Те, що робиш щодня — у класі, школі, громаді — справді має значення і може резонувати.Друга розмова з фіналістами Global Teacher Prize Ukraine 2025

Розповіді фіналістів Global Teacher Prize Ukraine 2025 про участь в премії та важливе для кожного вчителя в Україні.





 

Продовжуємо публікацію розмов з фіналістами Global Teacher Prize Ukraine 2025. Сьогодні нашими гостями є учитель хімії Юрій Пахомов, учителька історії, директорка ліцею, співавторка підручників та МНП, аспірантка Наталія Власова, вчитель інформатики та образотворчого мистецтва Констянтин Кравчук. І розпитуємо про досвід від участі у Премії, виклики сьогодення та опори, надихайки й звісно професійні секрети для самовдосконалення й створення незабутніх уроків.

Премія Global Teacher Prize Ukraine у вашому житті. Як це було для вас і що ви зберегли для себе з цього досвіду?

Для мене це було водночас неочікувано й логічно — своєрідна «вишенька на торті». Я не один рік подавався на премію і довго не міг визначитися, з яким меседжем хочу вийти. Лише коли усвідомив, що можу поділитися власним баченням світу, усе склалося. Цей досвід залишив по собі неймовірні знайомства, особливу атмосферу й відчуття, що те, що робиш щодня — у класі, школі, громаді — справді має значення і може резонувати.
Які ваші улюблені сайти для самоосвіти та методичної роботи?Є безліч ресурсів, які допомагають урізноманітнювати уроки. Це й платформи громадських організацій, зокрема «Освіторія», і навчальні сервіси, як-от LearningApps, Wordwall, Mozabook тощо. Кожен із них дає змогу зробити урок особливим, підсвітити головний акцент теми. Для мене важливо постійно змінювати види активностей, щоб діти йшли на урок із цікавістю та відчуттям сюрпризу — що ж сьогодні нового? Адже саме це пробуджує допитливість і розвиває навички.
Який був ваш улюблений предмет у школі? Чи хотіли б ви мати mozaBook у дитинстві?Юрій Пахомов: Не дивно, що — хімія. Хоча я завжди любив усі природничі науки, вирішальним стала постать учителя. Саме моя вчителька з хімії надихнула мене: вона вміла перетворювати уроки на захопливі експерименти, навіть якщо це була просто крейда й дошка. Хотілося б, щоб тоді, як я був учнем, ми теж мали змогу бачити такі процеси в сучасних ілюстраціях і моделях. Тепер цю можливість дають цифрові інструменти, зокрема Mozabook, який справді робить навчання більш наочним і цікавим.

фіналіст Global Teacher Prize Ukraine 2025, блог EdPro, Юрій Пахомов Учитель хімії, фіналіст Global Teacher Prize Ukraine 2025

Юрій ПахомовУчитель хімії, фіналіст Global Teacher Prize Ukraine 2025 

Юрій Пахомов Учитель хімії, фіналіст Global Teacher Prize Ukraine 2025
Наталія Власова Учителька історії, директорка ліцею, співавторка підручників та МНП, аспірантка, фіналістка Global Teacher Prize Ukraine 2025

Наталія ВласоваУчителька історії, директорка ліцею, співавторка підручників та МНП, аспірантка, фіналістка Global Teacher Prize Ukraine 2025 

Ця премія за роки моєї участі стала певною мірою частиною мого життя. Я рефлексувала, коли заповнювала форму на участь та усвідомлювала свої сильні й слабкі сторони. Це можливість вчитися і зростати. Окрім того, це можливість подивитися на свою роботу очима інших, познайомитися з неймовірними людьми, стати частиною освітянської спільноти нового рівня. Саме Global Teacher Prize Ukraine показала, наскільки глибокий слід може залишати вчитель у житті людини. Адже Премія — це долі, це історії, це унікальні люди, які живуть педагогікою. Участь в Премії для мене — про цінності та місію вчителя. І велика честь, що моя історія виявилася гідною "світитися" серед десятки кращих, я цим неймовірно тішуся. А ще більш цінним для мене стало, що мене номінували. Це означає, що моя робота помітна батькам, учням і колегам. Що вони довірили мені цю місію — говорити на всю країну про важливість вчителя. Global Teacher Prize Ukraine залишила у мені вдячність, впевненість і віру в те, що моя мрія про щасливого та успішного вчителя — це реальність нашого сьогодення. 

