Що таке STEAM і з чим його "їдять" в Україні?


Підсумки майстерок EdPro на основі запитань освітян.

Назва напросилася не тільки зі смачних проєктів на тему харчування, які нам надсилали учасники конкурсу #SuperUrok2021. А навіть більше із запитань від педагогів: який проєкт підійде на конкурс, бо що таке STEAM знаємо, але як це зробити? Тож наша команда дослідників STEAM-напрямку та експериментаторів зі шкільними конкурсами вирушила в подорож просторами української освіти. Говоримо про питання, на які шукають відповіді вчителі.

То про що ж йдеться?Визначення та відмінності

акронім слів: (англ.)STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics — природничі науки, технологія, інжиніринг, математикаSTEAM = Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics — природничі науки, технологія, інжиніринг, мистецтво, математикаSTREAM = Science, Technology, Reading+WRiting Engineering, Arts, and Mathematics — природничі науки, технологія, читання + письмо, інжиніринг, мистецтво, математика
Як бачимо, природничо-математична освіта (STEM) збагачена мистецтвом — це уже STEAM, а з включенням ключових компонентів читання та письма — STREAM. Однозначно, що вивчення теми комплексно, це запорука не тільки розвитку критичного мислення та засвоєння базових навичок і методів наукового дослідження, а й закріплення у дітей природного інтересу до дослідження світу. Як же тепер учителям перебудовувати звичну форму проведення уроків? У деяких освітніх закладах ініціативні учителі з різних предметів уже активно співпрацюють. Варто долучатися до центрів з підвищення кваліфікації, наприклад у «STEM-школі» та відвідувати тематичні події і майстерки.

Нормативна база

Розпорядження про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) від 5 серпня 2020 р. №960-рЗ нового: важливим є залучення фахівців високотехнологічних галузей до освітнього процесу.З необхідного:модернізація навчально-методичної та матеріально-технічної бази профільних навчальних кабінетів та STEM-лабораторій;впровадження у навчальний процес проєктної діяльності, цифрових технологій, проблемного навчання.
Розпорядження про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року від 13 січня 2021 р. №131-рТут розписано поетапне впровадження в дію положень загальної концепції.
Лист ІМЗО від 19.08.2020 № 22.1/10-1646 “Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2020/2021 навчальному році”
Відділ STEM-освіти ІМЗО готує щороку методичні рекомендації. Тут зібрані всі нормативні документи, положення, заходи та ініціативи щодо STEM і для вчителів, і для учнів. Можна долучитися у Фейсбуці до майже 17-тисячної спільноти.

Які питання турбують освітян?

Фінансування
Є державні цільові програми, у 2020-му вони були. Але важливо проаналізувати, яке обладнання уже є в школі. Вікторія Косик радить переглянути нормативні документи (типовий перелік засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій), що має бути в класах, і сформувати для себе чітке бачення, яке обладнання необхідне саме у вашому закладі.Ольга Доскочинська радить подавати свої ідеї на платформи Спільнокоштів, робити колаборації з IT-компаніями, наприклад, з компанією EdPro, заручатися підтримкою місцевих лідерів та брати участь у конкурсах в Україні та на міжнародних змаганнях як “STEM Discovery Week” і “STEM Ahead Competition”. В рідній Україні проходить конкурс #SuperUrok2021 #STEAM.
Засоби та інструменти
STEM-лабораторії — це не тільки обладнання, а насамперед можливість формування певних сучасних компетентностей у дітей. Можливо, для багатьох шкіл тут найкращим варіантом буде якраз віртуальний STEM-центр Малої академії наук України.
Тут надають дистанційну й очну фахову методичну і технологічну допомогу в організації STEM-навчання учнівської молоді України. Спеціалізується STEM-лабораторія МАНЛаб на здійсненні досліджень у галузі природничих дисциплін: фізика, хімія, біологія, географія, астрономія, екологія, мінералогія. Теми, посилання на літературу, консультації — у вільному доступі.

Illustration

Також навчання для STEM-педагогів можна пройти на сайті Інституту модернізації змісту освіти. Тут доступні такі ресурси для освітян:Глосарій термінів STEMАнотований каталог “STEM-освіта: проблеми та перспективи”Каталог інтернет-ресурсів з питань STEM-освітиМетодичні рекомендаціїЗбірник матеріалів STEM-тижня за 2020-й рік з ідеями та описами готових проєктів. Як і для чого ж відбувається системне введення STEM-освіти з дошкільних та початкових шкіл можна послухати у відеомайстерці від EdPro "Довгий хвіст" STEAM-майстерки (доповідь Олени Патрикєєвої).Інтерв’ю з Ольгою Доскочинською про STEM-уроки й проєкти та засоби для їхньої реалізації.

Як долучитися до міжнародної спільноти STEM?

Можна подавати свої проєкти на розгляд спільноти з наукової освіти в Європі Scientix.http://www.scientix.eu/events/campaigns/sdc21http://www.scientix.eu/news/news-all/news-detail?articleId=1001006Та відзначити свою школу на карті світової STEM-cпільноти
Також поділимося контактами з учителями — амбасадорами міжнародних STEM-організацій: Ольга Доскочинська, Ганна ДудічДиректорка у Центрі освітнього консультування Вікторія Косик також експертно володіє темою і зможе проконсультувати при необхідності.

Illustration

Робота з дітьми

Уже зараз учні можуть обирати навчання у тих учителів, у кого цікаві уроки. Як зазначила Вікторія Косик, принципи проєктної роботи: постановка проблеми, планування, пошук інформації, продукт, його презентація та портфоліо. Показником успішності проєкту є те, чого саме навчилися діти під час його реалізації. Важливо змінювати підходи у навчанні, пропонуючи учням більше проявлятися, брати на себе ініціативу у виборі тематики, дослідженні та її презентації колегам.
Ольга Доскочинська рекомендує ротаційну модель змішаного навчання, яка дозволяє максимально різнопланово залучити дітей до досліджень на уроках.

STEM, STEAM з EdPro

На прохання учителів наша команда разом з експертами провели дві майстерки про практичні STEAM-кейси з інструментами EdPro. Дякуємо за довіру та високу оцінку нашій передвеликодній майстерці — майже 90% з 834-х опитаних поставили максимальний бал за проведення події.Переглянути у записі:Майстерка "STEAM-проєктування з освітніми рішеннями EdPro"(31 березня)"Довгий хвіст" STEAM-майстерки (29 квітня)Ми поділилися інформацією, як у STEM-напрямку можна користуватися набором з фізики EdPro Amperia, 3D-принтером Snapmaker та чим саме корисні методичні посібники у mozaBook, Lab Camera та інші інструменти.

Illustration

STEAM-освіта набирає обертів, учителів навчаються разом з учнями, найбільші ентузіасти створюють свої оази проєктного навчання разом зі спільниками та прихильниками науки. Опрацьовуючи конкурсні роботи на конкурс #SuperUrok2021, вкотре захоплюємося учнями та їхніми вчителями — різні підходи, технічні можливості, умови, а кожен проєкт цікаво дивитися і чути відгуки та висновки дітей, які уже спонукають розв'язувати питання здорового способу життя, екології навколишнього середовища, наукових відкриттів, винаходів.
Живемо у цікавий динамічний час, нумо разом STEMити й STEAMити?