Дякуємо за підписку!
Ми надішлемо вам оновлення сайту листом
Мета: ознайомитися із популярним джерелом електричного струму — гальванічним елементом.
ПІДГОТОВКА ДО ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
1.
Підготуйте необхідне для виконання експериментів обладнання та переконайтеся у його справності .Інформацію про комплектацію набору EdPro Amperia та інструкцію з його використання можна знайти за посиланням https://amperia.edpro.ua/instruction.
Зверніть увагу!Для проведення базового експерименту буде потрібна харчова лимонна кислота, а для проведення додаткового експерименту — оцтова кислота. Ці кислоти НЕ ВХОДЯТЬ до складу набору EdPro Amperia! Так само як і секундомір.Доцільність проведення додаткових експериментів визначається вчителем.
2.
Роздрукуйте роздаткові матеріали для учнів відповідно до кількості робочих груп. Набір EdPro Amperia призначений для роботи групи з 4-х учнів.Роздаткові матеріали з лабораторної роботи можна завантажити, натиснувши на кнопку "МАТЕРІАЛИ ДЛЯ УЧНІВ".
3.
Підготувати додаткові матеріал для проведення експерименту (не входять в набір EdPro Amperia).Можна скористатися лимонною кислотою, що використовується в кулінарії.Для однієї електрохімічної комірки потрібно 50−75 г лимонної кислоти в порошку, розведеної у 100−150 мл води.Бажано використовувати дистильовану або кип’ячену воду.Для проведення додаткових експериментів потрібна оцтова кислота. У якості оцтової кислоти можна використовувати звичайний харчовий оцет.
4.
Перед початком практичної роботи нагадайте учням основні поняття та закони до цієї теми, а також ознайомте їх з технікою безпеки.
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ТА ЗАКОНИ
Гальванічний елемент
Популярним портативним джерелом електричного струму є гальванічний елемент.Це пара електродів, занурених в електроліт.Батарея, зокрема звичні побутові батарейки, це послідовно або паралельно з'єднані гальванічні елементи.
Принцип дії гальванічного елемента
Частина атомів металів переходить в кислоту у вигляді йонів, при цьому електроди теж заряджаються. Для різних металів цей заряд буде різним. Якщо електричне коло замкнене, електрони протікають з одного електрода до іншого — вирівнюють електричні потенціали. Це провокує подальше розчинення іонів металів у кислоті — знову заряджаючи електроди та підтримуючи перетікання "зайвих" електронів з одного електрода на інший — в колі тече електричний струм.Джерело електричного струму використовує неелектричні явища — сторонні сили, в цьому випадку — хімічні, щоб постійно створювати надлишок електронів на одному електроді, який називають від’ємним або катодом, та недостачу на іншому, який називають позитивним або анодом.Напруга гальванічного елемента визначається електрохімічними потенціалами використаних електродів, температурою та концентрацією йонів у розчині.
Наприклад, напруга пари Cu-Zn буде рівною або меншою за +0.34 - (-0.76) = 1.10В.
Акумулятори
Так називають різновид батарей, у яких електрохімічні процеси оборотні — якщо через них пропускати струм, то їхній хімічний склад відновлюється.Акумулятор накопичує енергію при пропусканні струму від іншого джерела і може її віддавати.Сучасні акумулятори витримують сотні та тисячі циклів зарядки-розрядки.Спроба зарядити пошкоджений акумулятор, звичайну батарейку чи просто заряджати акумулятор струмом, більшим ніж той, на який він розрахований, може призвести до вибуху чи пожежі! Ніколи так не робіть.
Характеристики акумуляторів та батарей
- Напруга без навантаження.Напруга на виводах, коли до батареї нічого не під'єднано.При під'єднанні навантаження напруга падатиме.- Ємність.Час, протягом якого батарея здатна віддавати якийсь струм. Вимірюється в Ампер-годинах.- Номінальний струм розряду.Ємність вказується для розрядки номінальним струмом.За вищих струмів буде меншою.
Чим більший об’єм хімічних реагентів, тим більше енергії гальванічний елемент може віддати, але результат значно залежить від його конструкції.Чим нижча температура (йдеться про звичні в побуті межі температури), тим менше енергії може віддати батарея і навпаки.Літій-іонний акумулятор, що використовується в телефонах та інших портативних пристроях, може вибухнути, якщо його заряджати, коли він надміру розрядився. Тому ці пристрої обладнані спеціальними захисними електричними схемами, які вимикають телефон чи планшет ще до повної розрядки і не дають заряджати акумулятори з критично низьким зарядом.Акумулятори більшості конструкцій не люблять повного розряду!
ХІД РОБОТИ З НАБОРОМ AMPERIA
1.
Розчиняємо лимонну кислоту у воді й переливаємо розчин в електрохімічну комірку.
2.
Поміщаємо у комірку мідний та цинковий електроди.
3.
Складаємо коло за схемою.
4.
Проводимо вимірювання за умови, що електроди розташовані далеко один від одного.
5.
Проводимо вимірювання за умови, що електроди розташовані близько один до одного.
Зверніть увагу!Приклади зібраних електричних кіл з використанням компонентів EdPro Amperia та показники на приладах у цьому розділі надані лише в якості ілюстрації, а не як критерій правильності виконання експерименту. Може бути декілька правильних способів зібрати електричне коло за схемою (з перестановками елементів кола, різними варіантами підключення магнітних з'єднань провідників тощо).Рекомендуємо давати учням лише формальну постановку задачі та можливість знайти власний варіант її практичного розв'язку.