Дякуємо за підписку!
Ми надішлемо вам оновлення сайту листом
Підсумки майстерок EdPro на основі запитань освітян.
Назва напросилася не тільки зі смачних проєктів на тему харчування, які нам надсилали учасники конкурсу #SuperUrok2021. А навіть більше із запитань від педагогів: який проєкт підійде на конкурс, бо що таке STEAM знаємо, але як це зробити? Тож наша команда дослідників STEAM-напрямку та експериментаторів зі шкільними конкурсами вирушила в подорож просторами української освіти. Говоримо про питання, на які шукають відповіді вчителі.
То про що ж йдеться?Визначення та відмінності
Акронім слів: (англ.)STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics — природничі науки, технологія, інжиніринг, математикаSTEAM = Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics — природничі науки, технологія, інжиніринг, мистецтво, математикаSTREAM = Science, Technology, Reading+WRiting Engineering, Arts, and Mathematics — природничі науки, технологія, читання + письмо, інжиніринг, мистецтво, математика
Як бачимо, природничо-математична освіта (STEM) збагачена мистецтвом — це уже STEAM, а з включенням ключових компонентів читання та письма — STREAM. Однозначно, що вивчення теми комплексно, це запорука не тільки розвитку критичного мислення та засвоєння базових навичок і методів наукового дослідження, а й закріплення у дітей природного інтересу до дослідження світу. Як же тепер учителям перебудовувати звичну форму проведення уроків? У деяких освітніх закладах ініціативні учителі з різних предметів уже активно співпрацюють. Варто долучатися до центрів з підвищення кваліфікації, наприклад у «STEM-школі» та відвідувати тематичні події і майстерки.
Нормативна база
Розпорядження про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) від 5 серпня 2020 р. №960-рЗ нового: важливим є залучення фахівців високотехнологічних галузей до освітнього процесу.З необхідного:модернізація навчально-методичної та матеріально-технічної бази профільних навчальних кабінетів та STEM-лабораторій;впровадження у навчальний процес проєктної діяльності, цифрових технологій, проблемного навчання.
Розпорядження про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року від 13 січня 2021 р. №131-рТут розписано поетапне впровадження в дію положень загальної концепції.
Лист ІМЗО від 19.08.2020 № 22.1/10-1646 “Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2020/2021 навчальному році”
Відділ STEM-освіти ІМЗО готує щороку методичні рекомендації. Тут зібрані всі нормативні документи, положення, заходи та ініціативи щодо STEM і для вчителів, і для учнів. Можна долучитися у Фейсбуці до майже 17-тисячної спільноти.
Які питання турбують освітян?
Фінансування
Є державні цільові програми, у 2020-му вони були. Але важливо проаналізувати, яке обладнання уже є в школі. Вікторія Косик радить переглянути нормативні документи (типовий перелік засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій), що має бути в класах, і сформувати для себе чітке бачення, яке обладнання необхідне саме у вашому закладі.Ольга Доскочинська радить подавати свої ідеї на платформи Спільнокоштів, робити колаборації з IT-компаніями, наприклад, з компанією EdPro, заручатися підтримкою місцевих лідерів та брати участь у конкурсах в Україні та на міжнародних змаганнях як “STEM Discovery Week” і “STEM Ahead Competition”. В рідній Україні проходить конкурс #SuperUrok2021 #STEAM.
Засоби та інструменти
STEM-лабораторії — це не тільки обладнання, а насамперед можливість формування певних сучасних компетентностей у дітей. Можливо, для багатьох шкіл тут найкращим варіантом буде якраз віртуальний STEM-центр Малої академії наук України.
Тут надають дистанційну й очну фахову методичну і технологічну допомогу в організації STEM-навчання учнівської молоді України. Спеціалізується STEM-лабораторія МАНЛаб на здійсненні досліджень у галузі природничих дисциплін: фізика, хімія, біологія, географія, астрономія, екологія, мінералогія. Теми, посилання на літературу, консультації — у вільному доступі.
Також навчання для STEM-педагогів можна пройти на сайті Інституту модернізації змісту освіти. Тут доступні такі ресурси для освітян:Глосарій термінів STEMАнотований каталог “STEM-освіта: проблеми та перспективи”Каталог інтернет-ресурсів з питань STEM-освітиМетодичні рекомендаціїЗбірник матеріалів STEM-тижня за 2020-й рік з ідеями та описами готових проєктів. Як і для чого ж відбувається системне введення STEM-освіти з дошкільних та початкових шкіл можна послухати у відеомайстерці від EdPro "Довгий хвіст" STEAM-майстерки (доповідь Олени Патрикєєвої).Інтерв’ю з Ольгою Доскочинською про STEM-уроки й проєкти та засоби для їхньої реалізації.
Як долучитися до міжнародної спільноти STEM?
Можна подавати свої проєкти на розгляд спільноти з наукової освіти в Європі Scientix.http://www.scientix.eu/events/campaigns/sdc21http://www.scientix.eu/news/news-all/news-detail?articleId=1001006Та відзначити свою школу на карті світової STEM-cпільноти
Також поділимося контактами з учителями — амбасадорами міжнародних STEM-організацій: Ольга Доскочинська, Ганна Дудіч. Директорка у Центрі освітнього консультування Вікторія Косик також експертно володіє темою і зможе проконсультувати при необхідності.
Робота з дітьми
Уже зараз учні можуть обирати навчання у тих учителів, у кого цікаві уроки. Як зазначила Вікторія Косик, принципи проєктної роботи: постановка проблеми, планування, пошук інформації, продукт, його презентація та портфоліо. Показником успішності проєкту є те, чого саме навчилися діти під час його реалізації. Важливо змінювати підходи у навчанні, пропонуючи учням більше проявлятися, брати на себе ініціативу у виборі тематики, дослідженні та її презентації колегам.
Ольга Доскочинська рекомендує ротаційну модель змішаного навчання, яка дозволяє максимально різнопланово залучити дітей до досліджень на уроках.
STEM, STEAM з EdPro
На прохання учителів наша команда разом з експертами провели дві майстерки про практичні STEAM-кейси з інструментами EdPro. Дякуємо за довіру та високу оцінку нашій передвеликодній майстерці — майже 90% з 834-х опитаних поставили максимальний бал за проведення події.Переглянути у записі:Майстерка "STEAM-проєктування з освітніми рішеннями EdPro"(31 березня)"Довгий хвіст" STEAM-майстерки (29 квітня)Ми поділилися інформацією, як у STEM-напрямку можна користуватися набором з фізики EdPro Amperia, 3D-принтером Snapmaker та чим саме корисні методичні посібники у mozaBook, Lab Camera та інші інструменти.
STEAM-освіта набирає обертів, учителів навчаються разом з учнями, найбільші ентузіасти створюють свої оази проєктного навчання разом зі спільниками та прихильниками науки. Опрацьовуючи конкурсні роботи на конкурс #SuperUrok2021, вкотре захоплюємося учнями та їхніми вчителями — різні підходи, технічні можливості, умови, а кожен проєкт цікаво дивитися і чути відгуки та висновки дітей, які уже спонукають розв'язувати питання здорового способу життя, екології навколишнього середовища, наукових відкриттів, винаходів.
Живемо у цікавий динамічний час, нумо разом STEMити й STEAMити?