Global Teacher Prize Ukraine 2025, блог EdPro

Global Teacher Prize Ukraine — це не про нагороди, це справжня подорож, яка змінила моє бачення і відчуття професії. Усе почалося з анкети, відбору, завдань та асесмент-центру, де я відчув та зрозумів, що я не один. По всій Україні є сотні педагогів, які горять так само, діють попри виклики й не чекають ідеальних умов.
Найемоційнішим моментом Премії, під час асесмент-центру, став перегляд документальної стрічки «Стрічка часу» (реж. Катерина Горностай). Я не стримував сліз, бачачи, як вчителі та учні на прифронтових і деокупованих територіях продовжують навчатися в надскладних умовах. Це водночас розривало серце й наповнювало гордістю за незламність української освіти.

Констянтин Кравчук Учитель інформатики та образотворчого мистецтва, фіналіст Global Teacher Prize Ukraine 2025, фіналіст Global Teacher Prize Ukraine 2025, блог EdPro

Констянтин КравчукУчитель інформатики та образотворчого мистецтва, фіналіст Global Teacher Prize Ukraine 2025 

Досвід Премії подарував мені три ключові речі:● Спільноту. Мої колеги-фіналісти стали майже родиною. Ми підтримуємо одне одного, ділимося ідеями й разом шукаємо нові рішення.● Відповідальність. Премія показала, що моя робота має значення. Це не лише визнання, а й зобов’язання працювати ще наполегливіше, щоб виправдати довіру.● Мрію. GTPU — це не фініш, а старт. Це «ракета-носій», яка дає дозвіл мріяти масштабніше, діяти сміливіше й ініціювати зміни.Ця премія навчила мене, що освіта в Україні — це не про виживання, а про силу, яка здатна впливати.

Констянтин Кравчук Учитель інформатики та образотворчого мистецтва, фіналіст Global Teacher Prize Ukraine 2025, блог Едпро, блог EdPro, Global Teacher Prize Ukraine 2025

Які ваші улюблені сайти для самоосвіти та методичної роботи?Наталія Власова: Самоосвіта для мене — це постійне навчання протягом життя. І це не тільки про декілька вищих освіт та заняття наукою. Це і різноманітні сайти, цікаві семінари та вебінари, участь в освітніх проєктах. Є загальновідомі платформи, які дозволяють безкоштовно проходити навчання у різних напрямках — EdEra, Prometheus, Coursera, FutureLear та інші. Але найчастіше я користуюся ресурсом UNESCO Teachers’ Portal та Prometheus. Також проходжу курси на Coursera, беру участь в подіях і заходах від ГО Освіторія та EdCamp. Для мене це найбільш доступні та якісні сайти для неформальної освіти.У роботі з дітьми я не маю улюбленої методики. Вважаю, що кожен урок — унікальний та не може повторюватись. Так само як кожен клас — це нові можливості для творчості та навчання. Проте з усіма дітьми добре працюють проєктні роботи, використання різноманітних цифрових інструментів, дебати, ігрові методики. Якщо на уроці не нудно і цікаво, діти будуть вчитися із задоволенням, тому часто використовую поєднання історії зі STEM, комікси та меми, штучний інтелект.
Констянтин Кравчук: Для самоосвіти я використовую Cases.media, Telegraf.design, EdEra та курси «Освіторії». Вони допомагають тримати руку на пульсі сучасних освітніх трендів. У роботі з учнями застосовую Krea AI, Recraft, Leonardo AI, які дозволяють дітям миттєво втілювати ідеї в життя, та Kahoot і Google Arts & Culture для інтерактивного навчання. Технології для мене — це не просто інструменти, а магніт, який притягує учнів до знань через «вау-ефект».

Який був ваш улюблений предмет у школі? Чи хотіли б ви мати mozaBook у дитинстві?Наталія Власова: Не дивно, що улюбленим предметом в школі була історія. І тут головну роль зіграв саме вчитель. Для мене історик асоціювався з людиною, яка знає все:)) А ще мені подобалося мислити. Вивчаючи історію, було можливо: зіставляти, пояснювати, розуміти, аналізувати, усвідомлювати та передбачувати. Я б із задоволенням хотіла навчатися в дитинстві з програмою mozaBook. Це саме той інструмент, який робить уроки по-справжньому візуальними, інтерактивними та захопливими. Завдяки 3D-моделям, анімаціям, відео та тестам учні не просто слухають, а досліджують і взаємодіють із матеріалом. Я використовую mozaBook давно і для дітей це мотивація і зацікавленість. Уроки стають яскравими, сучасними, по-справжньому цифровізованими. Також можливість створювати урок просто на платформі значно полегшує підготовку та дає унікальні можливості вчителю використовувати всю величезну базу mozaBook.
Констянтин Кравчук: У школі я обожнював всесвітню історію, особливо Давній Єгипет. Мене зачаровували піраміди, мистецтво, таємниці гробниць — я міг годинами гортати енциклопедії, уявляючи себе дослідником. Якби тоді був mozaBook, я б, напевно, не відривався від екрана. Ця платформа — справжня машина часу для дітей і спосіб для вчителя спілкуватися з учнями їхньою мовою.

