: "Ця тема як найскладніша — була для нас таким собі викликом. Вона важка, ми її спочатку самі не розуміли. І завдяки цьому конкурсу #SuperUrok розібралися й іншим дітям цікаво пояснили".
Розповідають, що спочатку зібрали увесь матеріал, а тоді розділили між собою ролі для проведення уроку. Великою темою ділилися і по двоє презентували.
Згадують і про незвичні уроки, які у ліцеї проводять студенти з факультету акторського мистецтва університету ім. І. Франка: "Ми працюємо над вимовою, поставою, зосередженням уваги на різних точках. Це допомагає у мовленні, звичайно, але, загалом, це — елементи акторської майстерності. Для нас це є повноцінний урок, але не всі учні відвідують заняття".
— Кожен учитель хороший по-своєму. І насправді до кожного учителя можна знайти підхід.
— Тобто, вчитель може знайти до вас підхід і ви до вчителя?
— Так, бо коли дитина не може знайти спільної мови з учителем, це заважає їй краще розуміти і більше дізнаватися про цей предмет. Взагалі, особиста неприязнь, яка стоїть на шляху до вивчення предмета, — це лишнє.
— Команда "Дикий Захід"
Після запитання: "Які уроки, крім української мови, вам подобаються?" — купа вигуків: Фізкультура! Англійська! А мені біологія!
— Насправді, будь-який урок цікавий по-своєму.
— Мені математика подобається.
— Класно! Будеш програмістом?
— Ні! Я ще навіть не думав про це.
— А я планую вступати у Ветеринарну академію.
— А я займаюся музикою, граю на фортепіано і хочу цим займатися.
—Зрозуміло, фізкультура — наше все!
— Ні, чого ж? Я хочу бути актором!
— О, чудово, скільки там у вас переглядів відеоуроку вже? Старт є.
— Улюблений урок найбільше залежить від учительки, як вона пояснює інформацію.
— У нас добра, а у вас — зла вчителька, розумієте?
— У нас класна вчителька, просто ви її не слухаєте.
— Кожен вчитель хороший по-своєму. І насправді до кожного учителя можна знайти підхід.
— Тобто, вчитель може знайти до вас підхід і ви до вчителя?
— Так, бо коли дитина не може знайти спільної мови з учителем, це заважає їй краще розуміти і більше дізнаватися про цей предмет. Взагалі, особиста неприязнь, яка стоїть на шляху до вивчення предмета, — це лишнє.

Ось так, жартуючи, діти діляться своїми думками про шкільне життя, учнівську раду ліцею, розповідають, що люблять їздити на літо у Карпати, що мають різні хобі, але компанія у них дуже дружня і що останній тиждень перед канікулами — "найкрутіший і найкращий час у школі за весь рік".

— Як ви вважаєте, хто може стати успішним? — запитує Наталя на завершення.
— Кожен, хто докладе зусиль!
— Зараз ми можемо виглядати такими "шалтай-балтаями", а потім окріпнемо і вже будемо йти до своєї мети, коли більше себе зрозуміли. Зараз ще шкільні часи, можна побути вільнішими.
Продовжуємо спілкування з учителями ліцею, які працювали з учнівськими командами над створенням суперуроків.
Коли бачимо результати того, хто вже навчається, то не хочемо відставати. Це дуже мотивує вчителів.
— Учителька української мови Ілона Івахів
Учителька української мови Ілона Івахів розповідає про підготовку до конкурсу: "Добре, що діти не мали боязні камери або проблеми з тим: ой, я забув щось. Усе своїми слова розповідали. Один з учасників команди веде свій влог на ютубі. Загалом, зйомка уроку зайняла 4 години, минулого року — на годину менше. Було 68 дублів, 3,5 ГБ суцільного відео".
Пригадує, як минулоріч брала участь у змаганні #SuperUrok2018 з іншою командою: "Ми здали урок в останній день дедлайну. Здобули 5-те місце. Тоді було десь 60 команд. І я вважаю, що це був дуже хороший результат, ще й зважаючи на те, що відео було зняте на телефон, а не на професійну камеру. А цього року, вичитавши умови, я побачила, що це має бути 1 вчитель та обов'язково 5 учнів. І урок з предмету, який веде цей вчитель. Починала я не з вибору теми, а з вибору класу. Чому запропонувала участь саме учням 8-А? Вони займаються риторикою та акторським мистецтвом. Це додатковий урок. У нас є меценати, які його впровадили як тимчасовий проект".
Каже, що мотивувала учнів до участі гарними призами: "Я зайшла у клас. Запитала, хто хоче планшет? Всі зразу: Я! Я! Я! Домовились зробити кастинг, щоб відібрати людей, які своїми словами можуть пояснювати тему. Ми зібралися після уроків, я прослухала дітей. Потім уточнила, чи батьки дозволяють їм брати участь у конкурсі. Так ми зібрали цілу команду і відразу ж почали працювати!"