Які найбільші виклики стоять перед учителями в Україні сьогодні?Юрій Пахомов: Викликів багато — від утримання уваги учнів до розвитку критичного й аналітичного мислення. Для себе я бачу ключовим завданням зниження рівня стресу, розвиток комунікативних навичок і підтримку учнів у пошуках себе. Адже нинішні семикласники — це покоління, яке починало навчання під час локдауну, а потім пережило війну. Їм потрібно повернути впевненість, уміння висловлювати власну думку, експериментувати, відкривати нове. І тут дуже важлива підтримка колег і однодумців.
Наталія Власова: Мабуть, найбільша проблема сьогодні — в умовах війни та стресу вміти залишатися для дитини точкою опори. Вчитель має не просто розвиватися, навчати, надихати дитину, але й знаходити в собі сили для підтримки та розуміння кожного учня. Важливо не втратити сенс у щоденній праці та бути стресостійким. Як раз Global Teacher Prize Ukraine дає натхнення і віру у важливість праці вчителя. Коли ти розумієш, що твоя робота важлива, що те, що ти робиш кожного дня в класі — це про місію, про майбутнє, про дитину. 
Констянтин Кравчук: Найгостріший виклик — нерівність у доступі до якісної освіти. Одні діти вчаться у сучасних класах із Wi-Fi, інші, умовно, — з аркушем паперу замість комп’ютера. Ще одна проблема — страх частини вчителів перед технологіями, що обмежує учнів у сучасному навчанні. Я долаю це через майстер-класи, де показую, як штучний інтелект, графічні редактори чи вебсервіси стають союзниками навіть у звичайному класі. Мій підхід такий — якщо система гальмує, бери ініціативу і прокладай шлях для інших.

Що для вас є опорою в особистому та професійному житті?Юрій Пахомов: Насамперед — сім’я, друзі, колеги, люди, з якими комфортно навіть просто помовчати. Люблю куховарити — це мій спосіб відпочинку й відновлення. А натхнення черпаю в навчанні, тренінгах, нових відкриттях. Адже все, чому я навчаюся, стає тим, що можу передати іншим. Самоосвіта педагога, на мою думку, — це одне з ключових завдань, яке варто постійно підтримувати й розвивати.
Наталія Власова: Моя найбільша опора — люди. Родина, колеги, батьки, учні — ті, хто нагадують, заради чого я щодня заходжу в класну кімнату. Вони підтримують, надихають і повертають віру навіть у найважчі дні.Сили я черпаю в спілкуванні з дітьми — у їхній щирості, гуморі, в їхньому бажанні вчитися й змінювати світ. В спільних подорожах, які стали вже традиційними та дарують нам спогади, які неможливо забути. Коли ти розумієш, що твої уроки просто комусь дали сили мріяти сміливіше, — це найбільша цінність праці вчителя. А коли учні досягають цілей та здійснюють навіть маленькі мрії — життя вчителя наповнюється сенсами й змістом.
Констянтин Кравчук: Моя сім’я — це моя фортеця. Підтримка й присутність рідних дають спокій і нагадують, що я не лише вчитель, а й людина, яка потребує тепла. А ще — музика. Мій ритуал: навушники, прогулянка містом, книгарня чи просто «намотування кіл». У цьому русі думки впорядковуються, а світ, попри всі складнощі, знову здається керованим.

Про враження нашої команди від цьогорічної та тогорічної церемонії нагородження фіналістів Премії та інтерв'ю учителів читайте на блозі EdPro:Компанія EdPro привітала фіналістів та переможців Global Teacher Prize Ukraine 2025Перша розмова з фіналістами Global Teacher Prize Ukraine 2025Компанія EdPro привітала фіналістів та переможців Global Teacher Prize Ukraine 2024Леся Павлюк: “Школа насамперед для тих людей, які за покликом серця сюди прийшли”Перша розмова з фіналістами Global Teacher Prize Ukraine 2024Друга розмова з фіналістами Global Teacher Prize Ukraine 2024Третя розмова з фіналістами Global Teacher Prize Ukraine 2024