Ілона розпочала з організаційних питань: "Я створила групу у вайбері, там ми вже почали обговорювати робочі процеси, бо під час уроків у школі діти зайняті навчанням і у мене є поточна робота. Загалом, у нас було три зібрання. На першому ми вирішували, як назвати команду, потім я накидала кілька пропозицій у зошиті, а діти вже самі вибрали. На той момент вони ще цього не вивчали. Я їм скинула на опрацювання матеріал, на період з п'ятниці до понеділка. Зробила опитування і додатково пояснила, адже у процесі запам'ятовування, коли учень сам вивчає тему, він може щось пропустити або не зрозуміти, тому тут потрібна була ще додаткова допомога від мене".
Роботу над зйомкою команда "Дикий Захід" розпочала відразу, як діти розібралися у матеріалі: "Якраз тиждень перед цим я була на семінарі з розвитку креативності. Там дізналася про метод пошуку. Наприклад, розшукується така-то тема чи предмет вивчення. Коли я побачила ці наліпки та постери з бандитом, якого потрібно розшукати, це склалося у певну картинку для нашої теми. Діти послухали і видали ідею про Дикий Захід. У цьому напрямку й почали рухатися. Я стилізувала в цьому стилі презентацію. Разом з дівчатами ми придумували приклади для пояснення певних правил у цьому стилі", — пригадує Ілона.
Учителька зазначає, що у процесі підготовки відеоуроку відкрила для себе більше інформації про mozaBook: "У мене як вчителя була проблема з вибором інструментів, бо я не можу показати ніяку 3D-анімацію чи відео, яке би щось пояснювало про прикладку. Заглянула у бібліотеку і проаналізувала, що і як мені можна було б використати. Галерея — дуже вже банально, а от кубик — супер. Але там така штука вийшла. Я думала, що у ньому фіксовані набори, а потім побачила кнопку, яка дозволяє додавати свої елементи і думаю: "Клас! Ось цим я скористаюся!" Коли проходила Вебінар, то не бачила цієї функції, а тепер відкрила і втішилася — класно вийшло. Ми скористалися цим інструментом для створення власних прикладів. І процес пішов дуже швидко, зібрали все до купи і записали відеоурок".
За словами Ілони Івахів, половина вчителів ліцею пройшла Вебінар з mozaBook та mozaWeb. Вчителі самоорганізовуються для просування самоосвіти в школі: "З учителькою фізики Вікторією Пилипівною ми вирішили під час зимових канікул зробити невеличкий майстер-клас для різних груп учителів: словесників, математиків, учителів початкових класів. Для кожної групи зробили вибірки, які їм би було цікаво показувати на своїх предметах дітям".
Оскільки у ліцеї тільки дві інтерактивні панелі, учителі ведуть щоденник з користування обладнанням. "У нас є розклад на тиждень, де відзначені уроки вчителів, які завжди використовують панель на уроках. А ще є вікна, куди можна записатися, якщо вчитель має таку тему, де необхідна інтерактивна панель. Буває таке, що усі вільні уроки вже за місяць наперед забиті. Так вийшло, що й мені доводилося з учителями домовлятися, щоб знайти час на відеоурок для #SuperUrokу. Тобто на основі фіксованого розкладу ми ще робимо щотижневі зміни", — розповідає Ілона.
Про стимули до самоосвіти учителів зазначає: "Це двосторонній процес: адміністрація та директор мотивують нас навчатися. У школі проходять педагогічні читання, де ми дізнаємося цікавинки та новинки, випробовуємо щось по-новому. Наприклад, на загальному зібранні вчителі експериментують з якимось методом критичного мислення чи активізації класу.
Також є інший процес — коли бачимо результати того, хто вже навчається, то не хочемо відставати. Це дуже мотивує вчителів. Ми радимося. Можемо подивитися, як хтось проводить урок, але це все проходить у вільній атмосфері. Немає контролю, що адміністрація приходить і дивиться, як проводять уроки на інтерактивній панелі. Навпаки — це ваш простір — робіть, як вважаєте доцільним. Є довіра".
Мені здається, що діти все усвідомлюють. Про #SuperUrok сказали — це був такий цікавий досвід! А після зйомки відео зрозуміли, як важко вчителю працювати на уроках.
— Учителька математики Оксана Шатинська
Про свій відеоурок з 9 класом учителька математики Оксана Шатинська розповідає, що дітям було надзвичайно цікаво: "Вони дуже переживали, коли в них щось не виходило. Коли, знаючи все, не могли сформулювати думки і розповісти. Спочатку пробували говорити так, як вони розуміють, потім робили записи і опрацювали цей матеріал. Я бачила, що їм було страшно говорити на камеру. Дублів у нас було дуже багато. Відео записували з 10 ранку до 7 вечора. Це був перший день канікул. Раніше ніяк не виходило — у класі з панеллю постійно проводились уроки".
Тему вибирали разом: "Зібралися командою, сіли в колі і визначили, що можна подати на конкурс. Коли я запитала, що буде важче показати? Зрозуміло, що для дітей важче йде геометрія, інколи вони її навіть бояться. І ми взялися за те, щоб побороти ці страхи", — пригадує Оксана.
Назву команди "SOS (Speсial original students)" учні придумали самі. Свою місію вони визначили, як надання першої математичної допомоги. "Оскільки їм ще здавати ДПА, вони вирішили не тільки самостійно підготуватися, а ще й допомогти зрозуміти матеріал іншим дітям", — поділилась вчителька.
Про враження учнів від конкурсу та реакцію на те, що вони не перемогли говорить: "Мені здається, що діти все усвідомлюють. Про #SuperUrok сказали — це був такий цікавий досвід! А після зйомки відео зрозуміли, як важко вчителю працювати на уроках. Вони мають уже заготовлені уроки, задачі власної розробки. Діти самі розподіляли, що хто говорить. І казали, що й не думали, як важко розповісти те, що вже сам знаєш. Хтось навіть сказав: "Все, я точно вчителем не буду! Бо це велике навантаження", — зауважує Оксана.
Вона часто ділиться з рідними цікавими історіями з шкільних буднів. "Чоловік дивується, якщо я не принесу якусь цікаву історію зі школи. Що сьогодні нічого не придумали?" — усміхається Оксана спочатку лиш кутиками очей, повторюючи вираз обличчя свого чоловіка, і далі переходить до своїх спостережень про учнів. Зовнішньо — всі різні, але я вже розумію, до якого типу за характером і поведінкою відноситься дитина. Часом таки бувають дуже типові ситуації. І якщо я вже бачу, що учень збирається зробити щось, відразу кажу: "Не здумай так і так зробити." А діти мені: "Звідки ви знаєте?" Хоча, звичайно ж, усі діти — різні, навіть якщо вони у схожій за характером групі", — підсумовує вчителька.
Урок з інтерактивною панеллю проходить динамічніше.. Однозначно, що за цим майбутнє. Тим більше, сучасні діти зовсім інші, ніж попередні покоління — нам за ними потрібно встигати.
— Учителька української мови та літератури Ірина Синявська
А вчителька української мови та літератури Ірина Синявська розповідає про досвід команди "На крилах пісні і надії". "Після вивчення творчості Ліни Костенко ми захопилися цією темою, а для відеоуроку — поєднали з фізикою. Ідея додати кульки було спонтанною. Діти обговорювали різні думки. З розписанням задачі нам допомогла вчителька фізики. В команду зібралися найактивніші учні. Вони хотіли щось змінювати. І діти відразу спрацювалися", — пригадує Ірина.
Каже, що на своїх уроках користується програмою mozaBook при кожній нагоді. "Звичайно, що урок з інтерактивною панеллю проходить динамічніше. Це завжди цікаве заняття, насичене. А школярі хочуть побачити щось нове і створювати. Однозначно, що за цим майбутнє. Тим більше, сучасні діти зовсім інші, ніж попередні покоління — нам за ними потрібно встигати. І власне на уроках з інтерактивними панелями та mozaBook дуже зручно подати набагато більше інформації у форматі інтерактиву. А це дуже цікаво!"
Популярну модель хорошого уроку Ірина бачить у такому форматі: "Спочатку випереджаючі завдання. Потім опрацювання їх на уроці. На першому плані повинно бути критичне мислення, і на уроках мови та літератури ми так робимо обов'язково. Для мене важливо поєднати елементи уроку так, щоб зацікавити кожного учня", — наголошує Ірина.
Говорить, що її учні задоволені участю в конкурсі. "Вони були задоволені в тому плані, що переможці — це все одно наші. Бо це ж наша спільна командна робота. Не зважаючи на те, що було 3 команди, усі діти працювали зацікавлено. Вони так змагалися за лайки, що усім можна було поставити найкращі бали", — усміхається Ірина.
Нагородження переможців конкурсу #SuperUrok відбудеться 21 червня о 11:30 на Фестивалі освіти "Вчителі майбутнього" на території !FESTrepublic. Запрошуємо фіналістів конкурсу та учасників Фестивалю на наш захід!

Пропонуємо підбірку матеріалів з історії нашого конкурсу #SuperUrok:
Сторінка конкурсу #SuperUrok2018
Конкурс #SuperUrok2018! Як це було...
Навчання вчителів-переможців конкурсу #SuperUrok в Угорщині
Відгуки учасників #SuperUrok2018
#SuperUrok2019: 42 відеоуроки
#SuperUrok2019: Вітаємо переможців!Сторінка конкурсу #SuperUrok2019
ПІДПИСУЙСЯ НА НОВИНИ